خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دامپزشکی استان البرز تاکید کرد؛

البرز جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید محصولات و فرآورده های خام دامی

البرز جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید محصولات و فرآورده های خام دامی
کد خبر : ۱۴۴۴۰۱۹

مدیر کل دامپزشکی استان البرز گفت: استان البرز جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید محصولات و فرآورده های خام دامی و صنایع و تولیدات دارو و مواد بیولوژیک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علیرضا رفیعی پور امروز در نشست خبری، اظهار کرد: شریان حیاتی کشور به اقتصاد سلامت و بهداشت عمومی جامعه و سرمایه دامی ارتباط مستقیم دارد و دامپزشکی مسئول حفاظت از بهداشت غذایی و پیشگیری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام است.

رفیعی پور بیان کرد: مهمترین موضوع، امنیت  و سلامت غذایی است که شامل تولید، تضمین سلامت از طریق حفظ منابع پایه تولید مبتنی بر علم است و لازم است استان البرز در این خصوص پیشرو باشد.

وی با عنوان اینکه استان البرز از حیث تکنولوژی و جغرافیایی جز استان های برتر است و نقش مهمی در این حوزه دارد، افزود: استان البرز جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید محصولات و فرآورده های خام دامی و صنایع و تولیدات دارو و مواد بیولوژیک است.

وی افزود: میزان قابل توجهی از مواد غذائی را فرآورده های خام دامی و پروتئینی تشکیل می دهد که نقش دامپزشکی از ابتدای تولید تا مصرف مهم است.

رفیعی پور گفت: البرز (پیش از استانی شدن) در سال ١٣۵٧ حدود ٢۵٠هزار نفر جمعیت داشته و امروز حدود ٣میلیون و ۶٠٠ هزار نفر جمعیت دارد. توسعه این استان طی ۴ دهه اخیر باعث شده دستگاه‌های تخصصی همچون دامپزشکی نیز با رشد فعالیت همراه شده است.

رفیعی پور گفت: امسال ۱۰ میلیون کیلوگرم تخم مرغ، ۵۵۳ کیلوگرم خاویار، ۲۲۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۲۰ هزار و ۷۰۰ دز اسپرم منجمد، ۱۶۸ هزار کیلوگرم پنجه مرغ و ۳۰۰ کیلوگرم پر پرندگان از استان البرز  صادر شده است.

وی افزود: بعد از انقلاب در تولید انواع گوشت، شیر، تخم مرغ و عسل شاهد رشد خوبی بودیم. همچنین در خصوص تولید واکسن، مکمل، ریز مغذی، سموم و ضد عفونی کننده ها نیز به خوبی کار شده است.

این مسئول گفت: در حال حاضر ۴٨ شرکت تولیدی فعال است در حالیکه پیش از انقلاب تنها یک شرکت فعال بود و بخش عمده ای از مایحتاج کشور وارد می‌شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: در حال حاضر ٧ شرکت بزرگ جمعیت دامی کشور را از نظر شرایط بهداشتی و سلامتی سرمایه دامی، پوشش می‌دهد.

رفیعی پور گفت: استان البرز در حوزه تولید شیر رتبه ٩ کشوری، تولید تخم مرغ رتبه ۴، تولید عسل رتبه ٣، تولید آبزیان زینتی رتبه ۵ کشور را کسب کرده است که اکثر این موارد حاصل تلاش در حوزه تولید است.

این مسئول گفت: در استان البرز بیش از ۱۳۴ هزار راس گاو، ۴۸۱ هزار راس گوسفند، ۵۷ هزار راس بز و سه هزار و ۸۰۰ راس اسب تولید و پرورش شده است.

وی در ارتباط با نظارت های بهداشتی دامپزشکی در سال جاری گفت: کارشناسان دامپزشکی البرز بر روی کشتار بیش از ۱۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین و حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور نظارت بهداشتی داشتند.

وی در ارتباط با پروژه‌های دامپزشکی استان گفت: پروژه های اختصاصی دامپزشکی مستمر است و طی سال ادامه دارد و محدود به زمان خاص نیست و این پروژه ها در ارتباط با حفظ و حراست سرمایه های دامی، بهداشت عمومی جامعه و حمایت از تولید است ولی پروژه‌های مشترک با جهاد کشاورزی در حوزه‌های طیور و آبزیان داریم که طی دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز