خبرگزاری کار ایران

مشاهده "سمندر آتشین" در منطقه حفاظت شده "بوزین و مره‌خیل" پاوه

مشاهده "سمندر آتشین" در منطقه حفاظت شده "بوزین و مره‌خیل" پاوه
کد خبر : ۱۳۷۳۶۴۸

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پاوه از مشاهده گونه سمندر آتشین برای اولین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل خبر داد.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، علی صدیقی‌پور با اشاره به مشاهده پنج فرد سمندر آتشین در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل شهرستان پاوه، گفت: این سمندرها در یکی از چشمه‌های منطقه مشاهده شدند.

وی از وجود هفت گونه سمندر در ایران یاد کرد که از این تعداد سه گونه شامل آتشین، لرستانی و کردستانی در غرب کشور مشاهده شده و عنوان کرد: از این تعداد اکنون دو گونه سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی در بوزین و مره‌خیل مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پاوه پراکنش گونه سمندر آتشین را نیز عمدتا در لبنان، فلسطین، سوریه، ترکیه و غرب ایران اعلام و اظهار کرد: این گونه در دسته گونه‌های نزدیک به خطر است، اما غیرحفاظت شده است.

صدیقی‌پور از ویژگی‌های سمندر آتشین هم یاد کرد که عمدتا در ایام بارانی و شب  از زیستگاه خود خارج می‌شود و از همین رو مشاهده آن دشوار است.

وی عنوان کرد: طول سمندر آتشین حدود چهار سانتیمتر بوده و دارای چهار لکه زردرنگ روی سر و تعدادی خال زرد توخالی روشن بر روی بدن است.

وی اظهار کرد: این گونه به شدت به شرایط محیط و پاکیزگی آب وابسته است و حضور سمندر آتشین در یک منطقه گواه پاکیزگی آب و یکی از شاخص‌های عدم آلوده بودن آب خصوصا به سموم کشاورزی و... است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پاوه اظهار کرد: خوشبختانه دبی چشمه‌ای که سمندر در آن مشاهده شده بسیار قابل توجه بوده و از سوی دیگر بافت صخره‌ای منطقه که برای تخم‌گذاری سمندر مناسب است باعث شده شانس بقای این گونه بیشتر شود. همچنین این سمندر در محدوده‌ای امن از منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل مشاهده شده است.

صدیقی پور خاطرنشان کرد: با این وجود عواملی مانند عدم شناخت جوامع محلی، تخریب زیستگاه و آلودگی آب و سمپاشی باغات می‌تواند موارد تهدید کننده سلامت سمندر آتشین باشد.

وی اشاره‌ای هم به ویژگی‌های منطقه ۲۳ هزار هکتاری بوزین و مره‌خیل داشت که در نوار مرزی شهرستان پاوه واقع شده و توسط رودخانه سیروان از عراق جدا می‌شود.

صدیقی‌پور با بیان اینکه این منطقه سال ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع بود و در سال ۱۳۷۸ به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت، افزود: این منطقه تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوانی دارد که از مهم‌ترین گونه‌های آن می‌توان به کل و بز، پلنگ ایرانی، شوکا، خرس قهوه‌ای، هما، عقاب طلایی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز