خبرگزاری کار ایران

شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره خشکسالی استان هشدار داد ؛

کاهش 23درصدی بارندگی استان همدان نسبت به سال گذشته

کاهش 23درصدی بارندگی استان همدان نسبت به سال گذشته
کد خبر : ۱۲۳۳۸۶۰

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با هشدار خشکسالی در استان گفت: در سال جاری آبی ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۴ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشتیم.

به گزارش ایلنا از همدان، داوود شاهسوند در شصت‌ودومین شورای حفاظت از منابع، تأسیسات و مجاری آبی استان همدان، اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی جاری تا امروز ۲۲۷ میلی متر بوده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ میلی متر و میانگین بلندمدت نیز ۳۴۱ میلی‌متر بوده است.

شاهسوند تصریح کرد: سال گذشته خشکسالی داشتیم اما امسال بدتر است به طوری که ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۴ درصد نسبت به بلندمدت، کاهش بارندگی داشتیم.

وی در رابطه با وضعیت سدهای استان همدان، مطرح کرد: ورودی سد اکباتان در سال جاری ۱۸.۷ میلیون مترمکعب بوده در حالی که سال گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب داشتیم و به علت مشکلات ذخیره آب، باید از سایر منابع آب شرب را تأمین کنیم.

شاهسوند با اشاره به اینکه پارسال ۲۲.۶ میلیون مترمکعب خروجی از سد داشتیم اما امسال به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تأمین آب شرب این است که در سال گذشته سد آبشینه را از سرشاخه ملایر و سیاه کمر پر و استفاده کردیم اما امسال اتفاق نیفتاد.

وی در رابطه با وضعیت منابع آب استان همدان ادامه داد: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، حجم سد اکباتان ۱۱.۲ میلیون مترمکعب بوده و ۳۳ درصد ظرفیت آن پر شده، سد آبشینه فقط ۳۰۰۰ مترمکعب آب دارد و آن هم قابل استفاده نیست و برای نگهداری حیات وحش منطقه است، سد کلان ملایر ۴۴ میلیون مترمکعب آب دارد و ۹۸ درصد آن پر است و سد سرابی نیز با ظرفیت ۴۳ درصدی چهار میلیون مترمکعب آب دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به خشکسالی و وضعیت نگران کننده استان تأکید کرد: تأثیر خشکسالی فقط در همان سال نیست و سال‌های آینده را هم دچار بحران خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز