خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا در مورد باور اشتباه کشاورزان در ایلام؛

آتش زدن بقایای کاه و کلش زمین های کشاورزی استان باعث آسیب به بافت زنده خاک می‌ شود/ یک مسئول: تشکیل پرونده قضایی برای خاطیان

آتش زدن بقایای کاه و کلش زمین های کشاورزی  استان باعث آسیب به بافت زنده خاک می‌ شود/ یک مسئول: تشکیل پرونده قضایی برای خاطیان
کد خبر : ۱۱۷۰۴۹۸

برخی از کشاورزان ایلامی بعد از مرحله اول برداشت محصول، بقایای کاه و کلش آنرا آتش می‌زنند که این اقدام شان باعث آسیب جدی به بافت زنده خاک می‌ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ایلام، بر اساس یک رسم و سنت قدیمی برخی از کشاورزان ایلامی بعد از اینکه مرحله اول کشت خود را برداشت کردند، بقایای کاه و کلش آنرا آتش می‌زنند، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بافت خاک را بشدت در معرض آسیب جدی قرار می دهد و آلودگی زیست محیطی را هم به دنبال دارد.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام در گفت وگو با ایلنا در این باره، گفت: اقدام برخی از کشاورزان ما در آتش زدن بقایای کاه و کلش به یک سنتی بین مردم تبدیل شده است.

غامرضا ابدالی افزود: این دسته از کشاورزان بر این باورند که آتش زدن کاه و کلش باعث پر بار‌تر‌ شدن زمین می‌شود، گیاهان هرز را از بین می‌برد، موجب نابودی انگل های زمین می‌شود و خاک هم تقویت می‌شود در حالیکه این فقط یک گمان و باوری است که علمی نیست و اشتباه است.

وی اظهار‌ داشت: وقتی بقایای کاه و کلش آتش زده می‌شود، خاک که یک بافت زنده است لایه زنده آن از بین می‌رود، خاک فقیرتر می‌شود و حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد.

ابدالی بیان داشت:  این اقدام هوا را هم آلوده می‌کند و بعد مدتی مجددا به همراه باران به زمین می‌آید و باعث اسیدی شدن خاک می‌شود. به موجب ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن کاه و کلش و پس چر مزارع ممنوع است و برای کشاورزان متخلف از این قانون پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم.

وی خواستار آموزش های بیشتر توسط جهاد کشاورزی شد و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی بایستی نسبت به آموزش کشاورزان اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم به ایلنا گفت:  آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع به استناد قانون جرم است و کشاورزان مجاز به آتش زدن مزارع خود نیستند.

محمدعلی اقدسی افزود: در این خصوص هر ساله قبل از برداشت مزارع اطلاع رسانی لازم به کشاورزان در شهرستان ها صورت می‌گیرد و در موارد متعددی هم برخی از افراد خاطی به مراجع قانونی معرفی شده اند.

وی در خصوص چرایی برگزار نشدن کلاس آموزشی برای کشاورزان گفت: در سال های اخیر کلاس های آموزشی و ترویجی متعددی برگزار شده است.

اقدسی تاکید کرد: بدلیل بالا رفتن قیمت کاه وکلش و بقایای گیاهی جهت تعلیف دام و آشنا شدن کشاورزان با معایب و خسارت های جبران ناپذیر آتش زدن مزارع که به خاک و کاهش حاصلخیزی آن آسیب جدی وارد می کند. میزان آتش زدن بقایای مزارع بشدت کاهش یافته و بندرت مواردی از آتش سوزی مزارع در سطح شهرستان ها گزارش شده است .

وی بیان داشت: از طرف دیگر با ترویج شیوه های نوین خاک‌ورزی و روش های جدید تهیه زمین با استفاده از دستگاه های خاک‌ورزی‌ حفاظتی،  دیگر نیازی به آتش زدن پس چر مزارع جهت انجام کشت بعدی نیست و کشاورزان می توانند با بکارگیری این دستگا ه ها ضمن زیر خاک بردن بقایای گیاهی، مواد آلی خاک‌ها را هم افزایش دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز