عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد؛
لزوم به سرانجام رساندن وضعیت کارگو در استان
عضو هیأت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: انتظار بخش خصوصی استان اهتمام جدی بخش دولتی برای ایجاد و به سرانجام رسیدن کارگو در استان است.
به گزارش ایلنا خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه از زمان طرح موضوع لزوم ایجاد کارگو هوایی در فارس، 17 سال میگذرد، افزود: انجام صادرات هوایی و وجود کارگو هوایی موضوع حائز اهمیت برای بخش اقتصاد و صادرات استان فارس است که نیاز است همه دستگاههای مرتبط با یک وحدت رویه و همکاری این مهم را به ثمر برسانند.
او اظهار کرد: در حال حاضر بار صادراتی برخی از محصولات استان به صورت هوایی و پراکنده از شیراز انجام میشود، اما مطالبه بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان ایجاد خط هوایی منظم و برنامه ریزی شده است تا بتوانند با تامین بار مشخص، جهشی در حوزه صادرات استان ایجاد کنند.
فروغان ادامه داد: هماکنون با توجه به مشکلات ایرلاینها و فرودگاه شیراز، اکثر صادرکنندگان ترجیح میدهند بار خود را از خارج از استان صادر کنند و این امر موجب شده استان متضرر شود.
او با تاکید بر اینکه بخش حاکمیتی باید از توان خود برای تسهیل فرآیند صادرات استان بهره ببرند، اضافه کرد: مسئله کارگو بار هوایی برای استان فارس بسیار مهم است که باید حتما با همکاری دستگاههای مرتبط آن را پیگیری کنیم.
فروغان در خصوص دستورجلسه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و زمانبندی اتمام آن نیز عنوان کرد: با توجه به تاکید استاندار فارس بر تکمیل ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس باید با همکاری دستگاههای مرتبط این پروژه عظیم را به سرانجام رساند، تا از ظرفیتهای استان فارس در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی بهطور کامل استفاده شود و بتوان به ظرفیت واقعی صادرات استان دست پیدا کرد.
وی همچنین با اشاره به مشکل دستورجلسه مبنی بر کمبود نیروی ارزیاب گمرک برای ارزیابی فرش دستباف خاطرنشان کرد: صادرات فرش از استان فارس مشکل کمبود نیروی ارزیاب گمرک برای ارزیابی فرش دستبافت دارد.
فروغان عنوان کرد: سالهاست که استان فارس در بحث تولید و صادرات فرش به ویژه فرش دستبافت در کشور و جهان سرآمد است اما متاسفانه در ۱۱ ماهه امسال تولیدات و صادرات محصول از استان فارس به دلیل مشکلات موجود بسیار کم شده است و استانهای دیگر در این امر پیشی گرفته اند.
در ادامه این جلسه علی محبی، مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" در استان فارس و بندرلنگه در پاسخ به مشکلات صادرکنندگان گفت: سهام شرکت هما متعلق به خود شرکت است و بودجهای از دولت دریافت نمیکند و خودش باید هزینههای خودش را تامین کند، که با توجه به مشکلات موجود در حال حاضر تمام ایرلاینها با مشکلات مالی مواجه و ضررده شدهاند.
او با برشماری دلایل عدم حمل بار توسط هواپیماهای ایرلاینها، افزود: نمیتوان از هواپیماهای مسافری انتظار داشت که بار زیادی را حمل کنند لذا با توجه به شرایط آبوهوایی در هر روز میتوان میزان بار هر پرواز را مشخص کرد.
محبی اظهار کرد: از دیگر مشکلات این حوزه را نبود دستگاه اکس ری باکیفیت در فردگاه ها است به عنوان مثال در فرودگاه لار پایانهای ۲ سال است که تکمیل و ساخته شده اما امکان افتتاح به دلیل اینکه پلیس فرودگاه کیفیت دستگاه ایکسری را قبول ندارد، فعلا وجود ندارد.
او اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به مذاکرات و قول مساعدت وزیر قرار است از کشور چین هواپیما وارد کنیم تا ناوگان کل کشور نوسازی شود که این مهم می تواند ایجاد کننده انگیزه در حوزه کارگو هوایی و حمل هوایی کالاها باشد.