خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى استان خبرداد؛

فارس بیش از 700 هزار هکتار مناطق بیابانى دارد

فارس بیش از 700 هزار هکتار مناطق بیابانى دارد
کد خبر : ۱۳۳۷۰۰۸

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى فارس گفت: استان فارس بیش از 700 هزار هکتار مناطق بیابانى دارد که سالانه اقدامات و پروژه هایى براى جلوگیرى از بیابان زایى اجرا مى شود.

به گزارش ایلنا، منصوررضایى در نشست خبرى از سلسله نشست هاى مدیران پاسخگو  با اشاره به اینکه مساحت جنگل هاى استان فارس با 2/2 میلیون هکتار بیشتر از مساحت جنگل هاى شمال است، عنوان کرد: بنابراین حراست و حفاظت از جنگل  ها از اهمیت بالایى برخوردار است.

وى اظهار داشت: براساس برآوردها و بازدید ها نقاط بحرانى شناسایى شده و پیش بینى مى شود که 600 هزار هکتار از مراتع درجه 3 استان استعداد بیابانى شدن را دارد.

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى فارس با اشاره به وسعت 10 میلیون هکتارى اراضى ملى استان گفت: براى حفاظت از این عرصه سالیانه پروژه هاى حفاظتى تعریف و حفظ آن با همکارى مردم محقق مى شود.

رضایی ادامه داد: همگى باید از این سرمایه ملى به خوبى حفاظت کنیم و بدانیم که پیشگیرى بویژه در حوزه جنگل ها ، مراتع و آتش سوزى مقدم برهر امر دیگرى است.

وى با اشاره به اینکه سامانه عرفى داراى حدود ومساحت و بهره برداران مشخص است بیان کرد: بهره بردارن توسط سامانه عرفى مدیریت مى شوند و تعداد دامداران ، دام ها و محدوده آنها مشخص است.

 رضایى افزود: در سامانه عرفى بهره برداران باید طرح مرتع دارى داشته باشند و برنامه زمان بندى آنها نیز کنترل مى شود.

وی در خصوص ریزگرد ها نیز گفت: منشا عمده ریزگرد هاى استان خارج از کشور است که براى جلوگیرى از آن مهم ترین رکن ایجاد پوشش گیاهى است.

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى فارس با بیان اینکه در 100 سال گذشته نزدیک به 8میلیون هکتار از مساحت جنگل هاى کشور کم شده و تغییر اقلیم از چندسال گذشته مطرح است، عنوان کرد: براساس مطالعات این حوزه و براى جلوگیرى از تغیرات اقلیمى کاشت درخت باید انجام شود و در کشور ما نیز کاشت نهال مطرح است.

رضایى با اشاره به آتش سوزى هاى متعدد در استان گفت: باید در این راستا فرهنگ سازى شود و مردم به این باور برسند که مرتع و درخت سرمایه ملى آنها است تا شاهد سهل انگارى در این حوزه نباشیم.

وى یادآور شد: در وقوع آتش سوزى ها چه عمدى و چه غیر عمدى باید امکانات مهار آتش را داشته باشیم و همه دستگاه هاى دولتى براساس تقاضاى منابع طبیعى موظف به شرکت در اطفاء حریق هستند.

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى فارس با اشاره به اینکه ساعات و لحظات اولیه زمان طلایى براى اطفاء حریق است، بیان کرد: اهالى و مردم بومى بهترین گزینه براى مهار اولیه آتش سوزى هستند و باید به این اشخاص نزدیک شد و آموزش داد و حداقل تجهیزات اولیه را فراهم کرد. رضایى افزود: در سال 1401 میزان آتش سوزى ها نسبت به سال قبل 96 درصد کاهش یافت.

وى درباره اعتبارات طرح هاى آبخیزدارى گفت: براساس اعلام کارشناسان میزان برداشت آب از سفره هاى زیرزمینى 2 برابر میزان تزریق است و تعدادى پروژه آبخیزدارى داریم باید دوبرابر شود.

مدیرکل منابع طبیعى و آبخیزدارى فارس با اشاره به طرح هاى مطالعه شده آبخیزدارى بیان کرد:براى اجراى طرح هاى آبخیزدارى حداقل یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وى در خصوص کوره هاى ذغال در فارس نیز بیان کرد : 415 کوره ذغال در استان فارس وجود دارد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز