خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی خبر داد؛

فعال شدن منطقه بیابانی 600 هکتاری در کویر میقان

فعال شدن منطقه بیابانی 600 هکتاری در کویر میقان
کد خبر : ۱۳۸۳۲۱۶

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه یک منطقه بیابانی 600 هکتاری در کویر میقان فعال شده است، گفت: در جنوب شرق کویر میقان، منطقه‌ای شناسایی شده که در این منطقه طی سال‌های اخیر فعالیت گرد و خاک آغاز شده است. بنابراین درصدد جلوگیری از پیشروی این منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین محمدی افزود: وسعت این منطقه حدود 600 هکتار است. در سال‌های اخیر به محض شناسایی منطقه، کار مطالعاتی به کمک مشاور انجام شده است. بر اساس مطالعات و نظر مشاور لازم است که در این منطقه 100 کیلومتر بادشکن غیرزنده برای کنترل ریزگردها و گرد و خاک اجرایی شود.

وی ادامه داد: در جلسه کارگروه اضطرار استان، وضعیت به وجود آمده  مطرح شده و در همان جلسه پیشنهاد شد که 600 هکتار منطقه بیابانی فعال شده در کویر میقان به سرعت کنترل شود. چرا که فعال شدن این منطقه بیابانی و تلفیق آن با فعالیت‌های کویر مرکزی، قطعاً آثار مخربی برای شهر اراک و مناطق اطراف کویر میقان دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به نتایج حاصل از بازدیدهای میدانی انجام شده از منطقه تالاب و کویر میقان، اظهار داشت: در بازدید اخیر از کویر و منطقه تالابی میقان مشخص شد که متأسفانه، کف تالاب میقان خشک شده و رسوبات نیز در حال حرکت به اطراف است.

محمدی تصریح کرد: شوری خاک و غلظت آب در این منطقه 600 هکتاری به حدی بالاست که حتی پوشش‌های گیاهی مانند آتریپلکس و قره‌داغ و گونه‌های شوری پسند، امکان تحمل شرایط را ندارند و بر اساس مطالعات انجام شده تنها راهکار موجود برای کنترل وضعیت به وجود آمده در منطقه، اجرای بادشکن غیرزنده است.

وی به موضوع تأمین اعتبارات لازم برای اجرای فرایند بیابان‌زدایی در منطقه تالابی و کویری میقان اشاره کرده و بیان داشت: لازم است که در این پروژه صنایع استان مرکزی مشارکت جدی داشته باشند. چرا که هزینه اجرای این پروژه بالغ بر 20 میلیارد تومان است و مسلماً کمک صنایع را نیاز داریم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در خصوص وضعیت کویر میقان اراک و کنترل و کاهش گرد و خاک برخاسته از این منطقه، تأکید کرد: در این راستا باید به سرعت مراتب بیابانزدایی و کنترل گرد و خاک آغاز شود تا از بروز آلایندگی‌های ناشی از گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری شود.

محمدی ابراز داشت: پروژه بیابان‌زدایی در این منطقه باید همزمان پیش برود، شرایط به گونه‌ای نیست که این فرایند به شیوه مقطعی و منطقه‌ای اجرا شود. در این راستا در حال حاضر پروژه بیابان‌زدایی در منطقه تالابی و کویری میقان در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی قرار دارد.

وی به اقدامات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در راستای اجرای فرایندهای بیابان‌زدایی از جمله احداث بادشکن در کویر و تالاب میقان اشاره داشته و اضافه کرد: در سال جاری 7 کیلومتر اجرای بادشکن غیرزنده در منطقه هدفگذاری شده، اما قطعاً این حجم کار برای منطقه‌ای با وسعت 600 هکتار، بسیار کم است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز