خبرگزاری کار ایران

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها:

کنارک در وضعیت بحرانی سیلاب قرار دارد/اقلام کمکی ناعادلانه بین سیل زگان توزیع می شود/سیل باعث شد بحران فقر در منطقه نمایان تر شود

کنارک در وضعیت بحرانی سیلاب قرار دارد/اقلام کمکی ناعادلانه بین سیل زگان توزیع می شود/سیل باعث شد بحران فقر در منطقه نمایان تر شود
کد خبر : ۱۱۸۰۶۴۸

اعظمی با بیان اینکه مشکل اصلی سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر توزیع نامناسب و ناعادلانه امکانات است گفت: به این دلیل برخی چندبار کمک دریافت کرده و برخی اصلا کمک دریافت نکرده اند.

به گزارش ایلنا، فاروق اعظمی با اشاره به سیل اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: سامانه بارشی که پنجشنبه هفته گذشته جنوب شرق کشور را در برگرفت باعث جاری شدن سیل شد و مهمترین نقطه هدف این سامانه هم شهر کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان بود. به طوری که در کمتر از 24 ساعت بیش از 181 میلیمتر باران بارید.

وی افزود: بر اساس گزارش هواشناسی این حجم بارندگی برای مدت زمان 2 سال بود که یکباره بارید و موجب وقوع سیلاب در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته پیش شد.

اعظمی افزود: باتوجه به این که شهر کنارک فاقد هرگونه سیستم سیلاب و فاضلاب است و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز هنوز به طور کامل ساخته نشده اند به سرعت معابر شهر پر از آب شد و شهر را درگیر سیلاب کرد.

عضو شورای شهرستان کنارک افزود: در ابتدا شهرداری مشهد بود که برای کمک وارد عمل شد و تجهیزات خود را به منطقه منتقل کرد. ضمن اینکه از نیروها و امکانات استان به ویژه اداره کل بنادر استان، مناطق آزاد تجاری نیز استفاده شد اما پاسخگو این حجم از سیلاب نبود. پس از گذشت 24 ساعت بر حجم بارش افزوده شد و کار را سخت‌تر کرد. به این دلیل علاوه بر شهر کنارک روستاهای اطراف این شهر هم درگیر سیلاب شدند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها ادامه داد: در شهرستان چابهار شهر تیس هم کاملا زیر آب رفت و راه‌های ارتباطی بسته شد و بسیاری از خانه‌ها دچار آبگرفتگی شد.

وی افزود: همچنین در شهرستان دشتیاری هم 150 میلی لیتر باران بارید و مسیر 18 روستا مسدود شد و کمک رسانی را با مشکلات بیشتری مواجه کرد.

کنارک در وضعیت بحرانی سیلاب قرار دارد/اقلام کمکی ناعادلانه بین سیل زگان توزیع می شود/سیل باعث شد بحران فقر در منطقه نمایان تر شود


اعظمی ادامه داد: در همین لحظه هم ارتباط روستاهای ریپک، سهیل، نکوچ و ... در شهرستان دشتیاری قطع شده و دسترسی به این روستاها تنها از طریق راه هوایی ممکن است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در حال حاضر از میان شهرستان‌های چابهار، کنارک و دشتیاری که درگیر بحران هستند، شهرستان کنارک وضعیت بحرانی تری دارد.

وی گفت: در روزهای گذشته وزیر کشور و وزیر نیرو از منطقه بازدید کرده‌اند. همچنین علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام هم از منطقه بازدید کرده‌اند و در جلسه‌ای که به منظور بررسی ابعاد بحران برگزار شد مصوباتی از قبیل تامین اقلام ضروری تصویب شد.

اعظمی با انتقاد از مدیریت توزیع کمک‌های ارسال شده گفت: در حال حاضر کمک‌هایی که به منطقه ارسال‌ می‌شود با ضعف شدید شبکه توزیع، به صورت نامناسب و ناعادلانه‌ای به دست مردم‌ می‌رسد.

عضو شورای شهرستان کنارک افزود: متاسفانه در نبود یک ستاد مدیریت یکپارچه برخی از اقلام حیف و میل می‌شوند و برخی از مردم چندین بار کمک دریافت می‌کنند در حالی که بسیاری حتی یکبار هم موفق به دریافت کمک نشده‌اند.

نماینده شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بحران سیل برای مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان بسیار سنگین بود اما باعث شد بحران اصلی که فقر شدید و دلخراش مردم است بیشتر نمایان شود. بسیاری از مسئولین که به مناطق سر میزنند شاهد فقر مردم‌ بودند. مردمی که داشته‌های ابتدایی و اندک خود را در سیل اخیر از دست داده‌اند و اکنون چیزی ندارند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم منطقه در طول سال‌ها با بدبختی و مرارت اندک وسایل زندگی از جمله گلیم و یخچال و گاز تهیه کرده‌اند و اکنون با وقوع سیل همه چیز خود را از دست داده‌اند.

اعظمی در خصوص خسارت وارد شده گفت: تنها در شهر کنارک نزدیک 2000 خانه نیازمند بازسازی دارند. یعنی حدود 2000 خانوار نیاز به کمک‌های فوری و جدی دارند. در تیس هم بالغ بر 500 خانه آسیب دیده اند. شهرستان چابهار و دشتیاری هم همین شکل است.

وی اظهار داشت: بنابراین تاکنون آمار دقیقی از میزان خسارت منتشر نشده است چرا که تاکنون دغدغه اصلی هدایت آب به بیرون از شهرها و روستاها بوده است و خوشبختانه اکنون هدایت آب به بیرون از شهرها و روستاها با موفقیت همراه بوده است. هرچند هنوز خانه‌هایی هستند که غرق در سیلاب و گل و لای هستند و نیروهای هلال احمر و شهرداری تلاش‌ می‌کنند آب را تخلیه کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در حال حاضر اوضاع آرام است گفت: اکنون زمان رسیدگی به نیاز‌های مردم است. بسیاری از مردم گرفتار در سیل خانه و کاشانه خود را از دست داده اند یا خانه‌هایشان تا قبل از بازسازی قابل استفاده نیست. بنابراین آواره کوچه و خیابان هستند و نیاز جدی به کمک‌های دولتی دارند.

وی افزود: همچنین کمبود اقلام گرمایشی، بهداشتی و خوراکی چشمگیر است و نیاز به کمک‌های اساسی داریم.

اعظمی در خصوص اقلام مورد نیاز گفت: باتوجه به اینکه برای هفته آینده نیز یک سامانه بارشی پیش بینی شده و مردم به این دلیل نگران هستند نیازمند تجهیزات پمپاژ آب، ماشین راه سازی و ایزوگام برای سقف خانه‌ها هستیم. همچنین اقلام ضروری مانند خوراکی‌های کنسروی، لوازم بهداشتی، اقلام دارویی، پوشاک گرم، چادر مسافرتی، پتو و زیر انداز، لوازم خانگی، وسایل گرمایشی و لباس در منطقه نیاز است و تقاضا داریم هم دولت و هم مردم به فکر ارسال این کمک‌ها باشند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: با وجود همه این درخواست ها، تقاضای اصلی مردم تخصیص اعتبار ویژه برای ساخت خانه های تخریب شده است. در سال 98 هم که سیل آمد دولت قول بازسازی خانه های تخریب شده را داد اما اقدامی نشد.

وی افزود: مردم این منطقه در فقر مطلق زندگی می کنند و با تخریب خانه خود دیگر توان بازسازی آنها را ندارند و اگر کمک ویژه دولتی نباشد باید باقی عمر خود را در چادر یا کپر زندگی کنند.

اعظمی اظهار کرد: با توجه به اینکه شعار اصلی دولت نهضت ساخت مسکن است. انتظار داریم توجه جدی به سیل زدگان استان داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز