خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قزوین سه استان اول در مصرف دخانیات شناخته شد/ دختران جوان؛ بیشترین میزان مصرف ‌سیگار را دارند / آسیب قلیان بیشتر از سیگار

قزوین سه استان اول در مصرف دخانیات  شناخته شد/ دختران جوان؛ بیشترین میزان مصرف ‌سیگار را دارند / آسیب قلیان بیشتر از سیگار
کد خبر : ۱۰۸۳۸۹۳

مدیرگروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان قزوین گفت: میزان مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان سیگار الکتریکی و سایر موارد، استان قزوین در رتبه دوم کشور و در مصرف سیگار نیز با مصرف بالاتر از میانگین کشوری در جایگاه سوم قرار گرفته است.

شیرین نادری در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین به مناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات گفت: سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف مواد دخانی شش راه کار توصیه کرده که پایش مصرف دخانی در کشور از جمله آنها است.

مدیرگروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: این پیمایش در سال 95 در کشور انجام شده و نتایج آن در دسترس است؛ البته در سال 99 نیز به طور مجدد صورت گرفته که هنوز داده‌های آن اعلام نشده، طبق نتایج موجود استان قزوین از رتبه خوبی برخوردار نیست.

وی ابراز کرد: در آمار میزان مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان سیگار الکتریکی و سایر موارد استان قزوین با میانگین مصرف 49/20 در رتبه دوم کشور قرار دارد در مصرف سیگار نیز با میانگین 1/13 در جایگاه سوم قرار گرفته و در هر ددو مورد مصرفی بالاتر از میانگین کشوری را دارا است.

این مسئول ابراز کرد: یکی دیگر از راه‌کارهای مقابله‌ای، محافظت مردم در برابر دود دخانیت است و در این راستا استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و خوشبختانه در استان قزوین در این باره فرهنگ سازی خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: مصرف قلیان نیز در اماکن عمومی و همچنین رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها ممنوع است و با شیوع کرونا این موضوع خوب مدیریت شده و واحدهایی که علنی قلیان عرضه کنند نداریم؛ البته در برخی موارد نیز این کار به صورت زیرزمینی و غیرقانونی انجام می‌شود.

نادری اظهار کرد: کمک به ترک استعمال دخانیات برای داوطلبان در  بخش دولتی و خصوصی نیز در دستور کار است و قدم‌هایی برای آن برداشته شده و دستورالعمل ساخت یک مرکز اختصاصی در این زمینه صادر شده و امیدواریم طی سال جاری عملی شود؛ همچنین در این راستا مراکز ترک اعتیاد، ترک مواد دخانی نیز انجام شد. 

قلیان در مقایسه با سیگار آسیب بیشتری دارد

وی ادامه داد: آگاه سازی درباره مضرات مواد دخانی نیز ضرورت دارد، مردم و بویژه جوانان باید بدانند که با مصرف دخانیات پول می‌دهند و بیماری می‌خرند.

مدیرگروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان قزوین  با اشاره به اجرای کامل ممنوعیت تبلیغات دخانیات گفت: تبلیغات گمراه کننده به جلب مشتری منجر می‌شود از این رو طبق قانون نباید باکس‌های سیگار در معرض دید مشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: بسته بندی‌های مختلف و قرار دادن سیگار در ویترین‌ها مصداق تبلیغات دخانیات بوده و ممنوع است که در سطح استان و کشور در این زمینه خیلی موفق عمل نشده است، افزایش مالیات بر دخانیات نیز یکی از راه کارهای مقابله با مصرف دخانیات به شمار می‌آید که باید از طرف مسئولین امر صورت گیرد.

این مسئول تاکید کرد: مصرف دخانیات مختص کشور ما نبوده و مشکلی جهانی است؛ از این رو یک روز با عنوان روز جهانی مبارزه با دخانیات در نظر گرفته شده، در کشور ما نیز شعار امسال "تعهد من ترک قلیان" تعیین شده است.

وی با اشاره به مضرات مصرف قلیان اظهار کرد: متاسفانه درباره مصرف قلیان یک باور غلط وجود دارد و از آن به عنوان تفنن و سرگمی یاد می‌شود؛ این درحالی است که خطرات آن از سیگار بیشتر بوده و هر بار استعمال قلیان معادل 10 نخ سیگار است.

نادری با بیان اینکه مشاهدات میدانی و اخبار افزایش مصرف سیگار در جوانان را نشان می‌دهد گفت: طبق مشاهدات افزایش شیوع سیگار در جوانان و دختران رشد بیشتری داشته است.

 اخطار کتبی به یکهزار واحد متخلف عرضه دخانیات

وی ابراز کرد: تمام واحدهای صنفی مجاز به فروش سیگار نیستند و باید سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروشی‌ها پروانه عاملیت دخانیات داشته و از شرایط خاصی برخوردار باشند و واحدهای واقع در شعاع 100 متری مدارس، زیارتگاه‌ها و اماکن ورزشی مجاز به فروش سیگار نیستند؛ همچنین فروش نخی سیگار به افراد زیر 18 سال نیز ممنوع است.

نادری اظهار کرد: مبارزه ملی با دخانیات فعالیتی جمعی است و در حوزه اداره خاصی قرار ندارد؛ همچنین باید به مطالبه مردمی تبدیل شود؛ درواقع کاهش تقاضا درمان درد است؛ البته مجری قانون نیز باید وظایف خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: در استان قزوین هفت هزار سوپر و خوار و بار فرشی داریم که در 67 درصد آنها سیگار عرضه می‌شود؛ اما صرفا نیمی از آنها دارای پروانه هستند.

مدیرگروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان قزوین ابراز کرد: درباره عرضه سیگار سال گذشته برای صنوف هزار مورد اخطار کتبی صادر شده،  200 مورد به مرجع قضائی معرفی شده و 24 واحد نیز پلمب شدند.

وی افزود: درباره با قلیان نیز 8  واحد پلمب شده، 18 مورد به مرجع قضایی معرفی و برای 25 واحد نیز اخطار کتبی صادر شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز