دلایل توقف دوچرخههای اشتراکی در شیراز تشریح شد
بیش از یک سال است که دوچرخههای اشتراکی توسط شرکت پاک چرخ ایرانیان در سطح شهر شیراز جمع آوری شده و جایگاه آن در معابر اصلی خالی است. این اتفاق در اردیبهشت ماه 1401 و بدون اطلاع رسانی به شهرداری شیراز و معاونت حمل و نقل ترافیک رقم خورد.
به گزارش ایلنا، روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز طی اطلاعیهای اعلام کرد: درباره این طرح موضوعاتی مبنی بر جمع آوری دوچرخههای «بیدود»، به منظور شفافسازی این موضوع برای شهروندان عزیز شیرازی به استحضار میرساند: شهرداری شیراز در راستای حمایت از حمل و نقل پاک و بهره مندی از توان شرکتهای دانش بنیان اقدام به انعقاد قرارداد سرمایهگذاری با شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) کرد.
شرکت پاک چرخ ایرانیان بر خلاف تعهدات خود در قرارداد بین، تخلفات متعددی همچون تغییر مدل ثبت نام، عدم افزایش محدوده تحت پوشش، عدم افزایش تعداد دوچرخهها و ایستگاههای دوچرخه مطابق با برنامه زمانبندی، دریافت مبالغی خلاف قرداد از شهروندان و… را انجام داد و در پاسخ به مکاتبات و اخطارهای متعدد، درخواست افزایش قابل توجه کرایه سفر و هزینه ثبت نام را بر خلاف تعهد و قرارداد موجود داشت که به جهت حمایت از شهروندان با مخالفت شهرداری شیراز مواجه شد.
در این اطلاعیه تصریح شده است: شهرداری شیراز با هدف رفع مشکلات شرکت مذکور و ادامه همکاری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت پاک چرخ ایرانیان، به ارسال لایحه افزایش نرخ کرایه سفر دوچرخههای اشتراکی به شورای اسلامی شهر اقدام کرد و شورا نیز پس از بررسی لایحه با افزایش کرایه سفر و سوبسید (کمک هزینه) شهرداری شیراز بر روی کرایه سفر به جهت حمایت از شهروندان موافقت کرد و در اسفند ماه ۱۴۰۱ مصوب شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: مطابق با مصوبه مذکور سهم شهروندان از کرایه سفر همان مبلغ ۱۵۰۰ تومان تعیین و شهرداری جهت حمایت از شهروندان به ازای هر سفر ۹۳۰۰ تومان کمک هزینه به شرکت پاک چرخ ایرانیان پرداخت میکرد.
بنا بر مصوبه مذکور و رأی کمیسیون ماده ۳۸، شرکت پاک چرخ ایرانیان میبایست در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به شروع مجدد فعالیت در شهر شیراز اقدام میکرد که بر خلاف تعهدات شرکت، این امر محقق نشد و هیچگونه همکاری از سوی شرکت پاک چرخ ایرانیان انجام نپذیرفته است و در حال حاضر موضوع در مراجع قضایی در حال پیگیری است.
روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در توضیح بیشتر درباره مدلهای جدید قرارداد در راستای استفاده از وسایل حمل و نقل پاک با شرایط ویژه به شهروندان اعلام داشت: در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت استفاده شهروندان شیرازی از موتور سیکلتهای برقی، تفاهم نامه ارائه تسهیلات در حوزه توسعه استفاده شهروندان شیراز از موتور سیکلتهای برقی با شرکتی دانشبنیان منعقد کرده است و در آینده نزدیک با تعیین تکلیف قرارداد دوچرخههای اشتراکی بیدود به دلیل محدودیت انحصار بند قراردادی و صدور رای نهایی کمیسیون ماده ۳۸ جهت قرارداد مذکور، نسبت به انعقاد قرارداد جدید دوچرخههای اشتراکی اقدام خواهد بود.