خبرگزاری کار ایران

در شورای شهر کرج مطرح شد؛

نگاه سرمایه داری از آرامگاه های خانوادگی برداشته شود

نگاه سرمایه داری از آرامگاه های خانوادگی برداشته شود
کد خبر : ۱۴۴۴۵۴۲

فاصله طبقاتی به مرگ کشیده نشود

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج از ساخت آرامگاه‌های خانوادگی و لاکچری کردن قبور در آرامستان های این کلانشهر انتقاد کردند.

به گزارش ایلنا از البرز، علی قاسم پور در کمیسیون تلفیق شورای شهر در بررسی بودجه پیشنهادی سال 1403 شهرداری  در خصوص پروژه ساخت آرامگاه خانوادگی در آرامستان های کرج اظهار داشت: در قطعاتی از بهشت سکینه اموات گویا دارای ملک شخصی هستند و همچون دوران حیاتشان همچنان در آرامگاه‌های خصوصی و خانوادگی ادامه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کرج با اشاره به وضعیت دفن اموات در آرامستان‌های سطح شهر اذعان کرد: انواع قیمت برای قبرها وجود دارد، بعضی از قبرها تحت برخی از شرایطی با قیمت‌های بالایی در اختیار وابستگان قرار می‌گیرند، اما خرید قبر در  برخی فازها پایین تر و به صورت پایین شهر و بالا شهر درآمده است.

قاسم پور بیان کرد: قیمت قبرها در آرامگاه‌های خانوادگی با بالاترین‌ترین قیمت در اختیار خانواده‌ها، متوفیان قرار می‌گیرد که از گذشته استمرار داشته حداقل در این دوره از شورا انجام نشود.

مفهوم فرهنگی و بومی در آرامستان‌ها رعایت شود

حجت الاسلام علیرضا سعیدی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج نیز در کمیسیون تلفیق شورای شهر در بررسی بودجه پیشنهادی سال 1403 شهرداری در خصوص پروژه ساخت آرامگاه خانوادگی در آرامستان های کرج اظهار داشت: آرامستان­‌ها بخش یکپارچه از مناظر فرهنگی به شمار می آید چرا که افراد با مراجعه ‌به این مکان­‌ها می­‌توانند با هویت یک شهر آشنا شوند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی در ایجاد تعلق شهری ساخت آرامستان است یعنی شهرداری با توجه به جمعیت باید به گورستان آن فکر کند؛ زمانی در فرهنگ ما گورستان پایان همه چیز بود اما در نگاه جدیدی که به مقوله فرهنگ می‌شود، اینگونه نیست. 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: قبور و ظواهر آن در شرع مقدس آداب و احکامی دارد که باید رعایت شود لاکچری سازی قبرستان و تزئین و زیباسازی قبور با فلسفه تربیتی و دینی در تضاد است؛ ساخت آلاچیق، قبور خانوادگی، پیش خرید قبر و امثالهم خارج کردن آرامستان از مسیر اصلی قبرستان مسلمین است. 

وی خاطرنشان کرد: فضای  آرامستان، محلی است که ناگزیر تجربه های مشترکی را برای بازماندگان به همراه دارد و چه بسا سازگار کردن آن با مضامین فرهنگی تقویت ویژگی‌هایی مثبت و حتی تسکین دهنده برای مراجعه کنندگان می‌تواند امکان برقراری تعاملات اجتماعی بین افراد را افزایش دهد و از ناخوشایندی تجربه آن بکاهد.

سعیدی ضمن انتقاد از نگاه و طبقه بندی اقتصادی به قبور در آرامستان بیان کرد: فاصله طبقاتی بین مرفهین و نیازمندان به مرگ کشیده نشود در این راستا شورای شهر با تدبیر بیشتر در مصوبات خود اندوه بازماندگان در از دست دادن عزیزان خود را با ایجاد مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت قبر ملاحظه می‌کند و در مصوبات خود منافع و صلاح مردم را نسبت به منافع دیگر در اولویت دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز