معاون دادستان مطرح کرد؛
روکش آسفالت باندهای فرودگاه مشهد باید سریعا بهسازی شود
معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در بازدید صورت گرفته از باندهای فرودگاه مشهد مقرر شد، عملیات بهسازی روکش آسفالت باندها برای ارتقای امنیت پروازها در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید هادی شریعت یار افزود: در پی موضوعات اخیر مبنی بر وجود مشکل در باند فرودگاه مشهد، بازدید میدانی از باندها انجام شد و در این بازدید کیفیت آسفالت باندها، کیفیت لاستیک هواپیماها، نحوه عملکرد برج مراقبت و سایر موارد فنی مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: در پایان این بررسی ها مصوب شد تا عملیات بهسازی روکش آسفالت باندها در کمترین زمان ممکن اجرایی شود، همچنین رنگ آمیزی باندها طبق استاندارد، کنترل کیفی و رفع اجرام خارجی از باندها، انجام دقیق عملیات تعمیر و نگهداری چرخ ها، ترمزها و لاستیک های هواپیماها برابر استاندارهای کنترل، با دقت و تحت نظارت مسوولین فنی انجام گیرد.
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی اضافه کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران موظف است، توصیه های ایمنی سازمان هواپیمایی را رعایت کند، ضمن اینکه بررسی های کارشناسی لازم پیرامون ترکیدگی لاستیکها نیز همچنان ادامه دارد.
پس از وقوع چند مورد ترکیدگی لاستیک هواپیما در باند فرودگاه مشهد در ماه های اخیر، بر اساس اعلام دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، فرودگاه مشهد توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه شامل قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی را انجام نداده و باید خسارت ترکیدگی لاستیک را به ایرلاینها پرداخت کند.
ترکیدگی لاستیک هواپیماهای مختلف در باند فرودگاه مشهد بعضاً باعث وارد آمدن آسیب به موتور هواپیما شده و تکههایی از لاستیک وارد موتور میشده است.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد دارای دو باند است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن، باند «۱۳ چپ» رخ داده است. باند فرعی فرودگاه مشهد (۱۳ راست) به دلیل نزدیکی به ساختمانهای فرودگاه و داشتن موانع پروازی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و امکان جایگزینی طولانیمدت با باند اصلی را ندارد.
سوابق ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاههای مهرآباد، ماهشهر و شیراز هم بوده اما تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد که این موضوع میتواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع بالای فرودگاه به عنوان عوامل کمکی و فرعی باشد.