خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

زنگ خطر افزایش سالمندان در آران و بیدگل

زنگ خطر افزایش سالمندان در آران و بیدگل
کد خبر : ۱۲۷۲۱۵۱

رئیس اداره بهزیستی آران و بیدگل گفت: با توجه به اینکه بیش از ۱۲ درصد از جمعیت یکصدو ۲۰ هزار نفری شهرستان سالمند هستند این شهردر آینده می تواند به عنوان یکی از شهرهای سالمند استان اصفهان مطرح شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از آران و بیدگل، حیدر ایمانیان با بیان اینکه زنگ خطر افزایش جمعیت سالمند این بخش از استان اصفهان از چند سال قبل به صدا در آمده و می بایست برای آن در شورای سالمندی چاره اندیشی شود افزود: با توجه به کاهش ازدواج و فرزندآوری و افزایش طلاق میان زوجین‌ تا چند سال آینده این منطقه می تواند به شکل کامل شهری با آمار بالای سالمند معرفی شود و باید مسئولان امر در این خصوص تمهیداتی اتخاذ کنند.

وی در خصوص تامین برخی از نیازهای سالمندان مانند مناسب سازی شهر برای دسترسی بهتر و آسانتر سالمندان و معلولین افزود: ابتدا باید تلاش شود تا سالمندان شهرستان سالم تر مانده و در دوران پیری نیازمند مراقبت کمتری باشند و از طرفی با فراهم نمودن امکانات رفاهی مشکلات آنها نیز کاهش یابد.

ایمانیان تصریح کرد: مهد سالمندان که دقیقا شبیه مهد کودک است، در فاز نخست با یک هزار متر زیر بنا و در زمینی به مساحت یک هکتار در حال ساخت است و مهمترین هدف از احداث این مهد ترویج فرهنگ نگهداری از سالمند در منزل است.

مدیر اداره بهزیستی آران وبیدگل با بیان اینکه نمی بایست فرهنگ نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی بیشتر از این میان مردم رواج پیدا کند خاطر نشان کرد: در این مرکز سالمندان روزها از امکانات توان بخشی و آموزشی استفاده کرده و پس از آن به منزل خود می روند.

دلایل افزایش طلاق

رئیس اداره بهزیستی آران و بیدگل مهترین عامل افزایش طلاق در شهرستان را اعتیاد، دخالت های بی مورد خانواده ها، خیانت و عدم آگاهی والدین و زوجین در انتخاب و همچنین استقبال ناچیز خانواده ها از آموزش های پیش ازدواج برشمرد.

وی گفت: فراگیری آموزش هایی مانند کنترل خشم و هیجانات، افزایش مهارت های ارتباطی و قدرت نه گفتن قبل و بعد از ازدواج برای زوجین و خانواده ها ضروری است.

ایمانیان تاکید کرد: در زندگی مشترک می بایست از بازگشت به گذشته خودداری کرد، چرا که این امر سبب بیشتر شدن مشکلات و مشاجرات میان همسران می شود.

وی با با بیان اینکه اگر ارتباط دوستانه و صمیمی زن و شوهر کم شود می تواند زمینه ساز طلاق عاطفی و در ادامه طلاق قانونی و یا خیانت شود، تصریح کرد: همسرآزاری نتیجه مستقیم کاهش روابط دوستانه زن و شوهر و یکی از عوامل افزایش طلاق در شهرستان است.

ایمانیان یادآور شد: هرچند تعداد مراجعین به مراکز مشاوره طی یک سال گذشته بیش از ۲۳۰۰ نفر بوده با این وجود آمار همسر آزاری و کودک آزاری به دلیل عدم مراجعه آنان به مراکز مشاوره بهزیستی پنهان است، ولی نمی توان آن را انکار کرد و در شهرستان وجود دارد.

کاهش مراجعه به کمپ ترک اعتیاد

رئیس بهزیستی آران وبیدگل از فعالیت شبانه روزی سه کمپ بازپروری و ترک اعتیاد و یک مرکز سرپایی درمان اعتیاد در آران و بیدگل خبر داد و گفت: طی پنج ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۵۰ نفر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده اند و این در حالی است که سال گذشته این آمار ۱۱۰۰نفر بوده است.

وی نوع مواد مصرفی در آران و بیدگل را بسته به میزان و نوع تبلیغ و فراوانی آن دانست و خاطر نشان کرد: بیشترین افرادی که برای ترک به مراکز بازپروری مراجعه می کنند به انواع مواد صنعتی و هروین معتاد بوده اند. 

فرزندخواندگی با تایید ناباروری

ایمانیان‌ تشکیل پرونده برای تقاضای فرزند خواندگی را منوط به احراز شرایط اقتصادی و مالی،فرهنگی و اجتماعی زوجین دانست و تاکید کرد: متقاضی پس از گواهی پزشک متخصص مبنی بر ناباروری باید پنج سال زندگی مشترک را سپری کرده باشند.

ایمانیان با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۰پرونده فرزند خواندگی در آران وبیدگل تشکیل شده و تنها شرایط فرزند خواندگی ۱۰ خانواده محرز و تایید شده ابراز کرد: روند اداری فررند خواندگی نسبت به سال های قبل سریعتر شده است؛ با این وجود به دلیل نبود کودک برای واگذاری،  فروش غیر قانونی نوزاد همچنان وجود دارد.

وجود۲۱۰۰ معلول در آران و بیدگل

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آران و بیدگل از وجود ۱۱۰ خانواده چند معلولی خبر داد و افزود: این تعداد معلول برای شهرستان نسبت به جمعیت قدری بیشتر است.

وی یادآور شد: ۵۵۰ معلول جسمی و حرکتی، ۴۷۰ذهنی، ۳۱۲ناشنوا، ۲۰۰نابینا، ۳۴۰ اعصاب و روان، ۱۸ نفر اوتیسم و ۱۰۰ سالمند دارای معلولیت از خدمات این اداره بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه رواج برخی از باورهای منسوخ و نادرست مذهبی، ازدواج های فامیلی و عدم مراجعه به مراکز ژنتیک برای انجام آزمایشات پیش از ازدواج سبب افزایش آمار نوزادان معلول در منطقه شده تاکید کرد: در حال حاضر یک مرکز مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و برای ازدواج های فامیلی در شهرستان فعال است تا از این روش از افزایش خانواده های دارای فرزند معلول پیشگیری شود.

ایمانیان تصریح کرد:۲۲۰ نفرخانواده در شهرستان سرپرست از کار افتاده و یا بی سرپرست هستند و دختران مسن مجرد هم انگشت شمار و بیشتر صاحب کسب و کار هستند.

انتهای پیام/
سعید غلامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز