معاون استاندار فارس:
نام شیراز یک برند جهانی برای توسعه گردشگری ادبی است / خانه سعدی در بافت تاریخی باید مرمت و بهسازی شود
معاون استاندار فارس گفت: نام شیراز خود یک برند جهانی شناخته شده است که میتواند بستری برای توسعه گردشگری ادبی باشد.
به گزارش ایلنا، محمد فرخزاده در مراسم آغاز به کار همایش گردشگری ادبی که همزمان با فرا رسیدن روز شیراز برگزار شد، عنوان کرد: گردشگری ادبی در دنیا به یک صنعت مهم تبدیل شده و کشورها در حال هویت سازی و تاریخ سازی در این حوزه هستند.
قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری با بیان اینکه گردشگری ادبی ترکیبی از شعر، ادبیات و تجربیات فرهنگی است، اظهار کرد: در دنیا پیمانهای متعددی از جمله پیمان میراث فرهنگی ناملموس، میراث معنوی، انتقال تجارب میراث فرهنگی بین شبکههای شهری و ... شکل گرفته و کشورهای جهان در حال وفاق برای معرفی داشتههای خود در سطح بین المللی هستند.
وی با اشاره به اینکه مفهوم گردشگری ادبی به معنای علاقهمندی گردشگران به دیدن خانههای شعرا و نویسندگان و آشنایی با شیوه زندگی آنها در قرن ۱۹ میلادی اوج گرفته است افزود: در این شاخصه از گردشگری سه مؤلفه مورد توجه قرار گرفته است.
فرخ زاده ادامه داد: مکانهای واقعی یکی از مقاصد گردشگران ادبی است که در ایران نیز به وفور وجود دارد اما متاسفانه یا آنها را ثبت نکردهایم یا قدر ندانستیم که این موضوع ما را با گسست بین نسلی مواجه کرده است به گونهای که نسل جدید بسیاری از ارزشها و داشتهها و بزرگان و گذشتگان خود را نمیشناسند.
معاون استاندار فارس همچنین به مکانهای خیالی و یا ساخته شده برای معرفی داشتههای ادبی یک کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها مکانها یا نمادهایی که داستانها یا رخدادهای خیالی که در آثار ادبی به آنها اشاره شده ساخته میشود که به مرور زمان به مکانی برای جذب گردشگران بدل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس معتقد است گردشگری ادبی باید از کلام و سخن به عملگرایی تبدیل شود.
وی افزود: کم کاریها و بیتوجهیها سبب شده بسیاری از شعرا و علما مصادره شوند؛ به عنوان مثال مولانا را ترک و زکریای رازی را عرب معرفی میکنند و ملاصدرا را به بصره نسبت میدهند.
فرخ زاده همچنین بر لزوم بر طرف کردن ضعفهای سیستم آموزش و پرورش کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون جای خالی آموزش درباره هویت و فرهنگ ایران اسلامی در کتب درسی به شدت احساس میشود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته با ضعف در معرفی توانمندیهای شیراز در عرصه بین المللی رو به رو بودهایم که عوامل متعددی از جمله ایجاد ایران هراسی در به وجود آمدن آن نقش داشته است.
معاون استاندار فارس یادآور شد: بازاریابی مناسب محصول، انتقال مفاهیم با زبان و تکنولوژی جدید و هوشمند سازی از دیگر مواردی است که برای توسعه گردشگری ادبی باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه در ایران جایگاه و خواستگاه گردشگری ادبی را به خوبی تعریف نکردهایم و در این زمینه کارشناس متخصص پرورش ندادهایم عنوان کرد: باید در کنار توجه به سنتها خود را برای آینده نیز آماده کنیم.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اخبار سیاه نمایی شده درباره بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و افزود: همایشها و جمعهایی مانند آنچه اکنون درباره گردشگری ادبی در حال برگزاری است باید کمک کنند این بافت ارزشمند را محکم و استوار نگاه داریم و به دنیا معرفی کنیم.
وی یادآور شد: خانه سعدی در بافت تاریخی باید ترمیم و بهسازی و معرفی شود و به محل رفت و آمد بازدید کنندگان و گردشگران تبدیل شود.
فرخزاده همچنین با اشاره به اینکه آب رکنی مکانی بوده که در گذشته قرآن را به چهارده روایت کنار آن میخواندند و شعرهای زیبایی مس سرودند اما اکنون در معرض بی توجهی قرار گرفته و رها شده است.
وی به اقدامات مثبتی که اهالی فرهنگ و دوست داران شیراز و میراث فرهنگی فارس انجام میدهند اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در ایام نوروز راهنمایان تور در انجمن دوستداران میراث فرهنگی به صورت رایگان و عام المنفعه در خدمت مهمانان بوده و شیراز و بافت فرهنگی را به آنها معرفی میکردند.
فرخ زاده در پایان خاطرنشان کرد: باید داشتههای فرهنگی و ادبی را قدر بدانیم و ضمن نگهداری از این میراث برای انتقال آنها به نسل آینده به ثبت و مستند سازی آنها بپردازیم.