خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ترافیک در مازندران به یکی از معضلات استان تبدیل شده است

ترافیک در مازندران به یکی از معضلات استان تبدیل شده است
کد خبر : ۱۳۶۹۲۹۶

نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل سبب شده تا ترافیک به یکی از معضلات استان‌مازندران از غرب تا شرق تبدیل شود و شهروندان با این معضل و مشکل دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران، این روزها با گذری کوتاه به هر شهری در استان‌ مازندران تنها چیزی که بیش از هر چیزی با گذر از معابر  و خیابان ها به چشم‌ می‌خورد ترافیک است.

اگر چه در طول سال‌های مختلف برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت فراوانی ارائه و بعضا عملیاتی شده است اما ارائه طرح های زودگذر و مقطعی هم دردی از مردم برای رفع گره ترافیکی درمان نکرده است و همچنان شاهد سردرگمی مردم در نقاط مختلف مازندران با ترافیک هستیم.

بسیاری از مردم از مشکلات ترافیکی ناراضی هستند و معتقدند ترافیک به عنوان مسئله اجتماعی، دارای تبعات گسترده‌ای در جامعه شده است و باید برای جبران آن با برنامه ریزی مدون و فراهم کردن زیرساخت‌ها و فرهنگ ترافیک وارد عمل شد.

امروزه مدیریت ترافیک یکی از مهمترین بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه شهری است.

توسعه شهرها و افزایش تعداد خودروها موجب ایجاد ترافیک و مشکلات زیادی از جمله آلودگی‌های هوا، صوتی و هدر رفتن زمان می‌شود و بهترین راهکار در بخش ترافیک برنامه ریزی برای مدیریت درست ترافیک است. 

وجود ترافیک‌های طولانی در شهرهای مختلف مازندران این روزها شهروندان را با مشکل جدی مواجه ساخته است و نبود فرهنگ ترافیکی در کنار عدم رعایت حقوق شهروندی و البته عدم مدیریت شهری برای مهار ترافیک موجب شده است که در این آشفته بازار، ترافیک هم قوز بالا قوز مشکلات روانی مردم شود.

در همین راستا در کنار افزایش ترافیک، کمبودهای  امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل، تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیست‌محیطی موجب خسارات جبران‌ناپذیر بر جامعه شاهد است و در این بین‌ نمی‌توان چالش های فرهنگی و اجتماعی ناشی از ترافیک را نادیده گرفت.

 افزایش معابر درون‌شهری شهری خود عاملی برای ترافیک است

علیزاده یکی از شهروندان مازندرانی با بیان اینکه عدم‌مدیریت شهری در برخی موارد موجب شده است که نه تنها نتوانیم یک‌مشکل را برطرف کنیم، بلکه بر مشکلات افزوده‌ایم.

این شهروند نکایی با اشاره به ترافیک همیشگی نکا در طول سال‌های مختلف، به خبرنگار ایلنا گفت: سال‌های سال، وجود ترافیک از چهارراه تا آموزش و پرورش نکا یکی از معضلات ترافیکی عظیم و بزرگ‌ما شده بود و پارک دوبله و سوبله بر این ترافیک می افزود تا اینکه با دستور شهردار وقت در سال های گذشته برای کاهش بارترافیکی پل آزادگان ساخته شد و بر این باوربودیم که ترافیک با این راه میان بر رفع خواهد شد اما اکنون نه تنها ترافیک کم نشده بلکه از چهارراه تا اداره پست یعنی فاصله چندکیلومتر بعدی هم شاهد ترافیک هستیم و کلا با کلافگی در نکا رانندگی می کنیم و ترجیح می دهیم که بیشتر در خانه بمانیم تا گرفتار ترافیک شهری نشویم.

علیزاده خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهری نکا تلاش کرد با اجرای پروژه‌هایی نظیر پل‌های روگذر آزادگان، راه حلی زودگذر و مقطعی برای برون رفت از گره ترافیک طراحی کند، اما گذشت زمان، اثرات این طرح‌های مقطعی را باطل کرد و هر روز کلاف ترافیک، پرگره می‌شود و همچنان‌منتظر طرحی نو برای رفع این‌گره های کور ترافیکی هستیم و افزایش معابر درون‌شهری شهری خود عاملی برای ترافیک است.

کاظمی از شهروندان آملی هم‌ معتقد است که پارک دوبله و سوبله در آمل عمده ترافیک شهری این شهر پر جمعیت است و متاسفانه این‌پارک بدون قانون به رفتار عادی در بین شهروندان تبدیل شده است و برون رفت از آن‌ ‌نیازمند فرهنگ سازی و جریمه های بازدارنده است.

وی با بیان اینکه پارک خودرو‌ها در افزایش ترافیک تاثیر‌گذار است، به ایلنا گفت: مسائل ترافیکی با جان مردم سر و کار دارد و در این زمینه در برخی موارد شاهد کم کاری‌هایی از سوی مسوولان و مدیریت شهری هستیم که قابل قبول نیست.

این شهروند آملی گفت: رفع معضل ترافیکی نیازمند فرهنگ سازی است و در کنار آن ‌ پروژه‌های ترافیکی باید با اولویت در دستور کار باشد.

برون رفت از معضل ترافیکی در مازندران نیازمند طرح جامع ترافیکی

قلندری هم از دیگر شهروندان‌ مازندرانی گفت: در بهشهر به دلیل قرار گرفتن بازار در یک خیابان اصلی امام‌خمینی و وجود ترافیک سرسام آور و نبود پارکینگ طبقاتی، شاهد ترافیک کلافه کننده هستیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: اگر چه مسوولان شهری با اجرای طرح های ترافیکی و انتقال خودروهای پارک دوبله به پارکینگ تا بخش بالایی در این راستا موفق بودند، اما همچنان در روزها و به خصوص در هنگام غروب شاهد ترافیک کلافه کننده خیابان امام بهشهر به عنوان قلب شهر در کنار آلودگی‌های صوتی خودروهای تک سرنشین هستیم.

قلندری ادامه داد: ترافیک در شهرستان بهشهر از چالش‌های فراروی است و باید در آینده نزدیک برای این مشکل راه حلی اندیشیده شود چرا که در ایام بارانی به علت آبگیری، بعضی از مسیرها مسدود شده و باعث افزایش حجم ترافیکی در شهرستان می‌شود که باید شهردار و شورای شهر این موضوع را مدیریت کنند.

این شهروند بهشهری گفت: نبود فرهنگ درست استفاده از خودرو باعث شده که حجم ترافیکی روز به روز افزایش یابد و بار ترافیکی در روزهای بارانی سنگین‌تر شود و برون رفت از معضل ترافیکی در بهشهر همچون سراسر مازندران نیازمند طرح جامع ترافیکی است.

فاطمه ذبیح پور مدیرعامل سازمان حمل و نقل بهشهر  از اجرای طرح ممنوعیت پارک دوبله در مسیر خیابان امام خمینی(ره)  بهشهر خبر داد و گفت: توقیف همه وسائط نقلیه متخلف در خیابان امام در راستای اجرای احقاق حقوق عامه و رعایت حقوق شهروندی انجام‌می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا افزود: ساماندهی ترافیکی خیابان امام یکی از دغدغه‌های مهم ما است و پارک‌های دوبله و خارج از قوانین به عنوان تضییع حقوق عامه است. 

ذبیح پور با بیان اینکه رعایت فرهنگ شهروندی و شهرنشینی راه  مهم فرهنگ سازی  و فراهم کردن زیرساخت‌های ترافیکی است، خاطرنشان کرد: پارک دوبله همراه با توقف یک هفته در پارکینگ بهشهر با قوت اجرایی می شود.

وی گفت: منکر کمبود پارکینگ نیستیم، اما بی‌توجهی رانندگان به فرهنگ ترافیک و پارک دوبله، علت افزایش ترافیکی در شهر است.

مدیرعامل سازمان حمل نقل شهرداری بهشهر از فعالیت ۱۰ ستگاه خودروبر با همکاری راهور به منظور انتقال خودروهای دوبله به پارکینگ خبر داد و افزود: این طرح از اردیبهشت ماه در بهشهر اجرایی شده و در کنار پارک یک هفته ای خودروهای دوبله، هزینه حمل خودرو  ۳۵۰ هزار تومانی، هزینه پارکینگ روزانه ۱۰ هزار تومانی، تسویه حساب و مفاصا حساب  عوارض، جرائم رانندگی و هزینه پارکینگ و خروج از پارکینگ با دستور دستگاه قضا هم اجرایی می شود و همه دغدغه‌های ما در راستای کمک به فرهنگ ترافیکی در بین شهروندان، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و رفع معضلات است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز