خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل بهزیستی استان اعلام کرد:

بهره مندی بیش از 20 هزار مددجوی قزوینی از خدمات توانبخشی

بهره مندی بیش از 20 هزار مددجوی قزوینی از خدمات توانبخشی
کد خبر : ۱۰۵۲۰۸۷

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: خدمات توانبخشی توسط اداره کل بهزیستی استان به منظور حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای 20 هزار و 367 مددجوی قزوینی انجام می شود.

راحله جاتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از قزوین اظهار کرد: در راستای اجرای ماده 27 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و جهت تامین خدمات توانبخشی و حمایتی با هدف تامین حداقل های معیشتی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن و کمک به بهبود کیفیت زندگی این افراد، در حال حاضر تعداد 20 هزار و 367 نفر در استان قزوین از این خدمات کمک هزینه معیشت (مستمری) بهره مند هستند.

معاون اداره کل بهزیستی استان ادامه داد: سایر حمایت های توانبخشی مستمر شامل حق پرستاری به افراد دارای ضایعه نخاعی به تعداد 443 نفر وحق پرستاری خانواده محور به تعداد 461 نفر است.

جاتن در خصوص بخش دیگر حمایت های حوزه توانبخشی بیان کرد: حمایت تحصیلی برای هزار و 736 دانش آموز معلول نیازمند و 31دانشجو، بیمه پایه، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولین، ایاب وذهاب برای 500 نفر، معافیت سربازی و پلاک ویژه خودرو معلولین برا ی500 نفر از موضوعاتی است که سازمان با تخصیص اعتبار توجه ویژه ای به آن دارد و همچنین پوشش صد درصدی معلولین ساکن روستا برای 7 هزار و 761 نفر در استان قزوین امسال انجام شد.

وی با اشاره به اهداف استراتژیک سازمان عنوان کرد: به منظور توسعه خدمات، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی، اقدامات قابل ملاحظه و برجسته ای در جهت ایجاد و توسعه مراکز عیر دولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، انجام شده که این امر بر اساس نیاز جامعه و تعداد بالای افراد پشت نوبت خدمات ارائه می شود.

این مسئول با بیان این مطلب که مراکز توانبخشی به صورت روزانه و شبانه روزی خدمات ارائه می دهند، افزود: این خدمات در منزل برای متقاضیان انجام می شود که نیازهای مراقبتی، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن را تامین می کند.

به گفته معاون اداره کل بهزیستی استان، کمک به راه اندازی واحدهای شغلی حمایت شده معلولین، کمک به کارگاه های تولیدی حمایتی، ارائه خدمات توان پزشکی به معلولین، تأمین وسایل بهداشتی و توانبخشی معلولین، تأمین وسایل کمکی و اندام های مصنوعی به معلولین نیازمند و  کمک به کودکان ناشنوا جهت کاشت حلزون از دیگر خدمات ارائه شده در حوزه توانبخشی اداره بهزیستی استان است.

جاتن با بیان این مطلب که نوع معلولیت های بستگی به شدت آنها دارد، اضافه کرد: معلولیت ها در کل به 3 گروه خفیف، شدید و خیلی شدید تقسیم می شوند که شامل  بینایی 4615 مورد، صوت وگفتار 4919 مورد، شنوایی 5376 مورد، روانی   1828 مورد، ذهنی 6511 مورد و جسمی هم به تعداد 10797 هستند.

وی تعداد معلولین تحت پوشش بهزیستی را در شهرستان قزوین 11 هزا رو 572 نفر،

البرز 4 هزار و 749 نفر، تاکستان 3 هزا رو 860 نفر، بوئین زهرا 2 هزار و 707 نفر، آبیک  هزار و 733 نفر، و شهرستان آوج 848 نفر اعلام کرد.

این مسئول یادآور شد: همچنین در سال جاری در کمیسیون تشخیص معلولیت های اداره کل بهزیتی استان هزار و  448 نفر شناسایی و تحت پوشش حمایت های این اداره کل قرار گرفتند.

معاون اداره کل بهزیستی استان اضافه کرد: در راستای سیاست های دولت مبنی برارائه خدمات کمی وکیفی مستمر به معلولان و تشویق افراد حقیقی و حقوقی در بخش غیردولتی جهت مشارکت در امور معلولان و فراهم آوردن زمینه های مناسب در خصوص دستیابی آسان تر به خدمات و کاهش تصدی دولت سازمان بهزیستی اقدام به صدور پروانه فعالیت برای تاسیس موسسات مردم نهاد و واگذاری پرونده های معلولان تحت پوشش به بخش غیردولتی کرده است .

جاتن اضافه کرد: درحال حاضر مقرر شده56 مرکز مثبت زندگی دراستان فعال شود و خدمات لازم را به جامعه هدف سازمانارائه کند که از این تعداد 53 مرکز پروانه فعالیت دریافت کرده و افتتاح شده اند که تعداد 23 هزار پرونده به این مراکز واگذار شد. 

وی در پایان اعلام کرد: در سال 99 تعداد هزار و 448 معلول در کمیسیون تشخیص معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین شناسایی شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز