دومین جشنواره ملی طب ایرانی؛
تندیس بلورین پایتخت به طاووس های شیرازی رسید
دومین جشنواره ملی طب ایرانی، مستند «طاووس ها پرواز را نمی فهمند» به کارگردانی مشترک علی بلندنظر و محمد ناصریراد موفق به دریافت تندیس بلورین و جایزه ی نقدی برای بهترین فیلم از این جشنواره شد.
به گزارش ایلنا، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه طب اسلامی در سالن اجتماعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
علی بلندنظر یکی از کارگردانان این فیلم گفت: سال ها پیش رودخانه ی دروازه قرآن شیراز تبدیل به خیابان شد و در فروردین ماه 98، طبیعت طغیان کرد و رودخانه، بدنبال باز پس گیریِ خانه ی اصلی خود به خیابان آمد و سبب اندوهی جانکاه شده و جان هموطنانمان را گرفت.
بلندنظر ادامه داد: بعد از این حادثه ی تلخ با تیم تولید که متشکل از فیلمسازان جوان شیراز هستند، دوربینی به دست گرفته و این حادثه را در مدیوم سینما ثبت کردیم ولی زمانی که فیلم را جهت حمایتِ مالی و معنوی، به شورای اسلامی پنجم شهرِ شیراز ارائه دادیم با نارضایتی آنها مواجه شدیم تا آنجایی که حتی از ما خواستند بیخیال این ماجرا شده تا این حادثه از حافظه جمعیِ همگان، پاک شود.
این مستندسازِ شیرازی ضمن مثبت و مفید دانستنِ فیلمسازیِ مشترک افزود: ما در این فیلم که به روش مستند هیبریدی کار شده است، از همه ی گونه های مستند استفاده کرده ایم که این موضوع با توجه به وحدت و یکدستی فیلم، در نوع خود اتفاق تازه ای در سینمای مستند است.
ناصریراد دیگر کارگردان این مستند هم گفت: هنرمندان علی الخصوص مستندسازان آینه های تمام قد و تمام نمای جامعه هستند، جامعه ای که این روزها بیش از پیش محتاج و تشنه ی حقیقتِ پایمال شده خویش است.
این مستندساز شیرازی با بیان اینکه توجه به سلامتِ روانی جامعه که در این مستند دستمایه نقد قرار گرفته است، ادامه داد: هر فردی به تنهایی نمی تواند در جامعه اثر گذار باشد اگر هم اثر بگذارد بسیار ناچیز و اندک است و این افراد هستند که به شکل گیریِ هویتِ اجتماعیِ جامعه منتج می شوند، البته این به معنای نادیده گرفته شدنٍ حقوق شهروندیِ فرد نیست.
وی ادامه داد: من معتقدم تنها مصلحتی که مستندساز باید آن را دنبال کند دفاع از حقوق شهروندیست و حقوق شهروندی تنها حقِ فردی خود و دیگران نیست بلکه شامل حق گروهی، حق جامعه، عدالت برای همگان، آزادی و اخلاق است و شخصا توقع دارم مستندسازان، حقیقت گرا و نترس باشند و نقش کاسبانِ سوداگرِ باری به هر جهت را بازی نکنند، در این صورت به تدریج می توان امید این را داشت که شاهدِ اصلاح در سیاسیون هم باشیم.
ناصریراد افزود: ما برای سینما و البته حقیقت اهمیت و ارزش قائلیم اما این ارزش به واسطه دفاع از حقوقِ مردم بالاَخَص طبقه ی فرودست و رساندن صدایشان پدید آمده است و لاغیر.
او گفت: در چنین شرایطی مستندساز باید ترس و تردید، فارغ از جناح گیری های سیاسی را کنار گذاشته و با تولید آثار مناسب حرفِ مردم را بزند.
دیگر عوامل این فیلم عبارت اند از: تهیه شده در انجمن سینما جوانان ایران/دفتر شیراز، تصویربردار: محمد ناصریراد، صدابردار: علی بلندنظر، عکاس: فاطمه السادات معایر، تدوین و صداگذاری: محمد ناصریراد، انیمیشن و جلوههای ویژه: امین گودرزی پور، علی زارع پور، نویسنده گفتار متن:علی بلندنظر/نیلوفر روی چمن، گوینده متن: علی بلندنظر، مجری طرح: ساسان حیدرپور، مشاور پروژه: احسان بلندنظر، مشاور حقوقی: زین العابدین یزدانیان، برنامه ریز: علیرضا شهسواری، دستیار کارگردان: علیرضا شهسواری، طراح پوستر: حسین بلندنظر، مدیر تولید: مسیحا رحیمی، مدیر روابط عمومی: پروانه دُری با نقش آفرینی: مسعود مستشاری، امیر پریچهر، شهلا مهدوی، سوده زارع، حسین لیاقت، لیدا رجبی، حسین ذاکری، سروش باقری، سارا جعفری، نیلوفر جعفری، بابک رمضانی، ریحانه الهیاری، سارا برزگر، برادران راحمی، نوروز احمدپور، محسن قاسمی و فاطمه راسخی.