خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان انرژی اتمی در زنجان:

تا پایان دولت سیزدهم در 12نقطه از کشور سامانه پرتو دهی به بهره برداری می رسد

تا پایان دولت سیزدهم  در 12نقطه از کشور سامانه پرتو دهی به بهره برداری می رسد
کد خبر : ۱۴۲۳۲۹۹

معاون سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه طبق برنامه ریزی ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتو دهی در 12نقطه کشور نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با نصب و بهره برداری از سامانه پرتو دهی از ضایع شدن 40 میلیون تنی محصولات کشاورزی در کشور جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، سید پژمان شیرمردی، امروز پنجشنبه (9آذر) در سیزدهمین یادواره شهید راه و دانش دکتر مجید شهریاری،‌ با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان انرژی اتمی، گفت: در برخی از حوزه‌های این صنعت کم کاری شده ضروری است با تلاش بیشتر اثرات این صنعت بیشتر از پیش در زندگی مردم جاری شود.

معاون سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه یکی از فصل های راهبردی سند، تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای در کشور است، گفت: الویت با استفاده از راکتورهای کوچک قرار گرفته است.

شیرمردی، با بیان اینکه با توجه‌ به مشکلات و کمبود برق در کشور، دولت درصدد مدیریت بهتر این حوزه است، افزود: یکی از پایدارترین روش های تولید برق استفاده از نیروگاه‌های اتمی است.

وی، گفت: کشورهایی که با ایران برای استفاده صلح آمیز آن از انرژی هسته‌ای مخالفت می کنند خودشان بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت دارند.

شیر مردی، با بیان اینکه سهم ایران از راکتورهای هسته ای جهان ۱.۵ درصد است، تاکید کرد: در خصوص راکتور هسته‌ای تهران، بدترین فشارهای بین المللی را به کشور وارد کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: امروزه با صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت توانستیم حدود ۲ برابر در هزینه ای که برای ساخت یک راکتور هسته ای انجام می گیرد، صرفه جویی کنیم و از انتشار ۶۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کنیم.

این مسوول در کشور، به ضرورت استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در غذا ها نیز اشاره کرد و گفت: امروزه ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور به ضایعات تبدیل می شود که باید با استفاده از روش های جدید نگهداری از خرابی آنها جلوگیری کرد.

وی، گفت: یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی استفاده از فناوری هسته‌ای و توسعه سامانه های پرتودهی است.

این مسئول در کشور، با بیان اینکه اولین و پیشرفته‌ترین این سامانه ها طی ماه گذشته در قزوین با کاربردهای مختلف نصب شد، گفت: یکی از بهترین روش ها برای تشخیص بیماری ها رادیو دارویی است.

شیرمردی، با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار گیت رادیو دارویی را برای تشخیص و درمان تومورهای سرطانی تولید می کنیم، افزود: در این راستا گیت هایی ساخته شده که قادر است سلول‌های سرطانی رو پرتوگیری کند.

وی، با بیان اینکه در استریل کالای یکبار مصرف پزشکی، یک روش با کیفیت سریع به کار گرفته شده است، گفت: در حال حاضر سهم کشورمان در این زمینه بسیار ناچیز است.

وی، افزود: این سهم در اواسط ۱۴۰۰ زیر یک دهم درصد بود که این میزان به طور میانگین در کشورهای اروپایی ۴۵.۵ درصد است.

شیرمردی، ادامه داد : امروزه در حوزه محیط زیست نیز توانستیم موادی تولید کنیم که در آینده از ورود ریزگرده ها به کشور جلوگیری می کند.

این مسئول در کشور در پایان سخنان خود به کارگیری پرتوها برای تولید نفت سبک از نفت سنگین را دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد.
 

تا پایان دولت سیزدهم  در 12نقطه از کشور سامانه پرتو دهی به بهره برداری می رسد

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز