در نشست معرفی فرصتهای تجاری آفریقا مطرح شد؛
توسعه بازار محصولات دانشبنیان با شناخت فرصتهای تجاری
مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی گفت: به رغم وجود فرصتهای ارزشمند تجاری در کشورهای دیگر، گاها بهرهمندی لازم از آنها توسط شرکتها و تولیدکنندگان کشور ما صورت نمیگیرد؛ این موضوع از عدم آگاهی شرکتها نسبت به وجود چنین فرصتهایی نشات میگیرد.
به گزارش ایلنا از مشهد، مجتبی بهنام تقدسی در این نشست که در محل شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد، افزود: شرکتهای دانشبنیان غالبا از وجود چنین فرصتهایی بی اطلاع هستند و یا برای ورود به آن، ترس دارند و یا اصلا راه ورود به آن و صادرات محصولات خود به آفریقا را نمیدانند.
وی اضافه کرد: از این رو، ایجاد فرصت برای معرفی این ظرفیتها و آشنایی دقیقتر و نزدیکتر با فضای تجاری آفریقا به عنوان یکی از پتانسیلهای این حوزه ضروری و کارآمد است. لذا این نشست به منظور افزایش سهم محصولات دانشبنیان استان از بازارهای خارجی و در راستای "توسعه بازار" که یکی از مسئولیتهای هشتگانه تعریف شده توسط معاونت علمی و فناوری در حوزه تجاریسازی است، برگزار شد.
وی تبیین کرد: هماکنون نیز روابط تجاری بین ایران و آفریقا برقرار است به طوریکه یکی از ۱۰۰ کشور دنیا که با قاره آفریقا تعامل داشته و در آن مشغول فعالیت هستند، کشور ما است اما با توجه به ظرفیتهای موجود به ویژه در اکوسیستم دانشبنیانی کشور، این حجم از مراودات قابل پذیرش نیست و میتوان به راحتی با بیان این فرصتها و همچنین تامین زیرساختهای لازم آن را افزایش داد.
در ادامه این نشست، رئیس انجمن شرکتهای دانشبنیان خراسان رضوی با اشاره به فرصتهای موجود در بازار آفریقا، ابراز کرد: با توجه به شرایط تحریمی که ایران در آن قرار دارد، بازار گسترده آفریقا، فرصت بسیار خوبی را برای شرکتها و تولید کنندگان ایرانی فراهم کرده است.
سید مهدی مدنی اذعان داشت: در حوزه صادرات، آمادگی برای آن مهمتر از فعل صادرات است چراکه قبل از فعالیت صادراتی باید آمادگی آن در چهارچوب شرکت ایجاد شود و تا زمانی که این ظرفیت در شرکت ایجاد نشود، صادرات به درستی اتفاق نمیافتد.
در ادامه، مدیر کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان ظرفیتهای موجود در آفریقا و غفلتی که سالها نسبت به آن شده است، یادآور شد: در حال حاضر آفریقا، دومین قاره بزرگ جهان با ۵۶ کشور است که حجم تجارت آن در سال ۲۰۲۱، ۱۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.
سید محمد صادق قنادزاده اضافه کرد: در حال حاضر قاره آفریقا بیشترین ذخایر استحصال نشده معدنی دنیا را در اختیار دارد. همچنین برخی از بزرگترین معادن دنیا در این قاره قرار دارد. از این رو می توان پیش بینی کرد آینده تامین منابع معدنی در این قاره نهفته است.
مدیر کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حجم کنونی تجارت ایران با قاره سیاه عنوان کرد: حجم تجارت ایران با کشورهای این قاره طی سال گذشته ۱٫۲ میلیارد دلار و طی ۶ ماه نخست امسال یک میلیارد دلار بوده است. این رقم حاکی از رشد مطلوب مبادلات تجاری بین آفریقا و ایران است. براساس آمار، از ۱٫۲ میلیارد دلار تجارت مزبور در سال گذشته ۵۰۰ هزار دلار آن سهم استان خراسان رضوی بوده است.
قنادزاده با بیان اینکه کشور ما در زمینه مبادلات تجاری با قاره آفریقا بسیار عقب است، یادآور شد: صادرات کشور ما به آفریقا طی سال های اخیر بیش از ۴۰ درصد رشد ارزشی و ۲۰ درصد رشد وزنی داشته است.
قنادزاده با اشاره به صدور خدمات فنی- مهندسی به عنوان یکی دیگر از روش های همکاری تجاری با قاره آفریقا، خاطرنشان کرد: در سند موسوم به ۲۰۶۳ قاره آفریقا که یک سند بالادستی به حساب می آید، بنا بر این شده که همه کشورهای این قاره تا سال ۲۰۳۰ تحت لوای یک پرچم واحد مانند آنچه که در اتحادیه اروپا مشاهده می کنیم، فعالیت کنند. بر این اساس این کشورها چهار اقدام اصلی را مد نظر خویش قرار داده اند که سه مورد آن مربوط به توسعه زیرساخت هاست و در این سه بخش چندین هزار میلیارد دلار پروژه تعریف شده است.
وی اضافه کرد: یکی از این پروژه ها، تولیدات درون سرزمینی است که این تولیدات از یکسری معافیت ها برخوردار خواهد شد. از همین رو، چنین موضوعی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در واقع، این یک بازار ۲٫۵ میلیارد دلاری است که بناست از تولیدات داخلی قاره آفریقا حمایت کند. بر همین اساس صدور خدمات فنی- مهندسی یکی از اولویت های سازمان توسعه تجارت است.
همچنین مهرداد امانی، رئیس مرکز تجاری ایران در کنیا و رئیس صندوق توسعه صادرات محصولات دانشبنیان ضمن اشاره به وجود مرکز تجاری کنیا و معرفی خدمات آن به شرکتهای ایرانی و کنیایی، بیان کرد: بررسی و شناسایی نمایشگاههای معتبر و شرکت در آنها از دیگر اقداماتی است که توسط این مرکز تجاری در کنیا انجام میشود.
وی با اشاره به خدمات صندوق توسعه صادرات محصولات دانشبنیان بیان کرد: تامین مالی در دو قالب ارائه تسهیلات مشخصا برای عملکرد و برنامه صادراتی به شرکتها و مشارکت در صادرات آنها همانند قرارداد مضاربه صورت میگیرد.
در ادامه این نشست، نمایندگان شرکتهای دانشبنیان استان حاضر در جلسه، به معرفی شرکت خود و ظرفیتهای آن پرداختند.