خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در ترکمنستان خبر داد؛

اختصاص کامل غرفه های بازارچه مرزی باجگیران به مرزنشینان و بومی‌ها

اختصاص کامل غرفه های بازارچه مرزی باجگیران به مرزنشینان و بومی‌ها
کد خبر : ۱۲۷۱۳۰۰

سفیر ایران در ترکمنستان از اختصاص غرفه‌های بازارچه مرزی باجگیران به مرزنشینان خبرداد و عملکردی بر خلاف آنرا مصداق تضییع حق دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامعباس ارباب خالص، سفیر ایران در ترکمنستان در حاشیه بازدید از بازارچه‌های مرزی باجگیران گودان، در ایران و در ترکمنستان، از بازگشایی و فعالیت مجدد این بازارچه بعد از دو سال و نیم، خبرداد و بیان کرد: حدود سه سال قبل قرار بود تخفیف‌هایی به طرف مقابل داده و تقاضاهای کشور ترکمنستان درزمینه تبادل کالا مدنظر قرار گیرد اما متاسفانه، تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان  اینکه ترکمنستان دارای کالای محدودی بوده و غالبا ارائه کننده کالاهای خاص است، گفت: این کشور اخیرا به سمت تولیدمحوری حرکت کرده و به دنبال ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در این زمینه می باشد ولی در حال حاضر آنچه قابل عرضه بوده همین کالاهای سبک است که می بایست توازن برقرار شود.

سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر این مطلب که رونق بازارچه و توسعه آن موجب اشتغال مرزنشینان و مردم شهرستان قوچان و شهر های اطراف می‌شود ، یادآور شد: باید ۱۰۰ درصد غرفه‌های بازارچه مرزی باجگیران به مرزنشینان واگذار گردد. نمی‌شود فردی از شهر دیگری بیاید  و غرفه‌ای بگیرد یا یک کارخانه‌دار باید از طریق گمرکات به دنبال صادرات و واردات باشد.

وی ادامه داد: واگذاری غرفه ها خارج از این روند موجب می‌شود تا  بازارچه از مسیر اصلی خود جدا و احقاق حق صورت نگیرد. 

وی با اشاره به اینکه باجگیران از معابر مرزی معتبر برخوردار بوده و نزدیکی به ترکمنستان یک مزیت است لذا راه‌اندازی گمرک تجاری در مرحله بعدی دستور کار قراردارد، خاطرنشان کرد: دولت ترکمن پیش از این اجازه خروج اتباع خود را نمی‌داد اما در حال حاضر مانعی برای صدور ویزا وجود ندارد و مسیر مسافری در حال رونق بیشتری است و بیش از ۶۰ نمایندگی و سفارت‌خانه در ترکمنستان وجود دارد و تاکنون تعداد زیادی از رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و سفرای مستقر در کشور ترکمنستان از مسیر باجگیران تردد مرزی داشته‌اند.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی هم در حاشیه این بازدید، بازارچه مرزی باجگیران را تنها بازارچه خراسان رضوی دانست که دارای پروتکل فعالیت است و اظهار داشت: باید پس از بازگشایش این بازارچه مرزی این مسئله را مراقب بود که دوباره شاهد تعطیلی یا نیمه تعطیلی آن نباشیم.

هادی حقیقی با اشاره به خواسته‌های ترکمنستان از این بازارچه، گفت: طرف ترکمن ۱۰۰ درصد تخفیف برای کالاهای ایرانی در نظر گرفته اما تاکنون ایران نتوانسته است این موضوع را برای مقابل تسهیل کند ویکی از خواسته‌های مهم ترکمنستان حذف مالیات ارزش افزوده برای کالاها است که نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند این مسئله را هموار کنند چون این مالیات برای بسیاری کالاها حذف شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز