خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مطرح کرد؛

استفاده از پتانسیل جوامع محلی برای مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی قزوین/۷۰ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی رخ می‌دهد

استفاده از پتانسیل جوامع محلی برای مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی قزوین/۷۰ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی رخ می‌دهد
کد خبر : ۱۰۸۰۶۴۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی درنظر گرفته شده و تیم‌ بندی‌ها انجام شده، ضمن اینکه استفاده از پتانسیل جوامع محلی در اطفاء بموقع و حفظ زمان طلایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محسن قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به آغاز فصل گرما و امکان آتش سوزی در منابع طبیعی گفت: در منابع طبیعی استان تجربیات خوبی در مقابله با آتش سوزی وجود دارد و همه پای کار  هستند، اکنون نیز تیم بندی‌ها انجام شده  و مناطق مختلف در شهرستان‌ها شناسایی شده است، ضمن اینکه آموزش لازم نیز برای جوامع محلی ارائه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: ضمن بازدید و بررسی وسایل مقابله با آتش سوزی و اطفاء در شهرستان‌ها، تعمیرات لازم و چینش مجدد انجام شده و از دهم کشیک‌ها در مناطق درنظر گرفته شده مستقر  می‌شوند، همچنین از ظرفیت افراد محلی نیز استفاده خواهد شد و با دهیاران و شوراها در این رابطه قراردادی منعقد شده است.

وی ابراز کرد: بخش قابل توجهی از آتش سوزی‌های منابع طبیعی بوئین زهرا از مزارع منتقل می‌شود؛ از این رو برای افزایش سطح آگاهی عمومی آموزش‌های مختلفی در نظر گرفته شده و تیزرهای تلویزیونی و بروشورهایی طراحی شده است.

این مسئول ادامه داد:  آتش سوزی‌های الموت نیز بیشتر براثر اختلاف محلی و در طارم با سهل انگاری چوپانان اتفاق می‌افتد و در مجموع بالای ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی رخ می‌دهد که البته بخش عمده‌ای از این موارد براثر عدم آگاهی بوده و عمدی نیست.

وی تاکید کرد:  استفاده از پتانسیل جوامع محلی در اطفاء به موقع و حفظ زمان طلایی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که برای حرکت از قزوین و رسیدن به محل حریق زمان زیادی صرف شده و همین عامل آسیب بیشتری را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین عنوان کرد: در سال جاری صرفا چند مورد و بصورت لکه‌ای آتش سوزی داشتیم؛ باتوجه به در پیش بودن فصل گرما لازم است گردشگران، کشاورزان، افراد محلی و چوپانان آگاهی لازم را داشته و پس از کمپ‌ها و آتش افروزی آتش را به طور کامل خاموش کنند تا به منابع طبیعی سرایت نکند.

وی درباره آتش سوزی‌های سال گذشته بیان کرد: درسال گذشته ۲۰۰ فقره و بالای دو هزار هکتار حریق در منابع طبیعی استان اتفاق افتاد که خوشبختانه به جز چند مورد، بیشتر با مساحت پابین بودند که این امر با درنظر داشتن علوفه زیاد به معنای سرعت در عملکرد است.

قاسم زاده گفت: حدود ۲۰ مورد از آتش سوزی‌های سال گذشته با عامل انسانی عمدی بوده که افراد آن به مراجع قضایی معرفی شدند؛ در دادگستری در رابطه با متخلفان برخورد خوبی صورت می‌گیرد و در سال جاری نیز با عوامل متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز