۹۰ درصد صادرات کالا به افغانستان با ناوگان غیرایرانی است
نایب رئیس انجمن حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: حمل بیش از ۹۰ درصد از کالاهای صادراتی و ترانزیتی در مسیر ورود به افغانستان با ناوگان غیرایرانی و افغانستانی انجام میشود.
به گزارش ایلنا از مشهد، محمود امتی گفت: حمل بیش از ۹۰ درصد از کالاهای صادراتی و ترانزیتی در مسیر ورود به افغانستان به وسیله ناوگان غیرایرانی و افغانستانی انجام میشود.
وی گفت: حدود ۹۵ درصد از محمولههای ترانزیتی و صادراتی به افغانستان از مرز میلک توسط ناوگان افغانستانی حمل میشود.
نایب رئیس انجمن حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی گفت: حدود ۹۰ درصد از بار محمولههای صادراتی از مرز دوغارون به اسلام قلعه نیز به وسیله ناوگان افغانستانی حمل میشود.
امتی گفت: راهداری، آمار دقیقی از ملیت حمل کنندگان بار ترانزیتی از مسیر ایران را در اختیار دارد و بر طبق آخرین آمار در سال ۹۸، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرده است ۴۵ درصد بار ترانزیتی از کشور توسط ناوگان خارجی حمل میشود.
وی گفت: در حال حاضر حمل بار در مرز ماهیرود با افغانستان نیز تقریبا بر همین منوال است و امروز کامیونهای ایرانی شاید برای حمل کالاها در داخل کشور قابل استفاده باشند، اما ما برای حمل محمولههای ترانزیتی در سطح وسیع، از برخی کشورهای همسایه به خصوص ترکیه بسیار عقب هستیم.
عضو هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی گفت: برخی قوانین سختگیرانه مالیاتی برای شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل محدودیت ایجاد میکند و در قیاس با اشخاص حقیقی، از شرکتها مالیات مضاعفی مطالبه میشود.
امتی گفت: عامل دیگر، قدرت و نفوذ واردکنندگان خودرو است که اجازه نمیدهند شرکتها و اشخاص برای واردات خودرو اقدام کنند و با مولفههایی که برای ورود کالا تعیین کرده اند به نوعی واردکنندگان ناوگان باری را به خود محتاج و وابسته میکنند.
وی گفت: این قوانین دست و پای واردکنندگان، شرکت ها، رانندگان و مالکان خودرو را بسته است همه اینها موجب شده در بحث ترانزیت و حمل و نقل بین المللی بسیاری از محمولههای ترانزیتی را به ناوگان کشورهای همسایه مانند ترکیه، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان واگذار کنیم.