خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاری و خسارت شهرداری شیراز:

در جلب اعتماد عمومی مردم موفق عمل نکرده ایم

در جلب اعتماد عمومی مردم موفق عمل نکرده ایم
کد خبر : ۱۰۷۹۲۰۲

رئیس اداره حفاری و خسارت شهرداری شیراز معتقد است مجموعه مدیریت شهری باید با ارتقای اعتماد عمومی، از آن به عنوان وسیله ای برای پیشبرد اهداف کلان سازمانی و توسعه شهری و ایجاد نظم و همبستگی اجتماعی بهره ببرد.

به گزارش ایلنا علی قربان صفرزاده افزود: شاید بتوان گفت مهم‌ترین سرمایه مدیران یک شهر میزان اعتماد عمومی به آنها است. اعتمادی که می تواند در سیاست‌گزاری‌ها، تصمیم‌گیری‌های مهم و بسیج عمومی عصای دست آنها شود.

رئیس اداره حفاری و خسارت شهرداری شیراز در ادامه در خصوص تاریخچه شهرداری و تغییر ماهیت کار شهرداری‌ها از بلدیه سابق تا به امروز گفت: شهرداری قدمتی 114 ساله دارد و تا سالها به شهرداری‌ها به چشم یک شرکت یا پیمانکار بزرگ نگاه می‌شد که تنها وظیفه‌اش حفظ زیبایی و نظافت شهر، عمران و آبادی بود.

 به باور وی اما امروزه شهرداری نهادی است مدنی با ساختاری پیچیده از روابط انسانی و محیطی که در راس آن شهردار قرار دارد که با رای غیرمستقیم مردم (توسط شورای شهر) انتخاب شده و توسعه پایدارشهری، توسعه انسانی و همه جانبه شهر بر عهده وی است و به عبارتی کلید آبادی یا پشرفت یک شهر در دست شهردار است.

علی قربان صفرزاده ضمن اشاره به اینکه یکی از وظایف شورای شهر نیز  نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا است  افزود عده ای معتقدند شهرداری و شورای شهر اختیارات زیادی ندارند اما باید گفت: هرچند اختیارات این سازمان اجتماعی یا موسسه و نهاد عمومی در سال‌های اخیر کمتر شده اما همچنان کلیه امورخدماتی، زیربنایی، عمران و نوسازی شهری، زیباسازی شهری، حفظ محیط زیست و ارتقای نشاط فکری شهروندان برعهده شهرداری و کیفیت اجرای آن تحت نظارت شورای شهر قرار دارد.

صفرزاده افزود: از دیگر وظایف شهرداری ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه فقر شهری، مدیریت حمل و نقل شهری، بهبود اقتصاد شهری و بررسی راه‌های قانونی برای افزایش منابع مالی شهرداری، مدیریت املاک، باغات و زمینهای شهری، حمایت از ظرفیت‌های محلی و منطقه ای توسعه و در یک کلام توسعه همه جانبه شهر به کمک خود شهروندان وتحت نظرات نمایندگان آنها یعنی اعضای شورای شهر است و از این رو می بینیم که شهرداری وظایف گسترده‌ای دارد و تاثیر اقداماتش بر زندگی شهروندان آنی و فوری است.

این متخصص امور شهری که سابقه مدیریت در حوزه‌های زیباسازی شهری، عمرانی و حفاری را دارد در پاسخ این سوال خبرنگار ما که آیا شهرداری‌ها از استقلال و آزادی عمل کافی برای اداره شهر برخوردارند گفت: تا حدودی آری اما چون این نهاد از بودجه عمومی و دولتی زیاد ارتزاق نمی‌کند و هزینه خدماتش را مستقیما از مردم دریافت می کند بنابراین باید به جای دولت در ابتدا به مردم محلی پاسخگو باشد و لذا شفافیت در اجرای امور مهمترین اولویت شهرداری در قبال مردم است.

صفرزاده در خصوص تعریف خود از شفافیت نیز گفت: وقتی از پاسخگویی و شفافیت سخن می‌گوییم مرادمان همان اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری است که مهمترین سرمایه اجتماعی مدیران است؛  سرمایه ای که  شهرداری باید آن را به عنوان سرمایه‌ای معنوی کسب نموده و از آن در مسیر اهداف کلان سازمانی و توسعه شهری به ویژه توسعه متوازن  و  ایجاد نظم و همبستگی اجتماعی بهره برده و در پیشبرد اهداف کلانش از آن استفاده نماید.

رئیس اداره حفاری شهرداری شیراز، نشانه های بارز این اعتماد عمومی را در پاسخگو بودن شهرداری به مردم، شفافیت در امور، یکپارچه بودن مجموعه مدیریت شهری و وحدت رویه، اثربخشی عملکرد مدیریت شهری بر حیات مردم و تطابق آن با نیازها و اولویت‌های آنها، شایسته سالاری در ارکان مختلف دانست و گفت البته در کشور ما نه امروز بلکه همواره  این سرمایه سطح پایینی را تجربه کرده و باید برای ارتقای آن تدابیری اندیشید.

این مدیر شهری با بیان اینکه طی یکی دوسال اخیر عمده شهرتش مرهون پیگیری و اجرای پروژه‌های مختلف در مناطق محروم و کم برخوردارتر است، اعتماد عمومی را در کنار عدالت محوری دو رکن مهم مدیریت شهری بر شمرد و خواهان توجه بیشتر مسوولین شهرداری و شورای شهر به این دو مهم شد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز