خبرگزاری کار ایران

مسئول انجمن بیماران صعب العلاج استان کرمانشاه خبر داد ؛

کمبود ۳۵ داروی بیماران خاص در کرمانشاه/قاچاق معکوس و عدم تخصیص ارز ، علت افزایش قیمت دارو

کمبود ۳۵ داروی بیماران خاص در کرمانشاه/قاچاق معکوس و عدم تخصیص ارز ، علت افزایش قیمت دارو
کد خبر : ۱۲۲۱۸۵۹

مسئول انجمن بیماران خاص استان کرمانشاه از کمبود ۳۵ داروی بیماران خاص در استان خبر داد وگفت : علت اصلی گرانی و کمبود این داروها عدم تخصیص ارز از سوی دولت است.

حسین بیگلری مسئول انجمن بیماران خاص در گفت وگو با ایلنای کرمانشاه تصریح کرد: افزایش قیمت دارو مشکلات زیادی برای بیماران خصوصاً بیماران خاص ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد:  بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران از ابتدا با حذف ارز دولتی در تامین دارو‌های داخلی و خارجی مخالف بودند و پیش‌بینی می شد که این امر باعث افزایش قیمت دارو شود ولی متاسفانه به این هشدارها توجهی نشد و در حال حاضر شاهد آن هستیم که این گرانی دارو باعث شده است مشکلات زیادی برای مردم خصوصا بیماران ایجاد شود .

بیگلری با اشاره به سخنان معاون غذا و داروی علوم پزشکی کرمانشاه گفت:  در حال حاضر با کمبود ۳۵ قلم دارو مواجه هستیم که در این داروها با داروهای داخلی جایگزین شده اند که البته این داروهای تولید داخل مورد تایید بسیاری از پزشکان نیست و از بیماران می خواهند که داروهای خارجی را استفاده کنند .

وی افزود: افزایش بیماری ، مشکل تامین مواد اولیه و یا نقص موقت در تولید از دیگر موارد مورد اشاره در خصوص کمبود داروها است که مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج را دو چندان کرده است. علت افزایش قیمت داروهای خارجی نیز  به دلیل اولویت تخصیص ارز به مواد اولیه داروهای ایرانی است و همین امر باعث شده که قیمت داروهای خارجی نیز  افزایش سرسام آوری داشته باشد.  

وی افزود :شاهد آن هستیم که برخی داروهای داخلی هم با افزایش قیمت روبرو شده است و علت آن را می توان در این دانست که وزارت بهداشت اعلام کرده است که 100 قلم دارو از دریافت ارز دولتی محروم هستند و قطعا این امر باعث افزایش قیمت این داروها شده است .

وی ادامه داد : بالا رفتن هزینه های جانبی مانند بسته بندی داروها ، تعمیر و نگهداری دستگاه ها ، افزایش حقوق و دستمزد و دلایل دیگر از جمله عوامل دیگری هستند که باعث افزایش قیمت داروهای تولید داخل می شود. 

این مسئول بیان کرد: دلیل دیگر افزایش قیمت بحث قاچاق معکوس است به اینصورت که داروهای تولید داخل به دلیل ارزانی نسبت به داروهای موجود در کشورهای همسایه ارزانتر است و همین دلیل باعث شده است که بسیاری از این داروها به خارج از کشور قاچاق می شود .

بیگلری افزایش هزینه های معیشتی مردم دیگر دلیل افزایش قیمت است مواد غذایی است زیرا معیشت مردم و مصرف دارو نسبت تنگاتنگی دارند و اگر دارو مصرف شود و در کنار آن تغذیه مناسب صورت نگیرد اثر دارو از بین می‌رود و نیاز به مصرف بیشتری دارد .

وی تاکید کرد :در مورد دیگر می توان گفت که سازمان غذاودارو متاسفانه بر خلاف سیاست های دولت و مصوبات مجلس نسبت به عدم آزاد سازی نرخ ارز اقدام کرد و همین امر باعث شد که این آزاد سازی بدون مصوبه دولت باعث ایجاد یک بحران در تامین داروهای داخلی شد که از مسئولان مملکت درخواست داریم که در این خصوص اقدام کنند. 

بیگلری تصریح کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت حدود 400هزار بیمار خاص و صعب العلاج در کشور وجود دارد که خوشبختانه در بودجه امسال سه تا چهار برابر افزایش بودجه برای تامین داروی این بیماران افزایش پیدا کرده است البته باید گفت اگر این افزایش بودجه در عمل محقق شود و نباید فقط روی کاغذ نباشد. 

مسئول انجمن بیماران خاص و صعب العلاج استان با اشاره به افزایش قیمت داروهای داخلی و خارجی از مسئولان خواست که مانع این افزایش قیمت ها شوند زیرا اکثر مردم توانایی خرید این داروها را ندارند و اگر داروی این بیماران تامین نشود قطعا روند درمان آنها به تعویق و متوقف می شود و باعث تشدید بیماری و از دست رفتن زندگی این عزیزان می شود.  

وی در پایان با اشاره به نیاز مبرم برخی بیماران خاص و صعب العلاج به داروهای خارجی گفت ، طبق نظر پزشکان متخصص بسیاری از بیماران  مخصوصا بیماران سرطانی در نوع های مختلف از جمله بیماران CF باید از داروهای خارجی استفاده کنند که این داروها بسیار گران قیمت هستند و تعدادی از آنها هم به هیچ عنوان وارد نمی‌شوند و مشابه ایرانی هم اثر بخش نیست و اگر هم در بازار آزاد پیدا شوند به دلیل قیمت بالای آن برای بیماران ما قابل تهیه نیستند ، لذت از مسئولان تقاضامندیم که   برای تأمین این داروها برای بیماران خاص و صعب العلاج چاره ای بیندیشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز