خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

برای صرفه جویی در وقت و هزینه با سلامتی مردم بازی نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۳۲۹

نماینده چابهار: ما توسعه می‌خواهیم اما نه به هر قیمتی

شرکت پتروشیمی نگین مکران و شرکت زیر مجموعه آن آب‌ نیروی مکران، قرار است پروژه خط لوله انتقال متانول پتروشیمی را در محدوده شهری چابهار اجرا کنند. این خط لوله انتقال که از شهرک پتروشیمی شروع و تا بندر شهید بهشتی ادامه دارد در بسیاری از نقاط در نزدیکی بافت مسکونی شهری قرار است اجرا شود که با کوچکترین نشتی و انتشار متانول سلامتی مردم این شهرستان به خطر می‌افتد.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در این باره به ایلنا، گفت: احداث شرکت پتروشیمی نگین مکران در چابهار برای رونق اقتصادی، توسعه سواحل مکران و بهره‌مندی مردم محلی از مزایای این صنعت آغاز به کار کرد و مسئولان این شرکت به مردم قول دادند که خط لوله انتقال خارج از شهر احداث می‌شود.

فاروق اعظمی ادامه داد: یکی از دلایلی که شرکت پتروشیمی نگین مکران احداث شد به خاطر موقعیت استراژیک بندر چابهار بود. چرا که محصولات و فراوده‌های این شرکت را به محض تولید می توانند از طریق خط انتقال وارد بندر کرده و با کشتی‌های باری به خارج از کشور ارسال کنند.

اعظمی ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی و رونق گرفتن اقتصاد کشور کاری سود آور است و ما انتظار داشیم که منفعتی هم از این طریق به مردم استان و خصوصا منطقه سواحل مکران برسد.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: ابتدا قرار بود این خط لوله انتقال خارج از شهر و به دور از محل سکونت مردم چابهار بگذرد اما به یک‌باره سر از مرکزی ترین نقطه شهر درآورد آن هم در فاصله کمتر از یک کیلومتر و از کنار خانه‌های مردم می گذرد.

وی ادامه داد: خط انتقال لوله متانول که حاوی مایعی شیمیایی است ممکن است لوله‌ها از بست‌ها باز شوند که نتیجه‌ آن انتشار گاز و صدمه به سلامتی مردم است.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: طبق نظر کارشناسان محیط زیست حداقل فاصله گذاری انتقال خطوط لوله حامل متانول در محل زندگی مردم نباید کمتر از 6 کیلومتر باشد و در غیر این صورت به محض اینکه کوچکترین آسیب در این لوله‌ها ایجاد شود، نشت متانول تاثیر مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن انسان می‌گذارد.

وی عنوان کرد: این پروژه به دلیل اینکه ملی است، می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن احداث شود و برای اجرای این طرح گویا توجه چندانی به جان و سلامتی مردم نمی‌کنند. متاسفانه تلاش‌هایی هم که تاکنون برای متوقف کردن این پروژه کردیم به نتیجه نرسید.

برای صرفه جویی در وقت و هزینه با سلامتی مردم بازی نکنید

اعظمی عنوان کرد: از طریق  روابط عمومی این شرکت توضیحاتی ارائه شده که شورای شهر و شهرداری چابهار  یک سری صورت جلسه را در راستای انتقال خط لوله متانول برای گذشتن از داخل شهر چابهار برای این شرکت امضا کرده‌اند. هیچ کدام از اعضای شورای شهر و یا شهردار بدون مشورت با جامعه محلی خود حق امضای چنین صورت جلسه‌ای را نداشته‌اند. امضای آنها از روی ناآگاهی می‌تواند بلای جان مردم شود و این دلیل نمی‌شود که شرکت نگین مکران بخواهد به این امضاها برای پیش بردن کار خود بسنده کند.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: انتقال خط لوله متانول به  10 کیلومتری خارج از شهر چابهار خواسته زیادی از سوی مردم چابهار نیست که سلامت و جانشان را نشانه گرفته است. خواهش می‌کنم برای صرفه جویی در وقت و هزینه با جان و سلامتی مردم بازی نکنند.      

نماینده مردم پنج شهر جنوب سیستان و بلوچستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اجرای پروژه خط انتقال متانول پتروشیمی نگین مکران که از منطقه پرجمعیت چابهار عبور می‌کند شدیدا باعث نگرانی مردم شده است.

معین الدین سعیدی اذعان داشت: مدل‌های توسعه‌ای که در حال حاضر توسط برخی از متولیان اجرا می‌شود مطلقا با توسعه سواحل مکران که رهبری تاکید ویژه روی آن داشته‌اند همخوانی ندارد. نیروهای توانمند منطقه را در پروژه‌ها به کار نمی‌گیرند و بیشتر این نیروها غیر بومی هستند. متاسفانه ملاحظات جامعه محلی در این موضوعات نادیده گرفته می‌شود.

سعیدی عنوان کرد: در این مورد خاص هم بخشی از قضیه بخش‌های ایمنی پروژه پتروشیمی است. البته مسئولین پتروشیمی معتقدند که همه مجوزهای مربوطه را دریافت کرده‌اند اما در بعضی از این مجوزها اتفاقاتی افتاده که سوابق ناخوشایندی دارد.

وی افزود: تا این لحظه اقناع عمومی برای توجیه اجرای پروژه پتروشیمی در چابهار صورت نگرفته، جلسات متعددی در حال برگزاری است تا این اقناع صورت بگیرد و اگر صورت بگیرد، قطعا هیچ کس مخالف توسعه نیست و نمی‌خواهد خودش را از مواهب توسعه محرم کند. اما تا زمانی که این اتفاق نیفتد طبیعتا مردم نگران هستند.

سعیدی عنوان کرد: از طرفی مدیریت شهری حقوقی دارد که این حقوق هم باید لحاظ شود از این رو شورای شهر چابهار هم ملاحظاتی دارد که امیدواریم رعایت شود. تاکنون از سوی مسئولان پتروشیمی نگین مکران تلاشی برای اقناع عمومی صورت نگرفته است.

وی گفت: امیدواریم استانداری سیستان و بلوچستان، پدافند غیرعامل، سازمان حفاظت  محیط زیست به این موضوع ورود کرده و دغدغه مردم را برطرف کنند.

سعیدی بیان کرد: پروژه خط لوله انتقال پتروشیمی در چابهار آغاز به کار کرد اما شورای شهر و شهرداری چابهار جلوی این کار را گرفتند.

سعید کریمی مدیرکل دفتر ارزیابی و زیرسازی سازمان محیط زیست هم در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: تاکنون هیچ گزارشی در مورد انتقال این خط لوله به ما گزارش نشده  و اگر چنین چیزی برنامه‌ریزی شده شرکت مربوطه از ما استعلام نگرفته است که  بخواهیم در مورد آن نظر فنی بدهیم.

یه رغم پیگیری‌های خبرنگار ایلنا هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری چابهار در این باره حاضر به توضیح نشدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز