در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:
ایجاد خط لاجورد با تعلل در راه اندازی خط آهن اینچه برون - شاهرود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت:تعلل در ایجاد کریدور شمال به جنوب باعث شد که در خط لاجورد با عبور از قزاقستان- ترکمنستان - عبور از دریای خزر با کشتی- آذربایجان- گرجستان - ترکیه ایجاد شود.
علیمحمد چوپانی در گفتوگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: سالهاست که موضوع ایجاد کریدور شمال-جنوب برای اتصال کشورهای آسیای میانه و چین به اینچهبرون و از آنجا به بندرعباس و چابهار مطرح است. در این راستا طرح برقی کردن راهآهن اینچهبرون – گرمسار با سرمایهگذاری یک میلیارد و 200 میلیون یورو در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: اتاق بازرگانی با بررسیهایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که هزینه عظیم سرمایهگذاری برقی کردن راهآهن اینچهبرون – گرمسار، جز اینکه 20 درصد ظرفیت ترانزیت کالا را افزایش دهد هیچ خیری برای فعالان اقتصادی برای رسیدن به کریدور شمال به جنوب ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اینکه طرحی جایگزین برقی کردن اینچهبرون – گرمسار را مطرح کردیم، تصریح کرد: اگر مسیر اینچهبرون-شاهرود-بندرعباس- چابهار را راهاندازی کنیم، تقریباً 520 کیلومتر مسافت کمتر میشود.
چوپانی با بیان اینکه با این کار مسیر حدود 11 تا 12 ساعت کوتاهتر میشود، گفت: بعد از مطرح کردن این موضوع، جریانی که به دنبال برقی کردن مسیر بود به مخالفت پرداخت. در واقع اگر این طرح اجرا شود نهایتاً 300 میلیون یورو هزینه دارد درحالیکه برقی کردن یک میلیارد و 200 میلیون یورو هزینه خواهد داشت و ضمن اینکه ظرفیت ترانزیت کالا در آن نهایتاً 2 میلیون تن خواهد بود اما ما به ظرفیت ترانزیت 20 میلیون تن کالا نیاز داریم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با اجرای مسیر ریلی اینچهبرون- شاهرود، امکان استفاده مردم گلستان و مازندران از راهآهن برای رفتن به شاهرود و از آنجا به مشهد مقدس فراهم میشد و دیگر نیاز به ساخت راهآهن گرگان- مشهد نبود. در مجموع با اجرای این طرح به جای اینکه یک میلیارد و 700 میلیون یورو خرج کنیم، میتوانستیم با 300 میلیون یورو کریدور شمال به جنوب و دسترسی مردم استان را از طریق راهآهن به مشهد مقدس فراهم کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گرگان گفت: با کارشکنی صورت گرفته طرح راهآهن اینچهبرون – شاهرود که با اجرای آن 520 کیلومتر مسیر کریدور شمال به جنوب کوتاهتر میشد، متوقف شد. از وزیر راه و شهرسازی انتظار داریم، این را اجرایی کند.
چوپانی تصریح کرد: از وزیر راه و شهرسازی انتظار داریم قبل از اینکه فضای ژئوپلیتیک ایران که میتواند شمال و جنوب را به هم متصل کند، تحت شعاع قرار بگیرد یا از بین برود، راهآهن اینچهبرون – شاهرود در دستور کار قرار بگیرد. در صورت تحقق این امر، اینچهبرون بزرگترین بارانداز منطقه خواهد شد.