مدیرکل نوسازی مدارس استان خبر داد؛
تحویل 235 کلاس درس در استان قزوین تا پایان سال جاری/ ۸۰۳ کلاس درس استاندارد سازی گرمایشی میشوند
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: تا پایان سال جاری ۳۳ مدرسه با ۱۶۷ کلاس درس تحویل داده میشود، البته باتوجه به شرایط کرونا ۶۸ کلاس درس نیز از سال پیش آماده تحویل است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عسگرعلی جوانبخت، در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در اداره کل نوسازی مدارس استان برگزار شد گفت: طرح آجر به آجر، استانداردسازی، تخریب و بازسازی و مقاوم سازی، خیرین و مکان یابی بعنوان مساله استراتژیک از زمینه فعالیتها و اقدامات اداره کل نوسازی است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین ادامه داد: کرونا مانع از برگزاری همایشهای اصلی در سطح استان و کشور شد، اما متناسب با شرایط اقداماتی انجام شد که طرح تحولی آجر به آجر و برگزاری سه پویش از جمله آنها هستند.
وی ابراز کرد: در پویش محرمی هزینه دو پروژه با ۲۲۰ میلیون برای ساخت مدرسه سه کلاسه کوهین و یک کلاسه آوج تامین شد که در حال ساخت هستند و از پیشرفت 30 درصدی برخوردار هستند.
این مسئول عنوان کرد: در یک پویش دیگر نیز ۱۰ درصد از دانش آموزان استان مشارکت کردند و از نظر اعتبار رتبه هشتم و از نظر مالی و تعداد شرکت رتبه ۱۸ را کسب کردیم و دراین پویش نیز پنج مدرسه سه کلاسه درحال ساخت است.
جوانبخت اظهار کرد: در سال جاری ۱۱ پروژه و ۵۶ کلاس درس با همکاری خیرین درحال انجام است و 20 میلیارد تومان برای این طرحها مشارکت شده و به طور متوسط هر مدرسه ۳۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی ادامه داد: پویش آجرهای مهربانی به مناسبت ماه رمضان آغاز شد و تا ماه محرم ادامه دارد و تاکنون سه هزار دانش آموز قزوینی در آن مشارکت داشته و چند خیر نیز برای همکاری مراجعه کردهاند.
کسری 75 واحد آموزشی در قزوین
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان کرد: از سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد مدارس استان به تخریب و بازسازی نیاز داشت و این میزان اکنون به حدود یک و نیم درصد در مدارس تخریبی و 8/5 درصد در مقاوم سازی رسیده و شامل ۱۰۰ واحد آموزشی است.
وی گفت: میانگین کشوری 2/19 درصد است و بنابراین استان قزوین ازوضعیت مناسیبی برخوردار است و اقدامات خوبی صورت گرفته و اکنون در مجموع 3/7 مدارس به تخریب و بازسازی نیاز دارند که تا سال ۱۴۰۴ تمام آنها نوسازی خواهند شد و برای این کار حداقل به ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
این مسئول ابراز کرد: در آوج با ۱۰۸ واحد آموزشی ۱۱ مدرسه به مقاوم سازی و چهار واحد به تخریب نیاز دارد، در بوئین زهرا نیز ۲۰ مدرسه به مقاوم سازی و ۸ مدرسه نیازمند تخریب هستند.
وی ادامه داد: در شهرستان قزوین ۶۶ مدرسه به مقاوم سازی و ۲۶ واحد به تخریب و بازسازی نیاز دارد، در تاکستان نیز این آمار به ترتیب 26 و 10 واحد است، در مجموع رویکرد ما در مدرسه سازی محرومیت است و مناطق محروم در اولویت هستند.
جوانبخت ابراز کرد: در استاندارد سازی گرمایشی اگر اعتبار داشتیم تامین سیستم گرمایشی تمام مدارس به پایان رسیده بود، تاکنون برای حدود 4 هزار و 756 واحد استاندارسازی گرمایشی انجام گرفته و ۳۶۵ واحد نیز در سال ۹۹ آغاز شده و در دست اجرا است.
وی ادامه داد: ۸۰۳ کلاس تا پایان ۱۴۰۰ استاندارد سازی خواهند شد و سال آینده هیچ مدرسهای نداریم که در این زمینه نیاز داشته باشد.
این مسئول افزود: برای این اقدامات 40 میلیارد تومان هزینه نیاز است که باید از بخش اعتبارات ملی تامین اعتبار شود.
وی درباره عملکرد نوسازی از سال ۹۲ تا کنون عنوان کرد: ۲۷۳ مدرسه با هزار و 667 کلاس درس و ۲۵۰ هزار متر مربع تحویل داده شده است و این آمار از سال ۷۶ تا کنون هزار و 81 مدرسه با 5 هزار و 765 کلاس و ۸۵۵ هزار و ۲۵۸ متر مربع بوده است.
جوانبخت اظهار کرد: تا پایان سال جاری ۳۳ مدرسه با ۱۶۷ کلاس درس تحویل داده میشود، البته باتوجه به شرایط کرونا ۶۸ کلاس درس نیز از سال پیش آماده تحویل است.
وی ادامه داد: البته هنوز ۷۵ واحد آموزشی در مجموع استان نیاز است که شامل ۳۷ مدرسه در مهرگان، ۲۰ پروژه در شهرکهای اقماری، ۱۰ واحد در پونک و ولایت و 5 واحد در ملاصدرای شرقی و غربی و 2 مدرسه در مینودر است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان کرد: اکنون ۱۰۳ پروژه در دست اجرا است و هر سال به طور متوسط ۳۰ مدرسه تحویل داده میشود.
وی گفت: خیرین در سال ۹۹ درساخت ۴۹ مدرسه مشارکت داشتند که در دست اجرا است در سال جاری نیز تاکنون ۳۱ خیر مشارکت داشتهاند که بعنوان اقدام ملی و محرومیت زدایی انجام میشود.
این مسئول ابراز کرد: ۳۶۵ پروژه در دست اجرا است که به ۲۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: اعتبارات استاندارد سازی گرمایشی فقط باید در همین راستا هزینه شود، سیسیتم گرمایشی آنها علیرغم قدیمی و استاندارد بودن فرسوده هستند.
جوانبخت ابراز کرد: موتورخانه ۲۳۴ مدرسه و دو هزار و ۶۲۸ کلاس درس فرسوده بوده و به تعمیر و بازسازی نیاز دارند که برای آنها ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اظهار کرد: طرح مکان یابی مدارس نیز از مواردی است که از اهمیت بالایی برخوردر است و برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای توسعه فضای آموزشی، تخصیص منابع به مکانهای نیازمند در راستای عدالت آموزشی، ساماندهی فضاهای آموزشی، احداث مجمتع آموزشی و استاندارد سازی مکانهای آموزشی، هزینه کرد بهینه اعتبارات و خیرین مدرسه ساز از جمله اهداف آن است.