خبرگزاری کار ایران

رئیــس کانون هماهنگی شــوراهای اســلامی کار اســتان فارس عنوان کرد:

نمایندگان با امضا طرح افزودن یک تبصره به ماده 41 قانون کار جامعه کار و تولید را به سخره گرفته اند/هزینه ماهانه پول تو جیبی فرزندان نمایندگان از حقوق کارگران بیشتر است

نمایندگان با امضا طرح افزودن یک تبصره به ماده 41 قانون کار جامعه کار و تولید را به سخره گرفته اند/هزینه ماهانه پول تو جیبی فرزندان نمایندگان از حقوق کارگران بیشتر است
کد خبر : ۱۱۵۸۳۱۵

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه قطعا نمایندگانی که طرح افزودن یک تبصره به ماده 41 قانون کار را امضا کرده اند در کشور ایران زندگی نمی کنند، گفت: متاسفانه نمایندگان با انجام این اقدامات مردم و جامعه کارگری را به سخره گرفته اند.

به گزارش ایلنا، مهرزاد مویدی در جمع خبرنگاران با انتقاد شدید از سه نماینده استان فارس که طرح افزودن یک تبصره به ماده 41 قانون کار را امضا کردند، گفت: نمایندگان استان فارس قبل از ورود به مجلس و در زمان انتخابات با مراجعه به ما عنوان می کنند که تمام مشکلات و پیشنهاد های کارگران و تشکلات کارگری را عملیاتی می کنند اما متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نمی دهد.

مویدی با اشاره به اینکه قیمت محصولات در شهر های و روستاها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد افزود: در حال حاضر تمام جوانان روستایی به دلیل نداشتن شغل به شهر ها مهاجرت می کنند و در حاشیه شهرها سکنی می گزینند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه نمایندگان مجلس هر روز با رفتن به روستاها عنوان می کنند که بیشتر مشکلات در روستاها وجود دارد،گفت: قطعا از نمایندگان انتظار نداریم این طرح ها را امضا کنند چرا که این اقدامات بی احترامی به جامعه تولید و کارگری است.

مویدی با اشاره به اینکه تمام اتفاقاتی که در تولید رخ می دهد کارگران را متضرر می کند، ادامه داد: افزودن تبصره 41 به قانون کار مصداق بارز برده داری است و در شرایط فعلی کارگری به دلیل مشکلات در هر شرایطی به فعالیت ادامه دهند.

این فعال کارگری با بیان اینکه هزینه فرزندان نمایندگان مجلس در ماه بسیار بیشتر از حقوق کارگران است ادامه داد: مدیریت کردن زندگی با حقوق کارگران بسیار هنر می خواهد.

وی با بیان اینکه هرچند که آقای عزیزی یکی از نمایندگان فعال شیراز و استان است اما دلیلی ندارد که جامعه کارگری در برابر عملکرد وی و امضا این طرح کوتاه بیاید افزود: هر چند که آقای عزیزی وعده داد که برای موضوعات مختلف با تشکلات جلسه برگزار کند فعالان کارگری انتظار داشتند که در رابطه با امضا طرح افزودن تبصره 41 با فعالان کارگری جلسه ای داشته باشد.

مویدی تصریح کرد:  آقای عزیزی نماینده شیراز و زرقان بازدید هایی زیادی از روستاهای اطراف شیراز انجام داده است اما از وی انتظار نداشتیم که بخواهد طرح تبصره 41 را امضا کند.

رئیس کانون هماهنگی شــوراهای اســامی کار اســتان فارس نیز در این جلســه با با انتقاد شــدید از 38 نماینده مجلســی که طر ح افــزودن یــک تبصــره به ماده 41 قانــون کار را امضــا کرده اند، گفت: جوانان روســتایی به دلیل نبود شــغل و درآمد پایین به شهرها می آیند براساس چه استدلالی باید حقوق کارگر روستایی کمتر از حداقل دستمزد باشد.

مهرزاد مویدی با بیان اینکه قیمت ســیمان، مصالح ســاختمانی، مواد خوراکی و غیره در شهر و روستا تفاوتی ندارد چرا باید کارگری کــه در روســتا و بــا حداقــل امکانــات زندگــی می کنــد از دســتمزد کمتری برخوردار باشــد،گفت: نمایندگان مجلس با کدامین تدبیــر و اندیشــه می خواهنــد یــک تبصــره بــه مــاده 41 قانــون کار اضافه کنند آن هم تبصره ای که حداقل های دستمزد را هم به آب می دهد.

وی بــا اشــاره بــه اینکه مــزد توافقــی در واقع یک نوع بردگی اســت و کارگــر بــه دلیــل نیــازی کــه دارد بــا هــر مــزدی کــه کارفرمــا بگوید موافقــت می کنــد، گفــت: نمایندگان اگــر میخواهند قانــون کار را اصــاح کننــد بایــد حداقل مــزد را در نظــر بگیرند همانطــور که بند دوم مــاده 41 قانــون کار نیــز تأکیــد دارد کــه در هیچ کجای کشــور ، مزد نباید کمتر از سبد معیشت حداقلی باشد.  

رئیــس کانــون هماهنگــی شــوراهای اســامی کار اســتان فــارس خاطر نشــان کرد: تأســف آور است که نمایندگان مجلس به جای اینکــه با اصالح قانون کار مشــوق های زندگی را به جامعه کارگری برگرداننــد بــا اقداماتی از این دســت برای کوچک تر شــدن ســفره آنها اقدام می کنند.

مویــدی بــا اشــاره بــه اینکــه 3 نفــر از نماینــدگان فــارس نیــز پیشنویــس ایــن طــر ح را امضــا کرده انــد، عنــوان کــرد: زمانــی کــه زیرســاخت های اصــاح قانــون کار فراهــم شــود آن وقــت میتــوان قانون کار را آنطور که به نفع کارگر و کارفرما باشد اصلاح کرد.

وی خطــاب بــه نمایندگانــی که ایــن پیش نویس را امضــا کرده اند گفت: برخی از روســتاها حتی راه مناســب که بتوان یک خودرو در آن عبــور کنــد نــدارد و مــردم آنها بــه دلیــل راه صعب العبــور دچار مشکالت متعدد هستند. حق و حقوق نیروهای کار که در چنین شرایط سخت و رنج آوری کار می کنند ضایع کردن ندارد.

رئیــس هیــأت مدیــره کانــون هماهنگــی شــوراهای اســامی کار اســتان فارس با بیان اینکه مشــکل کشــور ما قانون کار نیســت بلکــه وضعیــت تولیــد اســت، گفــت: 11 هــزار نفــر در فــارس بیمه بیــکاری دریافت می کنند و ماهانه 80 میلیارد تومان بیمه بیکاری در ایــن اســتان پرداخــت می شــود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز