رئیس گروه پژوهش آموزش و پرورش استان:
معلمان پژوهنده در قزوین 851 طرح ارائه دادند/ تاکید بر کاربردی بودن پژوهشها در آموزش و پرورش
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در سال جاری در طرح معلمان پژوهنده 851 معلم طرح ارائه دادند که از بین آنها 183 نفردر مرحله استانی ارزیابی شده و در نهایت 15 برگزیده استانی انتخاب و 4 نفر به مرحله کشوری معرفی شدند.
اسماعیل رفیعی آتانی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات پژوهشی صورت گرفته در آموزش پرورش گفت: در سند تحول آموزش و پرورش برای پژوهش جایگاه ویژهای در نظر گرفته شده است و سعی شده مدیران و معلمان این موضوع را مد نظر داشته باشند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: همه معلمان ما پژوهنده هستند اما به صورت ویژه در طرح معلم پژوهنده هر سال شیوه نامه مشخصی برای اقدامات پژوهشی ارسال میشود و براساس آن معلمان در حوزههای مختلف آموزشی، تربیتی، مشکلات آموزشی و سایر موارد با محوریت کاربردی پژوهش انجام میدهند.
وی عنوان کرد: معلمی صرفا درس دادن نیست و آموزش و پرورش باید انسان ساز باشد و به جامعه جهت بدهد و در همین راستا ایجاد و تقویت روحیه پژوهشگری و پرسشگری مورد توجه است و سعی داریم تحقیقات از حالت کلیشهای و مقالهای صرف دور باشد.
تقویت روحیه پرسشگری در دانشآموزان نیاز اساسی است
این مسئول تاکید کرد: برای تقویت و گسترش روحیه پرسشگری در طول سال اقدامات مختلفی انجام میگیرد که برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزان، تجلیل از پژوهشگران برتر دانشآموزی و فرهنگی و حضور در پژوهشسراها و پارک علم و فناوری ازجمله آنها است، با این اقدام دانشآموز با فضای پژوهش آشنا شده و علاقمند میشود.
وی ادامه داد: در مناطق مختلف آموزش و پرورش پژوهشسراهایی برای دانشآموزان وجود دارد که زمینه پرورش استعدادها را فراهم میکند و در آنها آموزش با محوریتهای مختلف انجام میشود.
رفیعی آتانی درباره ارائه محتواها برمبنای پژوهش محوری و پرسشگری گفت: برخی موارد مانند اینکه محتواها به چه شکل باشد سیاستگذاریهای کلان کشوری است اما در داخل استان هم اقدامات مختلفی صورت میگیرد، باید به دانشآموزان اعتماد کرد؛ چراکه گاهی آنها هم میتوانند چالشها را بشناسند و راهکار ارائه دهند که همین راستا درباره مقابله با سرمازدگی شاهد یک طرح موفق دانشآموزی بودیم.