خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر کرج :

قطار شهری کرج در دو سال اخیر تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشت

 قطار شهری کرج در  دو سال اخیر تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشت
کد خبر : ۱۰۸۷۱۵۷

عضو شورای شهر کرج پیشرفت کلی پروژه قطار شهری کرج را 46 درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که طی 15 سال تنها 30.7 درصد پیشرفت داشت و در طی دو سال و چند ماه در شورای پنجم حدود 15 درصد پیشرفت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، محمدحسین خلیلی اردکانی امروز در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه قطار شهری کرج، راه اندازی بین دو ایستگاه طالقانی و 45متری گلشهر  را جزو اولویت پروژه برشمرد و اظهار داشت: این دو ایستگاه با پیشرفت حدود 98 درصدی همراه است و 4 ایستگاه بین این مسیر نیز بیش از 75 درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه دیگر امکان افزایش معابر در کرج وجود ندارد، گفت: رشد تصاعدی جمعیت در 40 سال گذشته، باعث افزایش ترافیک شهری است.  ایجاد مترو در شهر، یک کار زیربنایی است که باعث کاهش ترافیک و کاهش زمان سفر می شود.  بنابراین در پی افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، پیگیری احداث مترو با وجود مشکلات فراوان انجام شد.

عضو شورای شهر کرج، افزود: این پروژه از سال های 81  و 82  آغاز شد که همان سال هم در مجلس بودجه آن تصویب شد و 700 میلیارد برای 27 ایستگاه  با 85 درصد فایناس در نظر گرفته شد و قرار بود در سال 89 به بهره برداری برسد اما با وجود شرایط تحریم ها و عدم تامین مالی به تاخیر افتاد به گونه ای که از سال 87 تا 90 فقط 12 درصد پیشرفت داشت و حتی تصمیم به فسخ قرار داد صورت گرفت اما بعد از 6 ماه دوباره پروژه آغاز به کار کرد.

خلیلی اردکانی ادامه داد: در سال 91 لایحه ترمیم توسط شورای فنی برای 15 کیلومتر راه و 14 ایستگاه و با هزینه هزار میلیارد تومان ابلاغ شد که با افزایش 3 برابری قیمت ها در تیر ماه همان سال و کوتاهی های صورت گرفته پروژه تعطیل شد.  

خلیلی اردکانی ادامه داد: در پایان سال 92 پروژه تنها 2 درصد پیشرفت داشت و در سال 94 با برخی حاشیه ها بین مدیریت شهری و پیمانکار به مدت دو سال تا 96  کاملا تعطیل شد و حدود130 نفر بیکار شدند.

به گفته وی از مهم‌ترین کارها  در بدو شورای پنجم رفع اختلافات  پروژه قطار شهری به عنوان مهمترین کاربود و اگر آن مشکلات نبود باید سومین خط را آغاز می کردیم.  

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در سال 96 پروژه حدود 31.7 پیشرفت داشت، افزود:  رفع مشکلات سخت بود و حدود یک سال طول کشید تا انبوه چالش ها بر طرف شد و کار از سر گرفته شد.

 وی ادامه داد: از سال 97 تا 99،  2100 میلیارد تقاضای اوراق مشارکت شد و با همه تلاش ها 1080 میلیارد تومان برای پروژه خط 2دریافت شد. از ابتدای شورای پنجم حدود 980میلیارد تومان نقدینگی  از محل فروش اوراق مشارکت به پروزه تزریق شد و همچنین از ظرفیت تهاتر نیز در این طرح استفاده شد.حدود هزار نفر در این پروژه مشغول به کار هستند که تمام حقوق های عقب افتاده گذشته نیز تا فروردین 1400 پرداخت شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز