خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت هپکو:

اگر هپکو ریشه ای قوی نداشت قطعاً از بین رفته بود / تحریم ها مانع شد تا هپکو پارنتر شرکت های لیبهر و ولوو نشود

اگر هپکو ریشه ای قوی نداشت قطعاً از بین رفته بود / تحریم ها مانع شد تا هپکو پارنتر شرکت های لیبهر و ولوو نشود
کد خبر : ۱۲۰۲۴۵۹

مدیرعامل شرکت هپکو گفت: اگر مشکلات تحریم بروز نمی کرد امروز هپکو، پارنتر شرکت های لیبهر و ولوو بود، چرا که در سال های گذشته سابقه انتقال تکنولوژی و صادرات قطعات را داشته ایم. هر چند که تحریم ها به نوعی برای شرکتی مانند هپکو در واقع یک لطف الهی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی محمد رفیعی امروز 9 اسفند ماه 1400 در جشن 50 سالگی شرکت هپکو، افزود: از سویی دیگر هنوز قاچاق در کشور حرف اول را می زند به طوری که در سال های اخیر از 54 میلیارد دلار ترنول مالی کشور، 27 میلیارد دلار قاچاق بوده است و در سال جاری نیز این رقم به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که مسلماً در این شرایط، تولید پا نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه دوران خصوصی سازی در واقع دوران رهاسازی هپکو بود، ادامه داد: متأسفانه هنوز کشور به بلوغ خصوصی سازی نرسیده است و حتی در واگذاری شرکت های کوچک هم موفق نبوده ایم. چرا که اقتصاد کشور بیمار است و تا زمانی که اقتصاد درست نشود و صرفه اقتصادی بالا نرود و رانت ها رفع نشوند، مسئله تولید حل نمی شود.

مدیرعامل شرکت هپکو در خصوص بهبود وضعیت تولید در هپکو، اظهار داشت: اگر هپکو ریشه ای قوی نداشت قطعاً در اتفاقات یک دهه اخیر از بین رفته بود. در این راستا امیدواریم هپکو در 50 سال دوم فعالتی خود نیز این اقتدار را حفظ کند. اگر می توانستیم و امکانات مالی فراهم می شد، صادرات محصولات هپکو تنها به کشورهای همسایه خلاصه نمی شد. به هر حال هپکو با قیمت مناسب و کیفیت بالا بازار صادرات را جلب کرد و این توانمندی خود را در پروژه «سِرن» نشان داد.

رفیعی با ابراز تأسف در خصوص ایجاد مشکلات بسیار و متعدد برای شرکت هپکو، تصریح کرد: به هر ترتیب و با وجود تمامی مشکلات موجود، این پرچم حفظ شده و امروز محصولات با کیفیت بالا را عرضه می کند. جامعه باید از هپکو اخبار خوب تولید کیفی را بشنود و در این مقطع باید تمامی ارکان شرکت از نیروهای ستادی و کارگری بتوانند هر کاری را که از عهده آنها برمی آید انجام دهند که این امر حاصل هم افزایی است، عمده نیروی شرکت جوان است و از این نیروهای جوان انتظار تلاش و کار می رود.

وی بیان داشت: به دلیل عدم ورود ماشین آلات نو و فرسودگی ناوگان معدنی، قطعاً تقاضا به ویژه تقاضای معادن بالا رفته است و حتی نیاز 10 هزار دستگاهی مطرح است. در این رابطه نگاه ها به سمت و سوی شرکت هپکو است و باید خود را در این راستا ثابت کنیم، پس از آن، وزارت راه نیازمند ماشین آلات راهسازی است و حتی وزارت کشور مسئله ماشین آلات مدیریت بحران را مطرح کرده است. در واقع انبوه تقاضاها پیش رو است و باید آماده احیای کمی و کیفی بازار خود باشیم و این امر در گرو انسجام، هم افزایی و آرامش ماست.

مدیرعامل شرکت هپکو تأکید کرد: اگر واردات ماشین آلات نو را آغاز کنند، تمامی صنایع خودروساز کشور دچار مشکل می شوند. در صورتی که یکی از توانمندی های هپکو این است که پیش از خصوصی سازی 2800 دستگاه تولید کرده و با واردات ماشین آلات نو و دست دوم مقابله کرد. همچنین توانست با توانمندی 60 درصدی بازاری با استانداردهای ولوو را از آن خود کند که این موضوع نشان از بلوغ و توانمندی و اقتدار هپکویی ها داشت.

رفیعی ابراز داشت: سالانه 170 میلیون دلار انواه ماشین آلات راهداری و راهسازی به کشور وارد می شود که این میزان رقم بسیار بزرگی است. علیرغم وجود این شرایط، امروز شرکت هپکو خود را ثابت کرده است. در این راستا امیدواریم تیراژ تولید محصولات ارتقا یابد تا بتوانیم از این مسیر نیاز کشور را تامین کنیم. تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که تحقق این هدف به همت هپکویی ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری در کشور در طول سالهای اخیر در فرایند منفی شدن بوده و رشد اقتصادی نیز روند منفی داشته است. یکی از ارکان اصلاح این شرایط، تولید است. زیرساخت های صنعتی کشور و تجهیزات فرسوده شده است، اما اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد و پروژه ها و تولید رونق گیرد، بار مراجعات و تقاضاهای بازار بالا می رود.

مدیرعامل شرکت هپکو همچنین گفت: 50 سال پیش یک فکر باز که به دنبال توسعه ممکلت بود نهالی را با مشارکت سازمان گسترش و توسعه صنایع و بخش خصوصی کاشت و امروز نهال جوان شرکت هپکو پس از طی مراحل مختلف رشد، ۵۰ ساله می شود. به هر ترتیب شرکت هپکو از سال 1354 برای مونتاژ ماشین آلات معدنی کار خود را آغاز کرد.

رفیعی افزود: آن زمان در تلاش بودند که از قطب کشاورزی در منطقه، قطب صنعتی ایجاد کنند و مسلماً با ایجاد شهر صنعتی اراک، مشخص بود که برای صنعتی کردن این شهر برنامه دارند. پس از 3 سال فعالیت این شرکت، انقلاب شد و رشته کمک دهنده های فنی از سوی آمریکا قطع شد.

وی ادامه داد: پس از آغاز جنگ تحمیلی به ماشین آلات راهسازی برای مهندسی جنگ و توسعه راه ها نیاز شد و در واقع دوبانده شدن راه های کشور مرهون تلاش دهه 70 است که هپکو نقش خود را ایفا کرد و 2800 دستگاه محصول تولید شد. این بلوغ نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کرد و هپکو در زمان جنگ علیرغم کمبودهای بسیار، ادای دین کرد.

مدیرعامل شرکت هپکو اظهار داشت: طرح توسعه هپکو در اواخر دهه 60 ایجاد و سرمایه گذاری در این شرکت اجرایی شد. در آن زمان قراردادی برای انتقال تکنولوژی با شرکت لیبهر منعقد شد، پس از عقد قرارداد، بانک مرکزی به دلیل مشکلات تحریم اعلام کرد که نمی توان ارز اختصاص داد، نفت بفروشید و بر این اساس بخشی از ارز حاصل از فروش نفت به هپکو اختصاص یافت.

رفیعی تصریح کرد: از سال 68 قطعات مورد نیاز و خط تولید لیبهر به شرکت وارد شد و در تمام طول سال 69 برای بهره برداری از طرح توسعه، کار انجام شد و سیستم پیاده شد. همچنین آموزش نیروها انجام شد و تنها برای راه اندازی یک قیچی ساده در سال 1370، حدود 400 متر کابل کشی از سالن مونتاژ به سالن ساخت کشیده شد و نیروها به شدت به بهره برداری طرح توسعه مشتاق بودند.

وی بیان داشت: در ماه اول پس از طرح توسعه به زمان های استاندارد مد نظر لیبهر دست یافتیم که مورد تعجب این شرکت و شرکت ولوو قرار گرفت و از آن زمان وولو گفت «هپکویی ها اگر بخواهند می توانند» و امروز پس از 50 سال این جمله شعار ماست. هپکو در سازندگی کشور در دهه 70 و 80 نقش خودش را ایفا کرد. تمام جاده های کشور با ماشین آلات ساخت و مونتاژ هپکو ساخته شد و هر محصولی را خواستیم تولید کردیم. یکی از جسارت های این شرکت تولید فینیشر در دهه 70 بود و نشان داد که هپکویی ها می توانند.

مدیرعامل شرکت هپکو تأکید کرد: امروز 8 محصول ملی در هپکو ساخته می شود، طراحی اولین لودر در این شرکت برای اولین بار در سال 76 انجام شد. آنزمان اکثر قطعه سازان کشور نقشه خوانی نمی دانستند، اما هپکو می توانست و تولید کرد. البته در آن دوران مشکلاتی هم داشتیم که روند کار اصلاح شد و برای بهترین تولید هزینه هایی کردیم، اما امروز به طراحی 8 محصول کامل در کشور رسیده ایم و از طراحی هیچ محصول پرهیز نمی کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز