خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سیستان و بلوچستان فاقد حمل و نقل عمومی است/ کاهش سهمیه بنزین دودش به چشم مردم عادی می رود/ سوخت قاچاق، سازماندهی شده از سایر استان ها می‌آید

سیستان و بلوچستان فاقد حمل و نقل عمومی است/ کاهش سهمیه بنزین دودش به چشم مردم عادی می رود/ سوخت قاچاق، سازماندهی شده از سایر استان ها می‌آید
کد خبر : ۱۴۴۰۶۹۷

سخنگوی شورای عالی استان با انتقاد از کاهش سهمیه سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: از شمال تا جنوب استان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله است که با کاهش سهمیه بنزین وعدم وجود حمل و نقل عمومی بین شهرها، رفت و آمد مردم را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

فاروق اعظمی در گفت و گو با ایلنا گفت: طبق تصمیمی که از ابتدای بهمن ماه جاری اتخاذ شده، سهمیه بنزین آزاد در کل کشور ۵۰ لیتر کاهش یافته و از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر رسیده است. شاید این اقدام برای استان‌های دیگر کشور تاثیر منفی نداشته باشد چرا که در این استان‌ها کارت آزاد در پمپ‌های بنزین ارائه می‌دهند و مردم اصلا از کارت‌های سوخت خودروهای شخصی‌شان استفاده نمی‌کنند. اما در استان سیستان و بلوچستان در جایگاه‌های سوخت هیچ گونه سوختی خارج از کارت‌های سوخت خودرو عرضه نمی‌شود. فقط تعدادی کارت سوخت برای شرایط اضطراری وجود دارد که آن هم برای خودروهای اداری استفاده می‌شود.

وی افزود: از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از هزار کیلومتر است حالا این مسیر را اگر کسی بخواهد طی کند فقط در مسیر رفت سهمیه ۱۶۰ لیتر بنزینش تمام می‌شود و برای برگشت بنزینی ندارد.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی بین شهرها مثل اتوبوس و قطار برای رفت و آمد وجود ندارد و با کاهش سهمیه بنزین در زندگی مردم اختلال ایجاد می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه ۵۱ درصد از جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها سکونت دارند، ادامه داد: این روستاییان وقتی می‌خواهند برای انجام کارهای روزمره‌شان به شهرها بیایند وسیله نقلیه عمومی وجود ندارد و مجبور هستند با سواری‌های شخصی تردد کنند و این خودروهای شخصی هم وقتی سهمیه کارت سوخت‌شان تمام شود مجبورند بنزین به صورت آزاد بگیرند که هم اکنون ۲۰ لیتر بنزین ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: وقتی افرادی که مسافرکشی می‌کنند ۴۰۰ هزار تومان پول بنزین بدهند در پی آن کرایه نیز افزایش می‌یابد و تبعات بعدی دیگری هم در استان رقم می‌خورد و باعث ایجاد تورم و هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. بیشتر افرادی که مدام در حال رفت و آمد در بین شهرها و روستاها هستند کارمند و فرهنگیانی هستند که در روستاها و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و این افراد به ویژه قشر فرهنگی هم اکنون با شرایطی که پیش آمده به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند چرا که روزانه باید در مسیر ۴۰ الی ۶۰ کیلومتر رفت و آمد کنند.

وی ادامه داد: هیچ کدام از مسئولان به فکر نیستند چرا که هیچ کدام از این محدودیت‌ها و مشکلات برای آن‌ها وجود ندارد و با یک تماس تلفنی می‌توانند بنزین مورد نیازشان را تامین کنند و مثل مردم عادی مجبور نیستند در صف‌های طولانی بنزین بایستند و سهمیه مختص خودشان را دارند و از کارت‌هایی که برای جایگاه‌های سوخت تعریف شده برای خودروهای اداری استفاده می‌کنند.

اعظمی با اشاره به اینکه مردم سیستان و بلوچستان با شرایط پیش آمده به مشکل برخورده‌اند، گفت: مسئولان نسخه‌ای که برای استان سیستان و بلوچستان می‌خواهند بپیچند را باید براساس شرایط جغرافیایی منطقه تغییر بدهند و این خواسته ما از آن‌ها به عنوان تصمیم گیرندگان‌مان است.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در استان‌های دیگر کشور جایگاه‌های سی ان جی هست و خودروها می‌توانند از گاز استفاده کنند اما در سیستان و بلوچستان این امکان فقط در مرکز استان وجود دارد ولی در سایر شهرستان‌ها این جایگاه‌ها وجود ندارد و این هم یک محدودیت دیگری در استان است.

وی با اشاره به اینکه شرایط از آنچه که بود برای مردم استان بسیار سخت‌تر شده است، تصریح کرد: خواهش می‌کنم نگاه امنیتی و دیدگاه قاچاق سوختی که بر این استان حاکم است را بردارند. همه مسئولان کشور می‌دانند که قاچاق سوختی که ادعا می‌کنند از طریق مرز سیستان و بلوچستان به کشورهای پاکستان و یا افغانستان انجام می‌شود یا از طریق مرز دریایی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، این حجم از قاچاق نمی‌تواند از طریق کارت‌های سوخت حاصل شود بلکه سازمان دهی شده و از استان‌های دیگری می‌آیند.

اعظمی افزود: متاسفانه این دیدگاه مسئولان به سیستان و بلوچستان دارد دودش به چشم مردم عادی  می‌رود که فشار اقتصادی عرصه زندگی را برای‌شان از آنچه که بود تنگ‌تر کرده و این نگرانی‌ها جو روانی بسیار بدی در استان به وجود آورده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز