خبرگزاری کار ایران

طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود

طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود
کد خبر : ۱۱۱۶۰۹۹

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: طرح نذر خون حسینی با شعار اهدای خون تو نداوم تپش قلب جهان از ابتدای ماه محرم در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمیدرضا اسلامی اظهار داشت: طرح نذر خون حسینی با شعار اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان از اول ماه محرم در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی آغاز شده و تا آخرماه صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع) ادامه می‌یابد. 

وی افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ۸ پایگاه استان به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی کردند که شامل دو پایگاه، تیم سیار مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه واقع در روبروی خیابان کفایی خیابان دانشگاه (پذیرش آقایان و بانوان) و پایگاه ثامن واقع در جوار حرم مطهر رضوی پارکینگ شماره چهار (پذیرش فقط آقایان) و ۵ پایگاه در شهرستان‌های تربت حیدریه، گناباد، نیشابور، سبزوار و قوچان بود. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون آماده شده است ،خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم که مشارکت در این امر خیر و خداپسندانه را تنها به روز خاص معطوف نکنند، در صورتی که نیاز به خون همیشگی و مداوم است. 

وی تأکید کرد: نیاز به خون همیشگی بوده و هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و از هر سه نفر نیز یک نفر در طول زندگی خود به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون، عنوان کرد: حدودا ۵۵ درصد از اهداکنندگان ما در مشهد و حدود ۵۶ درصد ار اهداکنندگان استانی اهدا کنندگان مستمر می باشند. 

اسلامی گفت: هر فراورده خونی زمان نگهداری و مصرف محدود و مشخصی دارد و بیمارانی نظیر مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی برای ادامه حیات و زندگی خود نیازمند دریافت مداوم خون و فراورده‌های آن هستند و اگر هر نفر در هرسال حداقل ۲ نوبت خون خود را اهدا کند، منابع قابل اطمینانی از خون و فراورده‌های خونی را می‌توان برای بیماران نیازمند تأمین کرد. 

وی افزود: فواصل میان دو نوبت اهدای خون نمی‌‎تواند کمتر از سه ماه باشد و بسیاری از مردم نیک‌اندیشی که در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت دارند زمان‌های خاصی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام رضا(ع)، شب‌های قدر و دیگر زمان‌های خاص سال را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند و با وجود اینکه میزان ذخایر خون و فراورده‌های خونی را افزایش می‌دهد، اما تغییری در میزان نیاز و مصرف آن ایجاد نمی‌کند. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که نیاز به خون همیشگی بوده، بیان کرد: نیاز به خون تنها به زمان خاصی معطوف نمی‌‌شود و باید توجه داشت تا ذخایر خون و فراورده‌های خونی دچار نوسان نشوند و از آنجا که فرد اهداکننده تا سه ماه دیگر امکان اهدای خون خود را ندارد و عمر مصرف و نگهداری فراورده‌هایی نظیر پلاکت و گلبول قرمز متراکم کوتاه و محدود بوده، ممکن است که ذخایر خونی برای تأمین نیاز خونی بیماران پس از این ایام با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز