خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست زنجان:

50 درصد پست‌ها در حفاظت و محیط زیست استان بلا تصدی هستند

50 درصد پست‌ها در حفاظت و محیط زیست استان  بلا تصدی هستند
کد خبر : ۱۴۳۹۸۲۰

جا به جایی شهرک صنعتی روی زنجان دارای شرایط ویژه و زمانبر است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، با بیان اینکه 50 درصد پست ها در این مجموعه بلا تصدی هستند گفت: نیازمند افزایش دو برابری جمعیت نیروی انسانی محیط بانی در استان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان،  محمد رضا یافتیان، ظهر امروز به مناسبت هوای پاک، با اشاره به اینکه چهارمین عامل مرگ و میر انسان در دنیا آلودگی هوا است، اظهار داشت: مشارکت مردم در این زمینه حائز اهمیت است که یکی از شعار های این هفته نیز مشارکت مردمی است.

مدیر کل حفاظت محیط  زیست استان، نقش رسانه ها در ارتقای سطح آگاهی مردم را مهم ارزیابی کرد و گفت: توسعه و نو سازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مولفه های مهم در بروز هوای پاک است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط  زیست استان، روز های هفته پاک با عناوین هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی، هوای پاک، خودرو های فرسوده، هوای پاک کیفیت سوخت و هوای پاک و سلامت نام گذاری شده است.

یافتیان، با اشاره به وجود  ضعف ها و نواقص در حوزه حفاظت از محیط زیست استان، خبر از افزایش حدود 23 درصدی گونه های حیاط وحش جانوری در محیط زیست استان داد.

وی، با اشاره به کاهش تعداد راس آهوان استان در دشت های تحت حفاظت محیط زیست در دهه 80، ادامه داد: تعداد آهوان استان با روند افزایشی در حال حاضر به حدود یک هزار 47 راس رسیده است.

این مسئول در استان، با اشاره به تاکید یکی از مسئولین کشوری در خصوص جابه جای شرکت سرب و روی واقع در شهرک صنعتی زنجان، تاکید کرد: در سال 1374 این شهرک بعنوان شهرسنگ طراحی شده بود و مدیران با توجه به ظرفیت های استان در حوزه خاک و مواد معدنی با تفکر ارزش افزوده نسبت به استقرار این شهرک صنعتی در این منطقه در نزیدکی شهر اقدام کرده اند.

یافتیان، با بیان اینکه در جانمایی شهرک صنعتی سرب و روی زنجان، در آن پرسه زمانی برخلاف نظر و هشدار مسئولان محیط زیست عمل شده است، افزود: ماهیت این صنعت همواره برای مجموعه حفاظت از محیط زیست در راستای توسعه استان و منطقه توام با نظارت و پایش بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط  زیست استان، با اشاره به کشف و معرفی  28مورد تخلفات انجام شده در 8ماهه سالجاری از طریق محیط زیست در واحد ها و صنایع آلاینده متخلف استان، تاکید کرد: پیگیری ایجاد تصفیه خانه، پاک تراشی های مسیر و اطراف شهرک در حال انجام است و همچنین عدم صدور مجوز طرح توسعه و گسترش برای این شهرک، در الویت بوده است.

وی، تاکید کرد: برای جا به جایی شهرک صنعتی روی زنجان نیز ضروری است ابتدا با بررسی، آسیب شناسی و با اجرای طرح های مطالعه در آینده اقداماتی انجام  شود.

یافتیان، با بیان اهمیت اقدام و برنامه ریزی درست با مطالعات دقیق کارشناسی همه جانبه همچنین با در نظر گرفتن مکان جدید و یا ایجاد زیرساختهای مناسب زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای جا به جایی این شرکت اقدام شود، تاکید کرد: در سالجاری در خواست اعتبارات در راستای اجرای طرح مطالعات کارشناسی  برای جا به جای شهرک صنعتی روی زنجان داده شده است.

وی، همچنین الویت اصلی را در این خصوص رعایت استاندار های زیست محیطی و صنعتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم بعد از مطالعه کارشناسی در سال آینده نسبت به این امر مهم البته بعد از مطالعات دقیق استاندارد اقدام شود.

یافتیان، به کنترل آب های سطحی و نفوذی به خاک منطقه به آلایندگی صنایع  سرب و روی اشاره کرد و گفت: ما مشکل آلودگی آب به  فلزات سنگین در منطقه نداریم و محل های احتمالی نفوذ آلایندگی به خاک نیز ایزوله شده است و  در حال حاضر نیز حفاظت محیط زیست در حال پالایش و رصد آلایندگی این مجموعه صنعتی در زنجان است.

وی، با بیان اینکه بخشی از آلایندگی هوا قابل کنترل نیست، تاکید کرد: بخش آهک زنی برخی واحد های آلاینده مواد معدنی و یا آغشته به آلایندگی با آهک زنی در خصوص  ایجاد آلایندکی آهکی در 4واحد تحت کنترل محیط زیست است.

یافتیان، در پاسخ به سووال خبرنگار ایلنا، گفت: یک واحد تولیدی واقع درشهرک صنعتی روی زنجان، مجوز  مدیریت لیچ ها را از صمت استان گرفته بود، ولی از زمان دریافت مجوز این مجموعه برای مدیریت فقط  دو ماه زمان باقی مانده است، که در این مدیت این مجموعه هنوز در راستای اجرای طرح توسعه ای و یا مدیریت لیچ هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی، با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، خبر از اختصاص 30 میلیاردی به حوزه محیط زیست در خصوص خریداری تجهیزات و یا استقرار ایستگاه های سنج میزان آلودگی در شهرستان خدابنده و ایجرود در استان داد.

مدیر کل حفاظت محیط  زیست استان، گفت: در حال حاضر  2ایستگاه میزان آلایندگی هوا در زنجان و 1 ایستگاه در شهرستان ابهر وجود دارد.

وی، تاکید کرد: اداره و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به کنترل انواع آلایندگی های زیست محیطی در استان و کشور نخواهد بود.

یافتیان، با اشاره به ورود و وجود خودرو های آلاینده به محیط زیست، افزود: نقش نیروی انتظامی در این زمینه حائز اهمیت است.

وی، با اشاره به جذب 8نفری نیروی انسانی در محیط زیست استان، تصریح کرد: 4 نفر محیط بان و 4نفر کارشناس بزودی وارد این مجموعه در سالجاری می شوند و سه نفر از نخبگان نیز با اجرای طرح زین الدین وارد این مجموعه خواهند شد.

این مسئول، با بیان اینکه  یک نفر نیرو نیز از تهران در حوزه محیط بانی به زنجان منتقل می شود، گفت: دارای کمبود نیروی انسانی و نقصان در این راستا هستیم.

میر کل حفاظت محیط زیست استان، در بخشی از سخنان خود همچنین با اشاره به بررسی های صورت گرفته در سالهای اخیر از میزان آلایندگی سرب و روی در زنجان و رابطه آن با بروز بیماریهای نظیر انواع سرطانهادر این منطقه از کشور، اضافه کرد: در سالهای اخیر سرطان معده و دستگاه گوارشی مردان در استان زنجان جزو چهار استان اول در کشور بوده است و استان زنجان دارای رتبه 4در این خصوص است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز