خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل محیط زیست فارس مطرح شد؛

نیروی محیط زیست پاسخگو گستره وسیع محیط زیست ایران نیست

نیروی محیط زیست پاسخگو گستره وسیع محیط زیست  ایران نیست
کد خبر : ۱۲۱۵۷۵۱

معاون سازمان محیط زیست در در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل محیط زیست فارس، گفت: نیروی محیط زیست پاسخگو گستره وسیع محیط زیست ایران نیست بنابراین باید از ظرفیت‌های مردمی و تشکل ها در این راستا استفاده شود.

به گزارش ایلنا، نورالله مرادی  امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل محیط زیست فارس با بیان اینکه  امسال به ویژه در اسفندماه اتفاقات خوبی برای محیط زیست رقم خورد و در روز 15 اسفندماه رهبری سخنانی مطرح کردند که نقشه راهی برای فعالیت در حوزه محیط زیست شد، بیان کرد:  همچنین نگاه رئیس‌جمهور به حوزه محیط زیست یک نگاه دارای اولویت است.

معاون سازمان محیط زیست تصریح کرد:  طرح این دیدگاه که مسائل مربوط به توسعه، فرع بر محیط زیست است نویدبخش اتفاقات خوب در این حوزه خواهد بود.

ضرورت تهیه  بانک اطلاعاتی و اطلس محیط زیستی 

همچنین معاون عمرانی استاندار فارس با تاکید بر ضرورت تهیه بانک اطلاعات و پایگاه اطلاعاتی در زمینه محیط زیست استان گفت:  اطلس محیط زیستی برای استان نیاز است تا به عنوان سند عملکرد مطرح و استفاده شود  و استفاده از فناوری‌‌های نوین در حوزه محیط زیست بویژه در ریزگردها مدیریت جدید مبتنی بر دانش و استفاده از ظرفیت‌‌های علمی باشد.

محمود رضایی با بیان اینکه عدم توازن منابع آبی و خشکسالی‌ها در استان سبب خشک شدن تالاب‌‌ها شده است ، ابراز کرد: در عین اینکه رهاسازی‌‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست و مسئله آب از اصلی‌ترین مشکلات استان است.

رضایی گفت: مدیریت جدید محیط زیست اقدامات گذشته در بحث احیای تالاب‌ها را پیگیری‌ کند و در بحث تقابل صنایع آلاینده و محیط زیست بویژه انتقال کارخانجات آلاینده از اولویت‌های مدیریت جدید باشد. 

وی با بیان اینکه به لحاظ کیفیت هوا، استان فارس وضع نسبتا خوبی دارد اما گاهی ریزگردها منجر به آلودگی‌ها می‌شود، یادآور شد: باید مدیریت جدید این موضوع را مدنظر داشته باشند و در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی و آلودگی ناشی از آن محیط زیست می‌تواند از ظرفیت‌های بودجه برای اصلاح این موضوع استفاده کند. 

ادامه دهنده اقدامات علمی محیط زیست خواهیم بود

سرپرست جدید سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در ادامه با بیان اینکه ادامه‌دهنده کارهای ارزشمند و علمی محیط زیست خواهیم بود، عنوان کرد: موارد انجام شده در استان را پیگیری خواهیم کرد و دیدگاه کاری ما مشارکت مردمی است.

عطا پورشیرزاد با بیان اینکه تبیین سبک زندگی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده در حوزه محیط زیست راهگشاست، بیان کرد: حتماً باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند چون محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و بیشتر اقدامات توسط دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه استان فارس از قومیت‌های زیادی تشکیل شده و تنوع زیستی زیادی دارد، تصریح کرد: تنها با استفاده از روش حفاظت مردم‌پایه می‌توان از محیط زیست حفاظت کرد و در همین راستا استفاده از ظرفیت سمن‌ها و ارتباط مداوم با آنها نیز در دستور کار خواهد بود. پورشیرزاد با بیان اینکه ارتباط با دستگاه قضا بیشتر خواهد شد و به رسانه‌ها اعتقاد دارم چراکه رسانه در فرهنگسازی در این حوزه کارگشاست، ابراز کرد: حفاظت از محیط زیست به شیوه مردم‌محور منجر به نتیجه می‌شود.

مهم‌ترین چالش محیط زیست فارس آب است

مدیرکل سابق محیط زیست استان فارس نیز در این مراسم اظهارداشت: با همت و همراهی همکاران در همه بخش‌ها و همکاری ویژه و قابل ستایش سمن‌ها، همکاری دانشگاه‌ها و سازمان‌ها توانستیم در 2 سال گذشته در ارزیابی‌ها از رتبه 27 به رتبه برتر برسیم.

حمید ظهرابی،  با بیان اینکه مهم‌ترین چالش محیط زیست فارس آب است، بیان کرد: 13 تالاب بزرگ در استان داریم که در حال حاضر یک تالاب زنده است و باقیمانده خشک شده  که در این راستا با حمایت استانداری و سایر دستگاه‌ها ستاد احیای تالاب‌‌ها شکل گرفته و از ظرفیت دانشگاه شیراز و تهران استفاده شده است.  ظهرابی با بیان اینکه برنامه احیای تالاب‌ها در حال نهایی شدن و حریم آبی تالاب‌‌ها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: حقابه برای طشک و بختگان رهاسازی شد و با کمک کشاورزان و مردم این حقابه به تالاب‌ها اختصاص پیدا کرد و آب به تالاب رسید. 

مدیرکل سابق محیط زیست استان فارس با بیان اینکه با وجود کمبود شدید منابع آبی اما امسال نیز امیدواریم که حقابه رهاسازی شود،اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای احیای تالاب‌ها به زودی امضا می‌شود که براساس آن مدیران دستگاه ملزم به اجرای برنامه احیای تالاب‌ها می‌شوند. 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و بویژه جهاد کشاورزی مکلف شدند که راهی پیدا کنند تا وابستگی معیشت مردم به آب در استان به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: تغییر معیشت و الگوسازی کشاورزی پایدار به عنوان اساسی‌ترین کارها برای احیای تالاب‌هاست.

ابطال مجوز ۲۲ معدن برای مقابله با آلودگی هوا

ظهرابی از بازپس گیری حدود یکهزار هکتار اراضی تصرف شده محیط زیستی در فارس طی ۲ سال گذشته به عنوان یک اقدام خوب یاد و اضافه کرد: با هماهنگی‌های قضائی و مالی انجام شده، دستور قانونی برای تخریب ۲۵۰ باغ ویلا در فارس صادر شده است.

وی درباره انتقال صنایع آلاینده نیز گفت: کارخانه‌ پشم و شیشه را قرار است آخر اردیبهشت تحویل دهند و کارخانه سیمان هم تا 1402 از شهر شیراز خارج می‌شود و این از اولویت‌های محیط زیست است.  ظهرابی همچنین از ابطال مجوز 22 معدن در شیراز برای مقابله با آلودگی هوا خبر داد و عنوان کرد: باید کارخانجات نیز به مکان دیگری منتقل شوند.

ظهرابی همچنین با اشاره به ثمربخش بودن اقدامات در کاهش بوی نامطبوع جنوب و شرق شیراز در محدوده فرودگاه، گفت: با توجه به اینکه هنوز شهرک صنعتی نتوانسته فاضلاب صنعتی را مدیریت کند و بخشی از فاضلاب شهری به شکل روان آب جاری است، رفع کامل بوی بد در محدوده شرق و جنوب شرقی شیراز نیازمند اقدامات نهایی خواهد بود.

به گزارش ایلنا؛ این مراسم  با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست و معاون استانداری فارس برگزار شد که ضمن قدردانی از خدمات حمید ظهرابی، عطا پورشیرزاد به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست فارس، معرفی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز