خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تخریب زیستگاه‌ها توسط آلاینده های آبی یکی از مهمترین مشکلات میانکاله

تخریب زیستگاه‌ها توسط آلاینده های آبی یکی از مهمترین مشکلات میانکاله
کد خبر : ۱۲۹۲۰۷۰

رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر گفت: با ورود پرندگان مهاجر در میانکاله میزبانی ما از پرندگان‌مهاجر آغاز شده و مهمترین مشکل در منطقه تخریب زیستگاه‌ها توسط آلاینده های کشاورزی و صنعتی است که باید رعایت شود.

علی کلانه در گفت و گو با خبرنگار ایلنای مازندران افزود: با توجه به‌ کاهش دما و بارندگی های اخیر شاهد حضور پرندگان‌ مختلف در شبه جزیره میانکاله هستیم و طبق روال سال های گذشته گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک ها و مرغابی ها، فلامینگو، چنگر ،پلیکان، حواصیل و...  برای زمستان گذرانی وارد  تالاب میانکاله  شدند و ورود پرندگان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود در پاییز و زمستان سال جاری گونه های مختلف پرندگان‌مهاجر همچون سال‌های گذشته درتالاب میانکاله مازندران فرود بیایند.

رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر خاطر نشان کرد: بیش از یکماه از ورود پرندگان به تالاب می گذرد و براساس ورود پرندگان احساس می شود که یک سوم‌پرندگان به تالاب آندند.

کلانه با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار قطعه پرنده از انواع مختلف مهاجر در تالاب میانکاله فرود آمدند، یادآور شد: تعداد دقیق پرندگان فرود آمده در سال جاری هنوز در دسترس نیست و پیش بینی می شود روند فرود پرندگان مهاجر تا اواسط آذر امسال ادامه یابد.

 وی با بیان اینکه هرگونه دام گذاری و شکار پرندگان در تالاب میانکاله بهشهر ممنوع است، یادآور شد: در صورت بروز هرگونه قانون شکنی با متخلفان برخورد خواهد شد.

کلانه همچنین مهمترین مشکل در منطقه را تخریب زیستگاه‌ها توسط آلاینده های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد و گفت: متاسفانه زیستگاه آبی ما توسط آلاینده های مختلف کشاورزی و صنعتی آلوده می شود و این مهمترین خطر برای پرندگان و زیست‌مندان دریایی است.

به گفته رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله بهشهر،  اگر چه محیط بانان و همیاران محیط زیست، وظیفه حفاظت از پرندگان مهاجر را برعهده دارند اما حفظ زیست گاهها توسط کشاورزان و صنایع در سلامت پرندگان و آبزیان بسیار موثر است.

کلانه افزود: کشاورزان استفاده از سموم را رعایت کرده و ترجیحا از سموم بیولوژیکی استفاده کنند تا سلامت آب و خاک حفظ شود.

تالاب بین المللی میانکاله با  مساحتی در حدود ۴۰ هزار هکتار  در شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران واقع شده است و تا اینچه برون در استان گلستان ادامه دارد؛ این تالاب همه ساله به خاطر داشتن ذخایر غذایی مناسب یکی از مهم ترین کانون های فرود پرندگان مهاجر در مازندران به شمار می رود. طبق آمارهای رسمی به طور میانگین سالانه بیش از ۹۰ گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت بیش از یک‌میلیون بال، از این تالاب تغذیه می کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز