خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

سایه سه دهه وحشت و مرگ در محور ترانزیتی مشهد- سرخس/ فقط ۳ درصد حوزه محور سرخس یک طرفه است

سایه سه دهه وحشت و مرگ در محور ترانزیتی مشهد- سرخس/ فقط ۳ درصد حوزه محور سرخس یک طرفه است
کد خبر : ۱۲۸۰۲۵۳

عضو شورای شهر سرخس گفت: اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی ریاست جمهوری اگر قرار باشد طی سه سال به این پروژه تزریق شود، این جاده به این زودی‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شروع و فعالیت تجاری گمرک و پایانه مرزی سرخس در سال ۷۴ محور مشهد سرخس که یکی از جاده های فرعی بین شهری و فاقد هر گونه استاندارد های لازم ترانزیتی بود، به تدریج از پرتردد ترین محورها حمل نقل زمینی و شاهراه ورود به کشورهای آسیای میانه دربخش ریلی و جاده ای در شمال شرق کشور شناخته شد، به طوری که هم اکنون با همه محدودیت هایی که کشور ترکمنستان در بحث حمل نقل زمینی ایجاد کرده روزانه صدها کامیون ترانزیتی در این محور تردد دارند.

اما آنچه در این بین نادیده گرفته شده بحث امنیت وجان مردم دو شهرستان سرخس، صالح آباد و صدها روستای حاشیه این محور است که با این حجم تردد، باید  ۱۸۵ کیلومتر را که بیشتر نقاط آن کماکان فرسوده، کم عرض و فاقد هر گونه خط کشی و علائم لازم است را با ترس و وحشت مرگ تردد کنند. متاسفانه هر ساله آمار تصادفات منجر به مرگ در این محور رو به افزایش و خانواده های بسیاری داغ دار عزیزان شان و از هستی ساقط می شوند. 

گلایه چندین ساله شهروندان از وضعیت موجود

شهروندی که با خودروی خود اقدام به حمل مسافر از سرخس به مشهد می‌کند، در گفت‌وگو با ایلنا گفت: اینکه این محور جاده وحشت است را باید تجربه کنید، با گفتن نمی شود توضیح داد. زمانی که کامیون ترانزیت در پیچ ها از کنارت عبور می کند در یک لحظه نمی دانی چه می شود. از سوی اگر در پیچ های شورلق وگردنه مزداوند پشت سر کامیونی گیر افتادی باید ۳۰ کیلومتر را با سرعت ۲۰ کیلومتر حرکت کنی اگر هم برای سبقت با توجه به اینکه جلویت باز است اقدام کنی به کمین‌گاه پلیس بر می خوری لذا این محور تماما روی اعصاب است.

بامری شهروند سرخسی با گلایه از طولانی شدن محور جدید افزود: چند نسل مردم سرخس باید مرگ عزیزان خود را در این جاده ببینند تا مسئولان به خود بیایند؟ این جاده اگر هزینه دارد درآمد هم دارد. چقدر از ترانزیت می گیرید؟ درآمد پالایشگاه کجا می رود؟ آستان قدس که می گوید سرخس مال آنهاست چرا هزینه نمی کند؟ اگر نصف پولی که تا حالا در محور جدید هزینه کردید برای جاده قدیم که فعلا کار می کند خرج می کردید کار تمام شده بود واینقدر زمان نمی برد.

فقط ۳ درصد حوزه محور سرخس یک طرفه است

رئیس پلیس راه  شهرستان سرخس با بیان اینکه تنها ۳ درصد این محور از مرزداران تا سرخس یک‌طرفه است گفت: ۹۷ درصد این محور در حوزه شهرستان ،دوطرفه و به علت فرسودگی، عرض کم، کوهستانی بودن و وجود پیچ های خطرناک توانایی حجم عظیمی از بار ترافیکی تردد کامیون های ترانزیتی را ندارد، لذا می طلبد که وعده های بهره برداری از محور در حال ساخت جدید زوتر عملیاتی شود.

سایه سه دهه وحشت و مرگ در محور ترانزیتی مشهد- سرخس/ فقط ۳ درصد حوزه محور سرخس یک طرفه است

سرهنگ احمد کارگر افزود: بعد از یکی دوسال گذشته که محدودیت های ترافیکی برداشته شده حجم ترددها در محور افزایش داشته بطوری که در چهار ماه گذشته متاسفانه ۵ فوتی حین تصادف داشتیم که درهمین راستا مجروحان حوادث رانندگی  ۷۸ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین آمار خسارتی سوانح با همین عدد برابری می کند.

غلامرضا لالوی عضو شورای شهر سرخس با اشاره به معضلات محور سرخس که امروز اتمام آن به یک آرزو تبدیل شده گفت: چالش این جاده متاسفانه در دوبخش سرخس و ۳۰ کیلومتر بعد از پلیس راه رضویه است که بیش از ۱۵۰ واحد صنعتی اعم از ماسه شویی و کوره های آجرپزی، این مسیر را قربانگاه بی چون چرای مردم سرخس، صالح آباد وصدها روستای این مسیر کرده است.

وی افزود:لازم است ۶۰۰ میلیاردی که از اعتبارات سفر ریاست جمهوری مصوب شده و قرار است طی سه سال تخصیص یابد در یک سال اختصاص داده شود تا گرفتار نرخ تعدیل  و تورم قرار نگیرد و قطعه ۴ الف براساس وعده هایی که داده می شود تحقق پیدا کند    

تا دوسال آینده محور جدید به بهره برداری می رسد

سید احسان قاضی زاده نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی با وعده افتتاح این محور تا دو سال آینده گفت: پس از آنکه با پیگیری های لازم توانستیم با استفاده از ماده ۵۶، برای قطعه ۴ الف به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان را با همه مشکلات محقق کنیم. عملیات احداث دو تونل و پل رودخانه چکودر با قوت به پیش رفت و کاملا ساخته شد.

نماینده مردم افزود: البته این محور و قطعه ۴الف کار زیاد دارد و در بخشهایی کماکان انفجاراتی باید همراه با خاک برداری انجام شود. اما آنچه در ادامه فعالیت این پروژه مهم است تامین اعتبارات بعدی و بخصوص تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهور است. متاسفانه با توجه به وضعیت اعتبارات دولتی وزارت راه طی سالهای گذشته از منابع اعتباری جاده بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان برای پل جدید مرزی هزینه می کند که خود یکی از عوامل تاخیر ساخت این قطعه است.

سایه سه دهه وحشت و مرگ در محور ترانزیتی مشهد- سرخس/ فقط ۳ درصد حوزه محور سرخس یک طرفه است

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به بخش رضویه از پلیس راه تا تقاطع روستای اره خاطر نشان کرد: در ۳۰  کیلومتر اول محور مشهد سرخس که متاسفانه بیشترین حجم تصادفات منجر به فوت را داریم، سالانه تا ۹نفر فوتی گزارش شده، برهمین اساس پس از رایزنی های متعدد ونشست های که با حضور استاندار و معاون عمرانی داشتیم، طرح تعریض این قطعه سی کیلومتری در سه فاز تصمیم گیری شد که قطعه اول تا تنگلشور تعریض و با آسفالت لازم در هفته دولت به بهره برداری می رسد. همچنین دو قطعه دیگر تا دوراهی اره طرح مطالعاتی آن از سوی راهسازی استان انجام وبه زودی پیمانکار آن مشخص می شود.

تاکنون در این محور ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است

همچنین حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرخس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تاکنون بالغ بر هزار میلیارد تومان از منابع مختلف در این محور هزینه شده است اظهار کرد: در جریان سفر ریاست جمهور از چند منبع مختلف جهت این محور اعتبار گذاشتند که در همین راستا ۱۰۰ میلیارد تومان از حوزه مسِئولیت های اجتماعی نفت به این امر اختصاص یافت که عملا هیچ کاری نمی توان کرد واتفاقی نخواهد افتاد چرا که این مبلغ بخشی از دیون پیمانکار می شود.

وی با انتقاد از کارشناسان مشاوران ومجریان  محور جدید مشهد سرخس در حوزه اجرایی افزود: ما امروز به دنبال یک موضوع دیگریم که بر این اساس هم زمان با ساخت قطعه ۴ الف، محور قدیم نیز مورد توجه قرار گیرد و با تامین اعتباربخشهای از آن تعریض مرمت وآسفالت شود تا خطرات محور ونقاط حادثه خیز آن به حداقل برسد.بر همین اساس کماکان معتقدیم اگر این همه اعتبار را صرف محور قدیم می کردیم این همه مشکل وجان باخته در پیچ خم غیر استاندارد این محور نداشتیم.

سرپرست فرمانداری سرخس در خصوص ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه سفریاد آور شد:این مبلغ در یک پروسه سه ساله تعریف شده که فعلا ۱۰۰ میلیارد تومان آن از سهم نفت قرار است به حساب پیمانکار واریز شود تابخشی از دیون شود. اما به فرض اینکه اگر کل مبلغ ۶۰۰ میلیارد هم امروز تخصیص یابد با توجه به اینکه حجم خاک برداری در قطعه ۴ الف و پل چکودر هنوز کار دارد و همچنین قطعه ۴ب در تداوم عملیات این محور هم به مناقصه رفته و با این حساب این پولی نیست که بتواند مشکل این محور را حل کند. در خوش بینانه ترین حالت اگر ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تزریق شود می توان گفت تا سه سال آینده این قابل بهره برداری خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز