خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می دهد:

به صدا در آمدن زنگ خطر فرونشست زمین در روستای میلکی پارسیان/ فرونشست زمین و فروچاله ها را یکی نپندارید!/ بماند

به صدا در آمدن زنگ خطر فرونشست زمین در روستای میلکی پارسیان/ فرونشست زمین و فروچاله ها را یکی نپندارید!/ بماند
کد خبر : ۱۱۴۳۴۶۵

فرونشست زمین و ایجاد فرو چاله ها در همه جای ایران به علت برداشت بی رویه آب های زیرزمینی صورت می‌گیرد، روستاهای شهرستان پارسیان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، برخلاف برخی شایعه‌ها، کارشناسان بر این باور هستند که شکاف‌ها و فرونشست‌های ایجاد شده در بستر زمین هیچ ارتباطی با سایر مسائل مانند فعالیت گسل‌ها و وقوع زمین‌لرزه یا جاری شدن سیلاب‌ها نداشته و از بهره‌برداری بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی منطقه ناشی می‌شود.

محمد اسدی شهروندی از اهالی روستای میلکی پارسیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: چند سالیست که فرونشست زمین در روستاهای غربی پارسیان بوجود آمده است، متاسفانه چاه‌های غیرمجاز، برداشت های بی رویه و وجود درختان بی ثمری که همیشه سبز هستند نیز مزید بر علت شده است.

وعده های جلوگیری از برداشت بی رویه آب تحقق پیدا نکرد

شهروند دیگری تصریح کرد: در زمان های گذشته آب سد و کوههای اطراف در این منطقه جمع می شد و یکی از پر آب ترین و بکرترین زمین ها در سطح پارسیان بوده اما اکنون با ساخت و سازها در مسیر رودخانه ها و عوض شدن مسیر آب، و برداشت بی رویه آب، یکی از دلخراش ترین صحنه ها را در این مناطق می بینیم.

وی اضافه کرد: قول هایی در خصوص جلوگیری از برداشت بی رویه آب داده شده اما در عمل وعده ای تحقق پیدا نکرده است.

شکاف ها راه درمانی ندارند

محمد عابدی رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان پارسیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بیشترین عامل ایجاد فرونشست زمین برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان است که ۸۵ درصد برداشت آب، توسط آنها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص خطر نزدیک شدن این فرونشست به آبادی گفت: باید عزمی برای برخورد با برداشت های غیرمجاز چاه های کشاورزی جزم شود.

عابدی با بیان اینکه راه درمانی برای آن نیست اما باید از سرعت شکاف زمین جلوگیری کرد، تصریح کرد: یکی از لایه های زمین آب است که این لایه به مرور زمان در اثر برداشت، خالی شده است و زمانیکه در اثر زلزله، انفجار و ... خاک سست شود، شکاف ایجاد می‌شود که این خلا به آسانی پر نمی‌شود.می توان سرعت حرکت شکاف ها را به سمت مناطق مسکونی کمتر کرد.

رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان پارسیان با بیان اینکه فرونشست زمین را در دشت میلکی و بوچیر هشنیز پارسیان می‌بینیم، عنوان کرد: در همه دشت های کشور این اتفاق به دلیل برداشت های بی رویه و صدور مجوزهای بدون مطالعه به وجود آمده است که تنها راه آن تعریف الگوی کشت، کاهش مصرف، کنترل برداشت، کنتور هوشمند آب و برق است.

وی در خصوص جدی نگرفتن خطر فرونشست خاطرنشان کرد: اگر این خطر جدی گرفته نشود، به مناطق مسکونی، تاسیساتی، نظامی و صنایع که در حال احداث است و .. آسیب جدی وارد می‌شود.

فرسایش خاک از مهمترین عوارض فرونشست زمین

احمد غلامی رییس شورای بخش مرکزی پارسیان و رییس شورای روستای میلکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه میلکی یکی از روستاهاییست که تهدید این فرونشست ها را بیش از هر جای دیگر در شهرستان پارسیان حس میکند اظهار کرد: این روزها خبرهایی مبنی بر فرونشست زمین را فراوان می شنویم که نه فقط در شهرستان پارسیان یا استان هرمزگان بلکه در تمام نقاط مختلف کشور وجود دارد که با تیترهایی نظیر فرونشست ها و فروچاله ها تهدیدی برای زمین، بمب ساعتی، فاجعه و ... خواسته یا ناخواسته آرامش روانی جامعه را هدف گرفته است.

وی افزود: اغلب افراد خواسته یا ناخواسته رخداد فروچاله زمین را با فرونشست زمین یکی می‌دانند، این مسأله از یک سو برای مسئولین مشکل ایجاد کرده و از طرف دیگر برای مردم دوگانگی فکری ایجاد می‌کند، چرا که پدیده فرونشست با پدیده فروچاله زمین کاملا تفاوت دارد.

غلامی با بیان اینکه فرونشست زمین یا نشست سطح زمین به علت‌های متفاوتی روی می‌دهد بیان کرد: یکی از مهمترین عوارض فرونشست زمین فرسایش خاک و از بین رفتن قابلیت کشت در آن است.

وی ادامه داد: در شهرها و مناطق مسکونی فرونشست، سبب ترک برداشتن ساختمان ها و ریزش آنها خواهد شد و اگر در مناطقی که دارای زیرساخت های حیاتی، مانند پمپ بنزینها یا محل های عبور خطوط انتقال گاز و نفت، رخ دهد به دلیل آسیب رسیدن به آنها و انفجار، خطر آفرین خواهد شد.

نشست زمین آسیب های مالی و جانی به مردم وارد کرده است

رییس شورای روستای میلکی گفت: این واقعه در نزدیکی روستاها مانند روستای میلکی سبب خواهد شد در درازمدت به دلیل نزدیکی به روستا، آن را تهدید کند، همین امروز نیز ما شاهد افتادن دام های روستا و رهگذران و موتور یا دوچرخه سوارانی هستیم آسیب های مالی و جانی به مردم روستا وارد کرده است و در آینده ممکن است تهدیدی برای کل روستا باشد.

وی ادامه داد: زنگ خطر فرونشست زمین در روستای میلکی به صدا درآمده است، ترک هایی بر سقف و دیواره های گاوداری نزدیک این فرونشست ها به وجود آمده که می‌تواند خطری برای آیندگان باشد.

به گفته غلامی خالی شدن دشت‌های زیرزمینی در یک دوره طولانی مدت با برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در این شهرستان و روستا علت اصلی این پدیده است.

این مدرس دانشگاه در خصوص فروچاله ها و تفاوت آن با فرونشست ها گفت: فروچاله‌ها فرورفتگی سطح زمین در اشکال بیضی و کروی دارای دیواره‌های با شیب تند است که در اثر گسیختگی لایه‌های سطحی ایجاد می‌شود. بیش‌تر فروچاله‌ها در سنگ‌های آهک و سنگ‌گچ شکل می‌گیرند، در پدیده فروچاله حفره‌ یا حفره‌ های زیر زمینی به سمت زمین رشد می‌کنند و گاهی با عبور انسان سطح زمین به یک‌باره فرو ریزد.

وی در ادامه، تصریح کرد: در پدیده فروچاله به‌طور حتم نیاز به ریزش سقف یک حفره زیرزمینی است و روی سطح زمین نیز به صورت واضح قابل رؤیت است(مانند اطراف غار علیصدر)، در صورتی که در پدیده فرونشست زمین وسعت یک دشت درگیر می‌شود و در واقع آثار آن به وضوح دیده نمی‌شود و در دراز مدت می تواند فاجعه آفرین باشد.

رییس شورای بخش مرکزی شهرستان پارسیان در پایان خاطرنشان کرد: برخورد با این پدیده نیازمند عزمی ملی بوده و آنچه مشخص است، هنوز کار اساسی برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در هیچ جای کشور  نشده است و در این راستا نیازمند جلوگیری از برداشت از سفره های آب زیرزمینی هستیم.

انتهای پیام/
سودابه امامی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز