خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

یک ماه کارانه برای یک سال کار/ علوم پزشکی،کادر درمان را از قزوین فراری می‌دهد/ بدهی تأمین اجتماعی به علوم پزشکی،دلیل عدم پرداخت مطالبات است

یک ماه کارانه برای یک سال کار/ علوم پزشکی،کادر درمان را از قزوین فراری می‌دهد/ بدهی تأمین اجتماعی به علوم پزشکی،دلیل عدم پرداخت مطالبات است
کد خبر : ۱۲۱۹۲۱۷

پزشکان طرحی علوم پزشکی قزوین با وجود اینکه در شرایط سخت به فعالیت خود ادامه می‌دهند در دریافت حقوق و کارانه با بی مهری‌هایی مواجه شده‌اند و علوم پزشکی هم هر بار گفته اعتبار نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، کادر درمان از زمان شیوع کرونا تا کنون بار سنگینی را بر دوش می‌کشند و به واسطه شغل خود به طور مستقیم و غیرمستقیم در معرض بیماری کرونا بوده و میزان مراجعه‌کنندگان و زمان کاری آن‌ها افزایش یافته؛ اما در پرداخت حقوق و کارانه آن‌ها بی مهری‌هایی مشاهده شده که هنوز هم ادامه داشته و رفع نشده است.

پزشکان طرحی علوم پزشکی قزوین حدود یک سال است که کارانه‌ای دریافت نکرده و پیگیری‌هایشان هم تا کنون به نقطه مثبتی ختم نشده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع و پیگیری مطالبات پزشکان با چند پزشک از بیمارستان‌های مختلف استان گفت‌وگو کردیم که به دلیل رعایت حقوق افراد مصاحبه شونده، اسامی افراد نزد خبرگزاری محفوظ است.

بی‌انگیزگی پزشکان برای فعالیت در مجموعه علوم پزشکی

یکی از پزشکان طرحی بیمارستان امیرالمومنین(ع) بوئین زهرا که نخواست نامش در گزارش بیاید در این باره به ایلنای قزوین گفت: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی قزوین کارانه پزشکان را از اسفند ۹۹ تسویه نکرده و سایر مطالبات مثل حق کرونا و حق ماندگاری و سایر مزایا را هم با همین میزان تاخیر پرداخت نکرده و به‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد ما با مسئولان دانشگاه و وزارتخانه هیچ دلیل منطقی برای این کار ارائه نشده است.

او ادامه داد: مسائلی مانند عدم پرداخت بدهی توسط بیمه‌ها علت امر عنوان شده که این مشکل در همه دانشگاه‌ها وجود دارد؛ قزوین طبق اعلام وزارتخانه، در زمینه پرداخت معوقات پزشکان بدترین وضعیت را در بین همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد.

این پزشک عنوان کرد: پزشکان سیستم هیچ انگیزه‌ای برای ارائه خدمت ندارند و تعداد زیادی از پزشکانی که با دانشگاه قرارداد داشتند فسخ قرارداد کرده و از مجموعه خارج شده‌اند و نکته جالب ماجرا این است که دانشگاه به هیچ نهادی پاسخگو نیست و در مراجعات متعدد ما به وزارتخانه، کارشناسان بخش‌های مختلف  اذعان می‌کنند که ما به سیستم پرداخت کارانه دانشگاه قزوین دسترسی نداریم و نحوه هزینه کرد درآمد در این دانشگاه به وزارتخانه اعلام نمی‌شود.

پیگیری کارانه پزشکان حق الناسی بر گردن مسئولان است

یکی از پزشکان طرحی بیمارستان شفا تاکستان هم به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود اینکه کارانه پزشکان طرحی در یک سال گذشته پرداخت نشده در آخرین پرداخت به جای فروردین ماه، کارانه آبان پرداخت شد و خبری از کارانه فروردین تا مهر ماه نبود.

او ادامه داد: کارانه آبان ماه هم با درنظر گرفتن طرح پلکانی حدود 40 درصد پرداخت شده است، اما نوع محاسبه مشخص نیست که به چه نحوی بوده که میزان پرداختی به این میزان کاهش یافته است.

این پزشک عنوان کرد: البته این هم اعلام شده که بخشی از کارانه که پرداخت شده علی الحساب است و زمانی که پول و منابع مالی تامین شود، باقی کارانه پرداخت می‌شود؛ اما سئوال این است چرا این شرایط در سایر استان‌ها‌ وجود ندارد و به طور مرتب دریافتی دارند.

او ادامه داد: حقوق پایه پزشکان حدود هفت تا هشت میلیون است و درآمد آن‌ها وابسته به کارانه است و چون بیشتر پزشکانِ طرحی، جوان هستند و باید در ماه اقساط زیادی را پرداخت کنند و با این اوصاف، تأمین معیشت با مشکل مواجه می‌شود.

 این پزشک تاکید کرد: از مسئولان درخواست داریم این موضوع را پیگیری کنند، این موضوع حق الناس است و فردی که مسئولیت دارد موظف به پیگیری جدی است.

تأخیر یک ساله در پرداخت کارانه پذیرفتنی نیست

یکی از پزشکان بیمارستان ولایت هم به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: از اسفند ماه 99 تا کنون فقط کارانه آبان ماه و با تاخیر چند ماه پرداخت شده؛ البته گفته شده که این پرداختی علی الحساب است؛ انتظار ما این است کارانه حداقل با یک تاخیر سه تا چهار ماهه پرداخت شود چرا که پایه حقوق ما کفاف یک زندگی را نمی‌دهد و دانشگاه هم کمبود اعتبار را علت تاخیر در پرداخت کارانه اعلام می‌کند.

او ادامه داد: البته برخی از استان‌ها هم شرایط مشابه قزوین را دارند با این تفاوت که در دریافت کارانه چند ماه از ما جلوتر هستند؛ البته از رئیس بیمارستان که جویا شدیم اعلام شد که پیگیر هستند و کارانه سایر پزشکان غیر طرحی هم پرداخت نشده و این وضعیت فقط مربوط به ما نیست.

این پزشک عنوان می‌کند: انتظار داریم که پرداخت کارانه حداقل با چند ماه تأخیر باشد و نه یک سال؛ همچنین یکی دیگر از مطالبات ما وضعیت مالیات بر حقوق و طرح پلکانی و قاصدک است؛ این طرح به نوعی ظلم به جامعه پزشکی است و با این کار کم کم پزشکان بی انگیزه شده و از سیستم دولتی جدا می‌شوند.

ضعف مدیریتی سدِ راه، حل مشکلات علوم پزشکی

یکی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: کارانه ابتدا به بخش درمان و پزشکان و پرستاران تعلق می‌گیرد و مدیریت و کارمندان در اولویت بعدی هستند اما دانشگاه علوم پزشکی، اعتباری که برای کارانه است را تقسیم کرده به طوری که یک کارمند یا مدیر بسیار بیشتر از یک پرستار یا پزشک کارانه می‌گیرد و کارانه کادر درمان کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: برای پرداخت کارانه چندین بار اعتبار آمده و بودجه خاص خود را دارد که اگر درست تقسیم شود کارانه کادر درمان پرداخت می‌شود اما متاسفانه این تقسیم و تخصیص درست انجام نمی‌شود و مواردی داریم که معاونان و مدیران معمولی دانشگاه بیش از 20  میلیون تومان در ماه دریافتی دارند و اگر دریافتی مجموع آن‌ها  را در نظر بگیریم در سال چند صد میلیون تومان اضافه به آن‌ها پرداخت می‌شود و برایاثبات این ادعا علوم پزشکی می‌تواند فیش حقوقی مدیران را اعلام کند.

یک ماه کارانه برای یک سال کار/ علوم پزشکی،کادر درمان را از قزوین فراری می‌دهد/ بدهی تأمین اجتماعی به علوم پزشکی،دلیل عدم پرداخت مطالبات است

این کارمند عنوان کرد: علوم پزشکی قزوین ضعف مدیریتی دارد، با پزشکان برخورد خوبی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه پزشکان خوب از استان رفته و با کمبود پزشک مواجه هستیم.

او ادامه داد: موضوع این است که مدیریت خانوادگی و قومیتی شده و مثل یک گروه مافیایی عمل می‌شود و افراد خاصی در راس مدیریت‌ها قرار دارند که چون به مسئولان مختلف وصل هستند در هر دوره فقط از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر منتقل می‌شوند و مدیر جدید جایگزین نمی‌شود .

او عنوان کرد: پزشکان و پرستاران طرحی بیمارستان‌ها مشکلات مختلفی دارند اما فضا به شکلی بوده که آن‌ها را بیان نمی‌کنند؛ چرا که با آن‌ها برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد و برای مطالباتشان جواب درستی دریافت نمی‌کنند و بیشتر آن‌ها بعد از اتمام طرح از استان می‌روند، در گذشته هم متخصصان خوبی داشتیم که از استان رفتند.

عدم وصول درآمد از تأمین اجتماعی تنها دلیل تأخیر در پرداخت کارانه است/ منبع اختصاصی برای کارانه نداریم

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در این باره به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: کارانه بخشی از عملکرد پزشکان و پرسنل مشغول در بیمارستان است که براساس آیین نامه مشخص به آن‌ها پرداخت می‌شود و منبع آن هم درآمدهای بیمارستان است و با توجه به اینکه قزوین، استانی صنعتی است بیش از 80 درصد درآمد وابسته به تامین اجتماعی است.

محمدعلی معصومی‌فر ادامه داد: تامین اجتماعی به طور بی سابقه‌ای از تیر ماه به ما پرداختی نداشته و درحال حاضر بیش از 155 میلیارد تومان به علوم پزشکی بدهکار است و وقتی هم که درآمد دانشگاه وصول نشود تمام پرداختی‌ها از جمله کارانه با مشکل و چالش جدی مواجه می‌شود؛ البته سعی کردیم از سایر منابع جابه جا کرده و کارانه‌ها را پرداخت کنیم با وجود این هنوز هم در پرداخت کارانه پرسنل هشت ماه و در کارانه پزشکان 11 ماه عقب هستیم.

وی عنوان کرد: مشکل عدم وصول درآمد از تامین اجتماعی و تاخیر در پرداخت مطالبات کادر درمان در قزوین و چند استان صنعتی ایجاد شده و سایر استان‌هایی که وابستگی درآمد آن‌ها به تامین اجتماعی کمتر است این مشکل هم کمتر بروز پیدا کرده است؛ البته ما هم برای وصول درآمد تلاش‌های زیادی کردیم اما متاسفانه تا کنون گشایشی ایجاد نشده است.

معصومی‌فر درباره علت پرداخت کارانه از آبان ماه 1400 و در نظر نگرفتن هفت ماه ابتدای سال اظهار کرد: کارانه پرسنل طبق روال پرداخت شده اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از متخصصان از مهر و آبان مشغول به کار می‌شوند و به تازگی وارد بیمارستان شده و نیاز اولیه زندگی آن‌ها وابسته به درآمدشان از کارانه است و برای اینکه این متخصصان هم مشمول دریافت کارانه شوند آبان ماه را مد نظر قرار داده‌ایم؛ ضمن اینکه کارانه هفت ماه ابتدای سال هم محاسبه شده و موجود است و به محض تامین اعتبار به طور کامل پرداخت خواهد شد و حتی یک روز غیرمحاسبه شده هم نداریم.  

چیزی به اسم کارانه مدیران نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع اختصاصی برای کارانه وجود ندارد و چرا پرسنل برای دریافت کارانه در اولویت قرار گرفته‌اند توضیح داد: کارانه حاصل کار خود پزشکان بوده و از درآمدی که پزشکان برای دانشگاه ایجاد می‌کنند پرداخت می‌شود و منبع جدایی ندارد و طبق روال پرداخت کارانه پرسنل همیشه دو ماه جلوتر از پزشکان است، ضمن اینکه پرسنلی که کارانه دریافت می‌کنند هم جزء کادر درمان هستند و کارانه پرسنل غیردرمانی بسیار ناچیز است.

این مسئول ادامه داد: چیزی به اسم کارانه مدیران نداریم و صرفا مدیرانی کارانه دریافت می‌کنند که متخصص بوده و بواسطه شغل اجرایی امکان کار در بیمارستان از آن‌ها گرفته شده و میزان پرداختی به آن‌ هم کمتر از یک سوم است، به طوری که اگر همین مدیر در بیمارستان کار می‌کرد کارانه بسیار بیشتری دریافت می‌کرد و این امکان وجود دارد که با کار مدیریتی حقوق آن‌ها کاهش پیدا کند؛ ضمن اینکه آمار و ارقام تمام این پرداختی‌ها موجود و قابل دسترس است.  

طرح پلکانی و مالیات پزشکان را از بخش دولتی ناامید می‌کند  

وی درباره بی انگیزگی پزشکان و خروج آن‌ها از سیستم دولتی و استان گفت: این حرف درباره پزشکان صادق است، گرفتن تعرفه‌ای معادل یک چهارم تا یک پنجم بخش خصوصی و آن هم با تاخیر یک ساله ظلم به پزشک است؛ ضمن اینکه طرح پلکانی و مالیات 30 درصد هم برای خروج او از بخش دولتی مزید بر علت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: با راه‌های مختلف درآمد پزشک بخش دولتی کم شده، اما این موضوع قانون است و برای تغییر آن بارها با نمایندگان مجلس و وزارت‌خانه صحبت شده است، باید توجه داشت که عموم مردم از بخش دولتی استفاده می‌کنند اما قانونی به گونه‌ای رقم خورده که پزشک را به سمت بخش خصوصی سوق می‌دهد.

معصومی فر تاکیرد کرد: تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان استان دلیلی جز عدم وصول درآمد از تامین اجتماعی ندارد؛ این را هم باید در نظر داشت که قزوین جزء معدود استان‌هایی است که در پرداخت اضافه کار کادر درمان به روز است.

 

 

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز