خبرگزاری کار ایران

درخراسان رضوی؛

از ۲۷ کشاورز و باغدار نمونه استانی و شهرستان خلیل آباد تجلیل شد

از ۲۷ کشاورز و باغدار نمونه استانی و شهرستان خلیل آباد تجلیل شد
کد خبر : ۱۳۶۹۹۹۹

طی مراسمی با حضور مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، از ۲۴ کشاورز و باغدار نمونه استانی و شهرستانی خلیل آباد تجلیل شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم احمد نادری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از حدود ۳۴۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر آن‌ها معادل ۳.۸ درصد در خلیل‌آباد فعال هستند که این نشان می‌دهد شهرستان خرده‌ مالکی است.

وی منابع آب قابل دسترسی که برای برنامه توسعه هفتم در نظر گرفته شده را ۲ میلیارد و ۹۰۰ مترمکعب نام برد و افزود: اگر ۶۰۰ مترمکعب آن برای سایر مصارف باشد ۲ میلیارد و ۳۰۰ مترمکعب آن برای بخش کشاورزی باقی می‌ماند در صورتی که در برنامه ششم منابع آب قابل دسترس ۴ میلیارد و ۷۰۰ مترمکعب بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه امکان افزایش سطح زیر کشت باغات به دلیل نبود آب امکان‌پذیر نیست و فقط باید راندمان تولید را افزایش دهیم، گفت: متأسفانه فقط سطح اضافه کردیم و در عملکرد اقدامی نشده است.

وی تأکید کرد: به جای اینکه منابع آبی را هدر دهیم باید در بخش کشاورزی از دانش نوین استفاده کرد.

نادری افزود: متأسفانه در کشور ما تمامی برنامه‌ها ارشادی و توصیه‌ای هستند اما در بسیاری از کشورهای دیگر نه تنها در این خصوص قوانین وضع می‌کنند بلکه دستوری هم است، اگر قرار باشد پایداری را در تولید حفظ کنیم و صادرات و ارزآوری داشته باشیم راهی جز افزایش عملکرد نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد نیز گفت: این مراسم تجلیل از کشاورزانی است که در برابر مشکلات فراوان از جمله خشک‌سالی و بی‌آبی و...توانسته‌اند بیشترین تولید را داشته باشند.

محمود شبان با بیان اینکه برخی کشاورزان ۵ تا ۷ برابر بیشتر از میانگین در هکتار تولید دارند، افزود: کشاورزان این شهرستان توانسته‌اند انواع محصولات را در بستر گلخانه کشت کنند و ثابت کرده‌اند که ما می‌توانیم.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال بالغ‌بر ۳۲ هزار مترمربع به سطح گلخانه‌های شهرستان خلیل‌آباد اضافه شد است، گفت: این نشان می‌دهد کشاورزان به خوبی خشک‌سالی و بی‌آبی را درک کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: پارسال بالغ‌بر ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در روش‌های مختلف اجرا شده است، حتی برای اولین بار آبیاری زیرسطحی با بلوکه سیمانی، آبیاری سطحی با لوله پی وی سی و آبیاری زیرسطحی تحت‌فشار در حال اجرا است.

وی تنها راه نجات‌بخش کشاورزی را در شرایطی که قرار داریم فقط استفاده از علم و دانش کشاورزی در کنار تجربیات موفق کشاورزان دانست و گفت: کشاورزان باید دانش را به مزارع و باغات خود ببرند.

وی تأکید کرد: اگر در کشاورزی خود تغییر ایجاد نکنیم بدون شک شرایط محیطی تغییر ایجاد خواهد نمود، امسال به دلیل تنش‌های آبی و قرار گرفتن شهرستان در شرایط خشک‌سالی بسیار شدید دچار بیشترین تنش آبی هستیم.

مسئول اتاق اصناف کشاورزی خلیل‌آباد نیز در ادامه با بیان اینکه تلاش شده تا بخش کشاورزی این شهرستان را در سطح کشور معرفی کنیم گفت: خلیل‌آباد از جمله شهرستان‌هایی در خراسان رضوی بود که توانستیم بیشترین حجم اضافه دیماند را کاهش دهیم به طوری که اضافه دیماند حدود ۱۱۰ چاه موتور کاهش یافت.

روح‌الله ناصری افزود: حذف ۵۰ درصد جرائم چاه موتورهای کشاورزی در این شهرستان طی تفاهم‌نامه‌ای که با امور منابع آب منطقه و استان منعقد شد.

 وی اظهار کرد: هرچند دولت در بودجه پیشنهادی که به صحن مجلس آورده بوده قیمت آب‌بهای کشاورزی را از ۳۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش داده بود اما با کمک نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی به همان قیمت ۳۰۰ تومان برگردانده شد.

شهرستان خلیل‌آباد ۴ نمونه استانی و ۲۳ نمونه شهرستان در سال جاری داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز