خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز:

مرکز پژوهش‌ها بازوی جدی شورا و شهرداری است

مرکز پژوهش‌ها بازوی جدی شورا و شهرداری است
کد خبر : ۱۳۰۶۴۱۵

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز گفت: براسای مصوبه هیئت امنا و با کمک شهردار شیراز مصوبات و طرح‌های پذیرش شده در مرکز لازم الاجرا در شهرداری است و روند مالی قراردادها را در فرانید شهرداری نمی‌بریم.

به گزارش ایلنا، مهدی نصیری در نشست خبری  با اشاره به اینکه ۱۱ کارگروه برای اجرای این طرح ها مشخص شده است، عنوان کرد: روسای کارگروه ها به دلیل اینکه اعضای شورای پژوهشی مرکز هستند باید توسط هیئت امنا مصوب شود و درصورتی که مورد تایید باشد به عنوان شورای پژوهشی و رئیس میز تخصصی انتخاب می شود.

وی گفت: از جمله یازده میز تخصصی معماری و شهرسازی، مدیریت برنامه ریزی و آینده پژوهی، امور حقوقی و شوراها، اقتصاد پایدار شهری و سرمایه گذاری، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، حمل و نقل و ترافیک امور اجتماعی،  رفع محرومیت، محیط زیست و خدمات شهری،نوآوری و هوشمند شهری و حقوقی و مالی است.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز گفت: هدف اصلی این است که بتوانیم مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز به عنوان بازوی جدی در حوزه مصوبات شورا و راهبردهایی که شهرداری باید داشته باشد انجام وظیفه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۹ نفر اعضا هیئت امنا مرکز هستند بیان کرد: رییس شورا به عنوان رئیس هیئت امنا، سه نفر از اعضا شورا و سه متخصص با رای اعضای شورا،  شهردار شیراز و رئیس مرکز عضو هیئت امنای مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای کار فرایندهایی تعریف شد و پیشنهادهایی در طرح‌ها، قراردادها، کارگروه تخصصی و... مشخص شد.

نصیری با بیان اینکه تلاش ما براین است که میزهای تخصصی مرکز که شامل متخصصین با سواد آکادمیک و دارای تجربه عملیاتی هستند طرح ها را بررسی کنند، ابراز کرد: اعضای میز تخصصی می توانند  اختیارات جدی در طرح های مرکز پژوهش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مرکز پژوهش ها  ۱۱ میز تخصصی مشخص شده است که گام نهایی در مورد تاییده فنی طرح ها را انجام می دهند، تصریح کرد:  طرح های پیشنهادی از طریق شورا، شهرداری و پژوهشگران ارائه می شود  که در فرایند میز تخصصی و شورای پژوهشی بررسی می شود.

نصیری خاطرنشان کرد: هیئت امنای مرکز  بیشتر در زمینه مالی طرح ها پیشنهاد می دهد که طرح ها با چه هزینه ای انجام شود و  این فرآیند ها به خوبی پیش رفته است و شهردار شیراز نیز در اجرای مصوبات همکاری خوبی دارد.

نصیری عنوان کرد: مرکز پژوهش های شورای شهر شیراز به عنوان مرکزی دارای ساختار است و وبینار و نشست های تخصصی داریم که اولین آن ماه گذشته در خصوص گسل های شهری برگزار شد و خروجی آن ۴ مورد بود که به عنوان طرح های پژوهشی ،گزارش و... تهیه شده است. 

به گفته نصیری در کنار این وبینار ها انجام ردیف پروژه های پژوهشی است که پیش از این در شهرداری انجام می شد اما  همگی در مرکز پژوهش تجمیع شده است و کلیه پژوهش ها باید به مرکز بیاید.

وی افزود: این پژوهش ها  توسط متخصصین که سواد آکادمیک و تجربه کاربردی دارند بررسی می شود و در راستای کاهش هزینه ها در شهرداری و ضرورت اجرای پروژه ها کمک کننده است.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ارتباط های مختلفی که با پژوهشگران برگزار شده است، یادآور شد: اگرچه ممکن است پژوهشگری عضو میز تخصصی نباشند اما می توانند پیشنهادات خود را منعکس کنند.

نصیری با اشاره به افزایش  بودجه مرکز در سال ۱۴۰۱ گفت: امسال بودجه مرکز به بیش از ۱۲ برابر شد و سال گذشته کمتر از ۲ میلیارد تومان بود و  با بودجه ای که شهرداری در نظر گرفت نزدیک به ۷۸ میلیارد تومان است.

وی تصربح کرد: در فرایند پیشنهاد طرح های پژوهشی یک سمت کمیسیون تخصصی شورا، شهرداری و سوی دیگر متخصصینی هستند که از بیرون می توانند پیشنهاد دهند 

نصیری بیان کرد: کلیه طرح های مطالعاتی در شهرداری از طریق مرکز پژوهش ها است که نحوه انجام و نظارت بر آن را مرکز  انجام می دهد.

 جز اولین شهرهای راه اندازی مرکز پژوهش های شهرداری بودیم

همچنین قائم مقام رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه در پاندمی کرونا ارتباطات مرکز محدود شد و به سمت فضای غیر حضوری رفتیم، خاطرنشان کرد: لذا  برگزاری وبینار های تخصصی که کمک به تصمیم گیری در کمیسیون های تخصصی شورای شهر شیراز می کرد در این مدت برگزار شد.

محمد حسین سامی  گفت: در آذرماه ۱۳۹۸  براساس قانون شوراها تشکیل شد و از اولین کلانشهرها بودیم که این مرکز را راه اندازی کردیم، بیان کرد: در این مرکز مسائل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد از دید پژوهشی احصا و کمک می کند راهکارهای مناسب تری در پاسخ به نیازهای شهر و شهرداری داشته باشد.

وی ادامه داد از مباحث با توجه به شاخصه های حاشیه نشینی جر مواردی بود که کمیسیون حاشیه نشینی و رفع محرومیت ایجاد شد و بحث اضافه و الحاق روستاهای اطراف شیراز مطرح شد و با مهندسی ارزش که  صورت گرفت به مفهوم مهاجرت معکوس کمک شد.

سامی با اشاره به مصوبات مرکز در  سال گذشته گفت: در مرکز مسائل حاشینه نشینی و معضلات روستاهای حاشیه شهر شیراز، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در فعالیت شهرداری شیراز   که دو سازمان سیما منظر و معاونت عمرانی بودند و افزایش اثربخشی و کارایی اطلاع رسانی در خصوص موضوعات شهری از مصوبات مرکز است.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز