خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان:

فرایند توزیع آنتی‌بیوتیک در مرکزی تا پایان هفته بهبود می‌یابد/با شدت افزایش مصرف سُرُم روبرو شدیم

فرایند توزیع آنتی‌بیوتیک در مرکزی تا پایان هفته بهبود می‌یابد/با شدت افزایش مصرف سُرُم روبرو شدیم
کد خبر : ۱۲۸۸۱۰۷

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در خصوص کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه های استان، گفت: کمبود و تأمین آنتی بیوتیک در واقع یک مشکل کشوری است و فرایند توزیع آن در استان مرکزی تا پایان هفته بهبود می یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علیمرادیان افزود: پس از شیوع کرونا و کاهش مصرف آنتی بیوتیک خوراکی، خط تولید چندین کارخانه تولید آنتی بیوتیک تعطیل شد و همین امر باعث کمبود این قلم دارویی شده است. البته با تلاش صورت گرفته مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید تامین شده، اصلاح قیمتی که نیاز بود، انجام خواهد شد و به زودی این مشکل کشوری رفع می شود.

وی ادامه داد: برای جبران این کمبود در استان مرکزی، سعی شد که از شرکت های مختلف دارویی آنتی بیوتیک ها تامین شود که در گام نخست نیاز بیمارستان ها تامین شد و سپس داروخانه های شبانه روزی و داروخانه های نزدیک به بیمارستان های اطفال تحت پوشش قرار گرفتند، چرا که آنتی بیوتیک خوراکی عموما برای اطفال تجویز می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: قطعاً تا پایان هفته جاری، روند توزیع آنتی بیوتیک در استان بهبود می یابد. این قلم دارویی در حال حاضر تنها با نسخه توزیع می شود و داروخانه ها به هیچ عنوان آنتی بیوتیک بدون نسخه عرضه نمی کنند.

علیمرادیان در خصوص وضعیت تأمین سُرُم در استان مرکزی، تصریح کرد: کشور و به تبع آن استان مرکزی با کمبود سُرُم مواجه است، چرا که با شدت افزایش مصرف این دارو روبرو شدیم. اما با رایزنی هایی که انجام شده سعی شده است تا سُرُم از بخش های مختلف تأمین گردد و جلوی قاچاق معکوس و بازار سیاه گرفته شود.

وی بیان داشت: از منابع مختلف سُرُم مورد نیاز برای بیمارستان ها تأمین شده و سعی بر این است که سهمیه بندی مناسبی در توزیع صورت گیرد. در ابتدای امر بیمارستان های دولتی، سپس بیمارستان های خصوصی، داروخانه های شبانه روزی، مراکز جامع سلامت و در نهایت داروخانه های خصوصی در پروسه تامین سُرُم قرار گرفتند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط کشور، سُرُم تا قیمت 100 هزار تومان خرید و فروش شد، اما خوشبختانه با چنین اتفاقی در استان مرکزی روبرو نبودیم، تأکید کرد: در این حوزه سهمیه بسیار خوبی برای استان مرکزی اختصاص یافته است. با این حال کمبود وجود دارد، اما بیماران می توانند با نسخه پزشک نیاز خود به سرم را تامین کنند.

علیمرادیان در خصوص گران شدن و کمبود برخی اقلام دارویی، ابراز داشت: طرح دارویار از تیرماه سال جاری اجرایی شد، چرا که قیمت داروها واقعی نبود و تولید اقلام دارویی برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشت. پس از حذف ارز ترجیحی دست تولیدکننده باز شده است و می تواند از منابع مختلف، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط دارو گران می شود، اما مبلغی که مردم به عنوان هزینه دارو پرداخت می کنند افزایش نمی یابد. چرا که بیمه ها این افزایش قیمت را متقبل می شوند، اما اگر کسی به شکل آزاد دارو تهیه کند، قطعاً باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز