خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت سوم

راه‌اندازی پایانه صادراتی کشاورزی قزوین را متحول می‌کند+فیلم

راه‌اندازی پایانه صادراتی کشاورزی قزوین را متحول می‌کند+فیلم
کد خبر : ۱۲۸۲۵۷۵

رئیس هیئت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر گفت: یکی از اهداف ما ارتقای سبد کالایی است و با پایانه صادراتی دنبال این هستم که برای میوه برند داشته باشیم و روسیه و کشورهای عربی را در سال‌های اول پوشش دهیم که این روند باعث تحول کشاورزی در استان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مهرزاد نجفیان با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به کشورهای مقصد صادرات برای مجموعه شمس آذر گفت: در مجموع با بیش از ۱۷ کشور مراودات مستمر داریم، افغانستان بازار اول ما است و در آنجا علاوه بر واحد تولیدی، شبکه مویرگی توزیع داریم، عراق، کشورهای سی آی اس ازجمله ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، همچنین کشورهای عربی مانند عمان و عمارات، شش کشور آفریقایی، سوریه و لبنان هم از مقاصد صادرات ما هستند.

رئیس هیئت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر ادامه داد: در کشورهای اروپا بواسطه تحریم نمی‌توان ورود پیدا کرد و باید با کشورهایی مراوده داشته باشیم که امکان جابه جایی و برگشت پول فراهم باشد، کشورهای همسایه بازارهای خوبی هستند و امکان ارتقای صادرات برای ما وجود دارد.

این فعال اقتصادی استان درباره آسیب‌های ناشی از کرونا گفت: کرونا برای کالاهای استراتژیک ازجمله آرد و ماکارونی تاثیر منفی نداشت، دولتمردان خوب تشخیص دادند و سال‌های پررونقی برای صنایع غذایی بود و علاوه بر نیاز داخلی نیاز کشورهای همسایه هم افزایش پیدا کرده بود.

وی اضافه کرد: تغییراتی که در اوکراین ایجاد شد برای شرکت‌های داخلی و بویژه حوزه ماکارونی و آرد مناسب نبود، در این بازه قیمت غلات از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و هزینه یک واحد تولیدی برای تهیه مواد اولیه پنج برابر و ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

نجفیان بیان کرد: افزایش قیمت غلات سیاست‌گذاری بخش کشاورزی بود که مورد اعتراض ما هم قرار گرفت که به نظر ما باید پلکانی اتفاق می‌افتاد، قیمت تولید کننده داخلی بالاتر از نرخ بین المللی است که به صادرات ضربه زده است، ترکیه بواسطه رایزنی با پوتین غلات را با ۳۵۰ دلار ترخیص می‌کند و این میزان برای ما ۴۵۰ دلار است که دارای اثر منفی است.

ضرورت هم افزایی نهادها برای ایجاد هاب صادراتی

وی درباره تبدیل شدن هلدینگ شمس آذر به هاب و پایانه صادراتی گفت: به دنبال این کار هستیم و تاکنون بدون استفاده از تسهیلات بانکی ریل راه آهن، سردخانه ۳ هزار و ۵۰۰ تنی، ۸ هزار متر انبار و حدود ۳۰ هزار تن سیلوهای غلات را اجرا کرده‌ایم و امیدواریم فاز اول پایانه صادراتی تا دو ماه آینده اجرا شود.

رئیس هیئت مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر تاکید کرد: ایجاد هاب صادراتی به هم‌افزایی مقامات نیاز دارد، توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها هدف‌گذاری کنند که در یک مسیر باشند و حتی اعضای اتاق بازرگانی به‌عنوان محور تجار و صادرکنندگان باید در این راه همراه باشد.

وی ادامه داد: درحال حاضر کارگروهی از اهمیت بالایی برخوردار است و دوره افرادی که صرفا منافع فردی را بفهمند گذشته و حتی در زمینه علمی هم فعالیت‌ها گروهی انجام می‌شود، در هفته گذشته همایشی با حضور ۱۸ مقام و فعال اقتصادی روسی برگزار شد که در آن برای برقراری ارتباط از جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی دعوت کردیم، دوره تنگ نظری که هر کاری را صرفا شمس آذر انجام دهد گذشته، روحیه همکاری داریم و دوست داریم مراودات تداوم داشته باشد و با هم افزایی و حضور همه گروه‌ها باشد.

حجم ویدیو: ۸۰.۰۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۸:۲۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز