مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:
نهادینه کردن فرهنگ پژوهش باید از مدارس آغاز شود
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: پژوهش، موتور محرکه توسعه کشور است و باید برای نهادینه کردن فرهنگ آن در جامعه از مدارس آغاز کرد.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان قزوین، حسنعلی اصغری در مراسم زنگ پژوهش که در پژوهشسرای دانشآموزی قزوین برگزار شد، گفت: زیرساخت پژوهش بیش از هرجای دیگر باید ابتدا در مدارس فراهم شود تا با تربیت نیروهای مستعد و خلاق از اتلاف منابع و انجام کارهای تکراری پرهیز شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رویکرد پژوهش محور و تحقیقی از الزامات جدی است و کم توجهی به این اصل مهم، آموزش و پرورش را از رسالت خود دور میکند.
این مسئول افزود: بر اساس سند تحول بنیادین باید با ایجاد فرصتهای لازم برای پژوهش، یادگیری مستمر علمی و اختصاص اعتبارات لازم شرایط را برای فعالیتهای پژوهشی معلمان و دانشآموزان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه برای حل مسائل امروز و آینده جامعه، داشتن دانش پایه لازم و ضروری است، تصریح کرد: جامعهای توانایی حل مساله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و از پژوهش به نحو مطلوب برای حل مشکلات جامعه استفاده شود.
اصغری با اشاره به اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار نمیگیرد، تاکید کرد: نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمیتواند کارآمد باشد زیرا مسیر توسعه کشور صرفاً از درگاه پژوهش میگذرد.
وی یادآور شد: باید به آموزش و پرورش خلاق و تفکر محور روی آورد چون گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری یک شعار اساسی در آموزش و پرورش بوده و تربیت دانشآموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: نگاه تحولگرایانه برای هر سازمانی یک ضرورت است که شروع آن باید از حوزه تحقیق و پژوهش باشد.