رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز:
طی شش ماه آینده پرداخت های خرد را از طریق کیف پول اجرایی می کنیم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز گفت: کیف پول الکترونیک در شورای ششم شهر و در یکسال اخیر در شهرداری شیراز شروع و پیگیری شد.
به گزارش ایلنا، محمدعلی علویان مهر در نشست خبری مشترک با رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر شیراز افزود: تصمیم براین شد که کلیه مراودات خرد شهروندان با شهرداری شیراز در قالب کیف پول باشد و این کار هم شروع شدو پیش بینی می شود ظرف ۶ ماه آینده پرداخت های خرد را از طریق کیف پول در شیراز اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اتصال شهرداری شیراز به پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند گفت: خدمات شهرداری شیراز در پاسخ به استعلامات، دریافت گواهی و پروانه ساخت و ساز، عوارض ساختمانی و... در قالب سامانه شهروند سپاری ارائه می شود.
علویان مهر یکی از دغدغه های شهرداری و شورای شهر را ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان دانست و عنوان کرد: این هدف در سازمان فاوا دنبال می شود تا کاهش مراجعات مردمی به شهرداری و دفاتر پیشخوان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ارائه این خدمات یک گسستگی مربوط به ثبت اطلاعات هویتی داشت که با پیگیری شهرداری و شورا سامانه شهروند سپاری به پنجره ملی خدمات دولت متصل شد.
علویان مهر افزود: اتصال به پنجره واحد خدمات الکترونیک شهرداری شیراز را در دادن سرویس های تسهیل گر امور شهروندان کمک می کند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز با اشاره به اینکه پرداخت های غیر حضوری مربوط به عوارض مختلف از طریق سامانه سرو قابل دسترسی است، یادآود شد: پرداخت عوارض خودرو یکی از آن است و در قالب این بحث عوارض مربوط به نوسازی هم قابل پرداخت است.
وی با اشاره به سامانه نظارت هوشمند بر فضای سبز به دلیل گستردگی میزان فضای سبز، هوشمندسازی و مدیریت آن عنوان کرد: نظارت بر کلیه محدوده باغات، تنظیم برنامه آبیاری، سنجش عملکرد ناظرین، تامین و توزیع گونه های مختلف براساس داده های اطلاعات مکانی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد.
علویان مهر با بیان اینکه یکی از پروژه های دیگر که در مجموعه شهرداری شیراز دنبال می شود یکپارچگی سامانه های مختلف به لحاظ دسترسی برای شهروندان است، تصریح کرد: در این راستا پروژه sso را طراحی کردیم و بیش از ۷۰ سامانه مختلف در حوزه های مختلف شهرسازی، عمران ، مالی و... داریم و این سامانه ها بنا است تحت یک ادرس اینترنتی در اختیار شهروندان باشد و کار را برای شهروندان تسهیل می کند.
به گفته وی در سازمان فاوا به تبع مصوباتی که در کمیته هوشمندسازی وجود دارد برنامه ریزی دارد که مصوبات شورای شهر را اجرایی کند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز همچنین از افزایش ۴۰ درصدی فضای ذخیره سازی دیتا سنتر خبر داد و افزود: در این راستا تفاهم نامه ای با بانک شهر صورت گرفته است و افزایش به صورت تصاعدی انجام می شود.
علویان مهر بیان کرد: همچنین حداکثر ظرف ۱۲ ماه آینده توسعه فضای فیبرنوری تا ۶۰ درصد خواهیم داشت.
رویکرد اصلی ما هوشمندسازی است
مهدی نصیری؛ رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر شیراز گفت: رویکرد اصلی ما هوشمندسازی است تا سازمان شهرداری داده محور باشد و تمام تصمیماتی که در شهرداری و مدیریت شهری بنا است انجام شود براساس داده ها و واقعیات باشد.
نصیری بیان کرد: مدیران نیز باید براساس تحلیل این داده های واقعی تصمیم گیری کنند و معتقدیم سازمان فناوری اطلاعات و هوشمندسازی باید به عنوان سازمان باشد نه اداره انفورماتیک.
وی با اشاره به مصوباتی در خصوص رصد و پایش شهر از باب تخلفات، تصویربرداری باغات شیراز با پهباد در باغات به ویژه باغات گروه در راستای افزایش نظارت بیشتر تصریح کرد: برای ایجاد این شفافیت چند پروژه کلان تعریف شد که یکی از آنها مربوط به زیر ساخت مرکز داده و بهره برداری از فیبر داده بوده، اما متأسفانه از سال گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیر عملی در این حوزه نداشته ایم و بالغ بر 50 درصد هزینههای راه اندازی این پروژه افزایش یافته است.
رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر شیراز با اشاره به کیف پول و بلیط افزار از گفت: انتظارمان این بود که کیف پول تا پایان مهر ماه عملیاتی شود، اما با توجه به امضاء قرار داد در تیرماه عملا این اتفاق صورت نگرفت و امید است براساس ادعای بانک شهر این اقدام چهار ماهه عملیاتی شود.
نصیری ادامه داد: فاز اول اجرای طرح کیف پول در قالب QR code بر روی تاکسیها در جهت پرداخت کرایه توسط شهروندان در هفته آینده عملیاتی خواهد شد.
به گفته وی از سوی دیگر انتظارمان بر این است تا شهرداری بستری را فراهم کند تا علاوه بر شهروندان، گردشگران و یا هر کسی که وارد شهر شیراز میشود بتواند با کمک کیف پول چه در حوزه شهرداری و غیر از این مجموعه خدمات خود را دریافت کند.
نصیری عنوان کرد: به دلیل اینکه گردشگران کد ملی و کارت بانکی ایرانی ندارند.
یکی از اهداف ما اینست تا گردشگران حوزه سلامت بتوانند از خدمات کیف پول با دغدغه کمتری، پول خود را تبدیل به ریال کنند.
نصیری با بیان اینکه اهداف کیف پول صرفا به پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس نخواهد بود، گفت: نصب QR CODE بر روی2 هزار تاکسی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی است که هنوز نتوانسته ایم با شهرداری با آن به توافق برسیم موضوع شفافیت در اسناد شهرداری است، افزود: این موضوع در حوزه حقوقی و املاک بسیار نمایان است و براساس مصوبهای که شهرداری در این حوزه داشته است این دغدغه و نگرانی را برای ما در شورا ایجاد کرده است که چرا این اتفاق رقم نخورده است.