خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد:

تخلف اتوبوس‌های مسافربری خارج از پایانه/ یک دلال بلیت: چگونه اتوبوس چند میلیاردی را با ۱۵ مسافر راهی جاده کنیم؟

تخلف اتوبوس‌های مسافربری خارج از پایانه/ یک دلال بلیت: چگونه اتوبوس چند میلیاردی را با ۱۵ مسافر راهی جاده کنیم؟
کد خبر : ۱۱۳۷۴۰۷

براساس تصمیمات اتخاذشده توسط ستاد ملی کرونا ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید ظرفیت حمل مسافر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد اما اتوبوس های مسافری چندان هم به این موضوع توجه ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خراسان رضوی، اغلب اتوبوس‌هایی که از پایانه مسافربری مشهد به بیرون می‌آیند در نگاه نخست به نظر می رسد که هیچ مشکلی ندارند و گاهی اوقات چنین به نظر می‌رسد که اصلاً همان تعداد مسافر مجاز را هم حمل نمی‌کنند اما با رسیدن خودرو در مقابل میدان مقابل پایانه اما قضیه به شکل دیگری تغییر رویه داده و به ناگاه تعداد زیادی مسافر به داخل خودرو هجوم می‌آورند.

درحالی‌ که ادعا می‌شود یک اتوبوس با ۳۸ صندلی فقط اجازه دارد تا تعداد ۱۹ مسافر طی مسیر کند اما در برخی اتوبوس‌ها به‌ویژه راه‌های نزدیک‌تر مانند تربت‌حیدریه یا بیرجند مشاهده می‌شود که رانندگان بی‌اعتنا به مصوبه ستاد ملی کرونا تعداد مسافران بیشتری را سوار می‌کنند.

تخلف اتوبوس ها خارج از پایانه

یکی از دلالان فروش بلیت به ایلنا می‌گوید: معمولاً این تخلف‌ها با توجه به سخت گیری که دفاتر بازرسی و شرکت‌ها دارند در پایانه انجام نشده و به چشم نمی‌آید.

وی افزود: ما خیلی مسافرها را به طمع ارزان‌تر تمام شدن همین‌جا سوار می‌کنیم و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

وی می گوید: مگر می‌شود یک اتوبوس چهار میلیارد تومانی با ۱۵ مسافر ۸۰ هزارتومانی را راهی جاده کرد؟ شما هنگامی می‌توانی این اتوبوس‌ها را از حرکت نگه‌داری که باقی پول صندلی‌های خالی آن‌ها را پرداخت کنی.

حمل بار به جای مسافر برای جبران ضرر

با گشت‌وگذاری در پایانه و پارکینگ برایمان این موضوع روشن می‌شود که حالا برخی رانندگان برای جبران این کسری مسافر ترجیح می‌دهند که از حمل بار برای سود بیشتر استفاده کنند.

مشکلات اقتصادی کشور، تکمیل نشدن مسافران اتوبوس، هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری اتوبوس و دستمزد راننده و کارگر، هزینه بالای سوخت و لوازم‌یدکی و ... مالکان را مجبور به حمل بار توسط اتوبوس و دریافت وجه در قبال آن و تخلف از مقررات حمل‌ونقل عمومی می‌کند.

در حال حاضر برخی شرکت‌ها حتی برای حمل بار توسط اتوبوس برنامه‌های کاربردی بانام‌های مختلف راه‌اندازی کرده و به دریافت سفارش اقدام می‌کنند و بسیاری از هم‌وطنان نیز برای ارسال خوراکی‌ها و سوغاتی‌های شهر خود برای اقدام و آشنایان به این راه متوسل می‌شوند.

اما نکته‌ای که بسیاری از مسافران از آن گلایه‌مند هستند این است که درب میانی اتوبوس که در مواقع خطر و حوادثی مانند آتش‌سوزی، مسیری برای خروج اضطراری مسافران قسمت انتهایی است با همین بارها مسدود می شود و بسیاری از مالکان اتوبوس در همین قسمت تا می‌توانند بار می‌زنند و راهی جاده می‌شوند.

در طی ماه‌های گذشته برای کاهش سفرها و قطع زنجیره کرونا در کشور، ستاد ملی کرونا محدودیت‌های شدیدی را ازجمله ممنوعیت ورود و خروج خودروهای سواری شخصی به مشهد گذاشت که نتیجه اعمال محدودیت‌های یادشده بیشتر در بخش ترددهای بین‌شهری و سفر با خودرو شخصی مشهود بود اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد این محدودیت‌های سفر در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن‌چنان‌که باید مراعات نشده است.

انجام ۷۰ درصد سفرهای مردم از طریق اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده و شرایط خاص کرونا شاهد کاهش و ریزش مسافران در طی ماه گذشته بودیم به ایلنا گفت: معمولاً ۷۰ درصد سفرها با ناوگان اتوبوسی انجام می‌شود که در دوران اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۲ هفته پایانی مردادماه این الگو تغییر کرد.

نصری خاطرنشان کرد: درحالی‌که جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی در جاده‌های استان کاهش فراوان داشته است، اما سفر با ناوگان سواری کرایه رشد داشت.

وی ادامه داد: از همین رو ما در ماه گذشته و در مردادماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش و ریزش مسافر هستیم.

برخورد پلیس راه با رانندگان متخلف

جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه این تخلف را می‌توان پیگیری کرد ابراز می‌کند: کنترل‌های لازم برای رعایت این مصوبه و جلوگیری از سوار کردن مسافر بیش از دستورالعمل در پایانه‌ها انجام می‌شود اما چون برخی از رانندگان بدون توجه به قانون نسبت به سوار کردن مسافر در بین راه اقدام می‌کنند لذا ممکن است این تخلف مشهود باشد.

سرهنگ محمد قانعی نژاد به ایلنا می گوید: با این‌حال نیروهای وظیفه شناس پلیس در هنگام توقف خودروهای مسافربری و یا باری در مقابل ایستگاه‌های پلیس‌ راه نسبت به رعایت قوانین، بازرسی و نظارت لازم را اعمال می کنند.

وی عنوان می کند: از آنجا که طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفندماه سال گذشته اتوبوس‌های بین‌شهری نباید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مسافر سوار کنند لذا در صورت مشاهده هر گونه تخلف،  راننده متخلف به ازای هر مسافر اضافی ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شود و طبق قانون دفترچه راننده متخلف به کمیسیون ماده ۱۱ راهداری ارجاع می‌شود.

وی در توضیح مقررات کمیسیون ماده ۱۱ به ما می‌گوید: این کمیسیون مسئولیت رسیدگی به تخلفات یادشده را دارد و ممکن است در نتیجه آن و به دلیل تخلف انجام پذیرفته در این مدت حتی کارت هوشمند رانندگان به‌صورت موقت و یا دائم مسدود و باطل شود.

جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی، تمامی رانندگان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احترام به مصوبات ستاد ملی کرونا دعوت و از آن ها می خواهد تا نسبت به این قانون و مصوبه پایبند باشند.

قانعی نژاد تأکید می کند:به شهروندان و مسافران نیز اطمینان خاطر می‌دهم که برای حفظ سلامتی آن‌ها و جلوگیری از تخلف‌های احتمالی کنترل‌های لازم در مسیر توسط پلیس راهور و راه انجام می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز