رونمایی از پوستر دومین همایش ملی "تحول در علوم انسانی" در شیراز
پوستر دومین همایش ملی "تحول در علوم انسانی" همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، طی آئینی با حضور استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان فارس و رئیس و شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز رونمایی شد.
به گزارش ایلنا، استاندار فارس یکشنبه ۲۷ آذر در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی تحول در علوم انسانی گفت: اگر به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی هدف از استقلال نظام را از ما سئوال کنند با توجه به آنچه برگرفته از فرمایش امامین انقلاب، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی است باید گفت که استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزشهای معنوی و اخلاقی در کشور میشود.
محمدهادی ایمانیه خاطرنشان کرد: قرار نبود تعداد اتوبانها را ۱۰۰ برابر کنیم؛ اگرچه نیاز است؛ اما این وسیله محسوب میشود نه هدف، چرا که هدف انسان پروری و رسیدن به اوج کمال انسانی بوده است.
ایمانیه ادامه داد: اگر برگزاری این همایش با اصرار و توسط مسئولان کشور تاثیر خوبی خواهد داشت، چرا که نشان میدهد بیماری را شناختهاند و در صدد درمان آن برآمدهاند.
وی خواستار خروجی عملیاتی این همایش شد و گفت: متاسفانه طی سالهای پس از انقلاب کیفیت را فدای کمیت کردیم، در حالی که با حجم زیادی از واحدهای معارف و کلاسهای دینی مواجه هستیم که باید نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشند اما اینگونه نبوده و انتظار این است که در حوزه تربیت آسیب شناسی انجام شود.
استاندار فارس با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با حرکاتی از سوی بعضی جوانان مواجه شدیم، گفت: باید کیفیت اقدامات در راستای رشد معنوی مجددا اولویت اول قرار گیرد.
ایمانیه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما دچار یکسری مشکلاتی است که باید اصلاح شوند، تمرکزگرایی بیش از حد را از چالشهای مهم در بخش دانشگاهی ذکر و عنوان کرد: تمام تصمیمها معطوف به وزارتخانه شده و مصوبه هیئت امنای دانشگاهها با این همه اساتید فرهیخته را باید یک کارشناس از وزارتخانه تایید کند که صحیح نیست.
استاندار فارس پیشنهاد داد که مسئولان وزارت علوم، اتخاذ تصمیمات دانشگاهی را به دانشگاههای برتر کشور تفویض کنند و مطمئن باشید که ضرر نخواهیم کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ضمن تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: تحول در علوم انسانی از همین گزاره اصلی به دست میآید که دو نهاد اصلی آموزشی و پرورشی جامعه هستند و باید اتحادی بین آنها برقرار شود تا به بالندگی همدیگر کمک کنند.
سید سعید زاهد ادامه داد: از زمانی که نظام لیبرال دموکراسی بر جهان سیطره گستراند، متاسفانه یک جهان عاری از معنویت را شاهد بودیم؛ آنچه که این تحول را مدیریت و نرم افزار این سلطه جویی را اداره میکند، علوم انسانی است که از قرن ۱۹ شکل گرفت ، در قرن ۲۰ به اوج رسید و در قرن ۲۱ نواقص آن بروز کرد.
زاهد با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ در واقع شورشی بود در نظام ظالمانه لیبرال سرمایه داری و در مقابل دیکتاتوری و استعماری که در دنیا شکل گرفته بود، گفت: طی چهار دهه شاید کم توجهی شد و به نظر رسید که همان نرم افزاری که تمدن لیبرال سرمایه داری را شکل داد، میتواند به ما هم برای حل مسائل کمک کند اما وقتی کارنامه ۴۰ ساله خود را مشاهده میکنیم ضمن مشاهده کارنامه مطلوب سخت افزاری، ولی متوجه شدیم که در بحثمعنویت که قرار بود انقلاب اسلامی آن را برای دنیا جبران کند؟ موفق نبودیم و بسیاری از مسائلی که در دنیای لیبرال سرمایه داری وجود داشت به کشور ما هم منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: امامین انقلاب این را میدانستند و هشدار دادند و به همین دلیل رهبرانقلاب تحول در علوم انسانی را گوشزد کردند و از سال ۷۱ فرمان علوم انسانی را صادر کردند اما کمتر در دانشگاهها دنبال شد اما در حوزه مطلوب تر پیش رفت.
زاهد با بیان اینکه سلسله همایشهای تحول در علوم انسانی از سال ۹۶ آغاز کردیم وپس از آن با شیوع کرونا نتوانستیم این همایش را در موضوعات جدید برگزار کنیم و اکنون امکان آن فراهم شده است، افزود: تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری به عنوان موضوع مهم و اصلی این همایش قرار گرفته است.