در بازدید از آزادراه شیراز- اصفهان مطرح شد؛
طولانیترین و زیباترین آزادراه کشور افتتاح میشود/ افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان نمایشی نیست
![طولانیترین و زیباترین آزادراه کشور افتتاح میشود/ افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان نمایشی نیست](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/jPPbI32RlK84/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0ppudf8O0hM7O7otfNPZWXfo,/20230930_133735.jpg)
آزادراه اگر ایمن نباشد افتتاح غیرممکن است
سرانجام بعد از ۱۱ سال از شروع پروژه بزرگ ملی و استراتژیک آزادراه شیراز- اصفهان این محور قرار است ۲۰ مهرماه توسط ریاست جمهوری در شش قطعه افتتاح شود.
به گزارش ایلنا، مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس با اشاره به اینکه افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان نمایشی نیست، گفت: از نظر اقتصادی اگر این پروژه باقی بماند و افتتاح نشود منفعتی برای استان در بر نخواهد داشت.
امیرحسین جمشیدی در بازدید خبرنگاران از پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، افزود: افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان باعث صرفه جویی در وقت و انرژی خواهد شد و شاهد کاهش تصادفات در این محور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تمام شرایط و ضوابط ایمنی راه آزادراه شیراز به اصفهان انجام خواهد شد، ادامه داد: ۸۵ درصد از علائم جادهای تاکنون در این محور نصب شده است و مجوزهای محیط زیست به صورت ملی گرفته شده است.
وی با قدردانی از شرکت پارس گستر که شرایطی برای بازدید جهت اصلاح امور پیش از آغاز اجرای پروژههای عمرانی در نظر گرفته است را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم این کار را بتوان در تمام تصمیم گیری ها و اجرای پروژه های عمرانی پیش از افتتاح انجام داد.
جمشیدی افزود: قطعه ۷ اگر تمام میشد کل ترافیک به محور شیراز- سپیدان منتقل میشد و با مشکلی که در پروژه زیرگذر گویم که قرار است ۱۸ ماه آینده افتتاح شود کل ترافیک به این محور منتقل میشد و تا زمان افتتاح در زیرگذر گویم گره ترافیکی بدی اتفاق میافتاد.
وی ادامه داد: لذا محور تنگ خیاره به شهر لپویی که ۱۴ کیلومتر تکمیل و به بزرگراه تبدیل می شود از قطعه ۶ مسیر دو طرفه میشود که یک مسیر برای شمال و غرب شیراز است و مسیر دیگر برای مسافرین شرق و جنوب شیراز به محور دروازه قرآن خواهد بود.
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس گفت: دو کار محوری تا هفته آینده انجام میگیرد؛ حدود ۷ متر از فاز دو صدرا (کنارگذر گویم) آسفالت میشود و بعد از گویم خارج میشود و مسافرینی که از شیراز به سمت آزاد راه و سپیدان میروند میتوانند از مسیر صدرا و جاده گاز عبور کنند و به بعد از گویم هدایت شوند.
جمشیدی افزود: ترافیک و حجم مسافرین شیراز به اصفهان مشخص است و تنها جابجایی صورت میگیرد؛ بخشی از شهروندان نیز از محور بزرگراه شیراز به اصفهان و بخشی از پروژه آزادراه تردد میکنند.
وی با بیان اینکه هر یک ماشین که محور آزاد راه را طی کند حدود ۱۰ لیتر فقط صرفه جویی سوخت و انرژی است، تصریح کرد: به تعویق انداختن افتتاح آزادراه درست نیست و به ضرر اقتصاد استان و کشور است، از سوی دیگر در این جاده رفت و آمد محلی انجام می گیرد و شاهد تصادفات هستیم.
آزادراه شیراز - اصفهان زیباترین آزادراه کشور
جمشیدی با بیان اینکه آزادراه شیراز- اصفهان علاوه براینکه بزرگترین است زیباترین آزادراه کشور محسوب میشود، گفت: ۸ مرکز خدمات بین راهی در پروژه آزادراه شیراز به اصفهان دیده شده است که ۴ مرکز در مسیررفت و ۴ در مسیر برگشت خواهد بود که توسط بخش خصوصی یک به یک در حال افتتاح است.
محور تنگ خیاره به لپویی ۲۴ کیلومتر است و ۸ کیلومتر از سمت تنگ خیاره کارشده و ۶ کیلومتر از سمت لپویی است و مقداری کار نشده است.
آزاده راه با تکمیل تمام قطعات ایده ال است
مدیرکل دفتر فنی استاندار فارس با اشاره به اینکه آزاد راه با تکمیل تمام قطعات ایده ال است، تصریح کرد: چند نقطه برای روشنایی آزادراه دیده شده است و نقاط دیگر برای بهبود کیفیت تا قبل از زمستان انجام میشود.
وی ادامه داد: آزادراه بیش از ۵۰ کیلومتر رویه بتنی دارد که حدفاصل ایزدخواست تا شهرضا است و مابقی به صورت آسفالت انجام گرفته است.
جمشیدی با بیان اینکه ورودی و خروجیها طبق استاندارد انجام شده است، عنوان کرد: ۸ هزار میلیارد تومان از ۱۳۹۰ تاکنون برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است و برآورد روز آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: ۸ تبادل دسترسی در مسیر آزادراه شیراز به اصفهان وجود دارد.
پیشرفت ۹۸ درصدی شش قطعه آزادراه
مدیر پروژههای آزادراهی استان فارس نیز در این بازدید گفت: آزادراه اصفهان و شیراز ۷ قطعه اجرایی دارد و قطعه ۸ در مرحله صدور مجوز و تشریفات است.
محمد بزرگ زاده با بیان اینکه قطعه یک از صمت اصفهان حدفاصل ایزد خواست و شهرضا به طول ۵۲ کیلومتر است، افزود: در مجموع ۲۱۱ کیلومتر طول آزاد راه و در شش قطعه است و برای سفر ریاست جمهوری به بهره برداری میرسد و ۹۸ درصد این شش قطعه پیشرفت داشته است.
وی با بیان اینکه افتتاح پروژه آزادراه شیراز به اصفهان ۲ ساعت مسافت را کاهش میدهد، گفت: بیشترین ابهام در مورد قطعه ۷ است و چند دلیل دارد که مدیریت ارشد کشور و استان تصمیمی به افتتاح پروژه گرفتند.
بزرگ زاده با بیان اینکه ۹۰ درصد تابلوعلائم برای باز بهرهبرداری مورد تایید پلیس راه و راهداری قرار گرفته است، گفت: انجام ساختمان پلیس راه، اورژانس و هلال احمر به صورت موقت در دو قطعه در حال تکمیل است.
آزادراه اگر ایمن نباشد افتتاح غیرممکن است
وی با تاکید بر اینکه آزادراه اگر ایمن نباشد افتتاح غیرممکن است، اضافه کرد: از اینرو ضرورتهای ایمنی دیده شده را در ۶ قطعه انجام میدهیم و قطعه ۷ که ۱۲.۵ کیلومتر است درحال کار است؛ طبق برنامه زمان بندی امید است در حداقل زمان ممکن به بهره برداری برسد.
مدیر پروژههای آزادراهی استان فارس افزود: قول میدهیم ملزومات قطعه ۸ آزادراه که به حسینی الهاشمی وصل می شود را رعایت کنیم.
وی با بیان اینکه افتتاح آزادراه در ۳ فاز خواهد بود، اظهارداشت: فاز اول تا ششم و روشنایی، مجتمع های خدماتی رفاهی و... تکمیل تر میشود.
آزادراه شیراز به اصفهان طولانی ترین آزادراه است
بزرگ زاده گفت: آزادراه شیراز به اصفهان طولانی ترین آزادراه است که در یک مرحله افتتاح می شود و در جنوب کشور بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه قطعات بعدی آزادراه شیراز به اصفهان در ادامه به سمت بوشهر میرود و کریدور آزادراهی از شمال بندر انزلی به جنوب بندر بوشهر وصل میشود، گفت: در حال حاضر گیتهای عوارضی آزادراه نصب نشده است.
حداقلهای استاندارد روشنایی در آزادراه در نظر گرفته شده است
سید ابوذر حسینی دبیر شورای ترافیک فارس نیز در این بازدید گفت: حداقلهای استاندارد روشنایی در آزادراه در نقاط حادثه خیز تقاطعها و... که بیشتر روشنایی دیده میشود و باید به صورت نقطهای باشد که در بسیاری از نقاط انجام شده است.
وی ادامه داد: طراحی، ساخت و تابلوهای علائم آزادراه نهایی شده و دوربینهای مسیر مکان یابی شده است.