رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای:
گسترش یادگیری مهارت های فنی بین دانش آموزان ضروری است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای باید بین دانش آموزان توسعه و گسترش پیدا کند، تا شاهد پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی باشیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی اوسط هاشمی امروز در نشست شورای مهارت استان قزوین اظهار کرد: دانش آموزان را باید به سمت و سوی یادگیری مهارت ها هدایت کرده و ارزش مهارت را به آنها گوشزد کرد و از ترویج فرهنگ مدرک گرایی در جامعه دوری کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: با همکاری وزرات آموزش و پرورش آمادگی ایجاد ۲۰۰ رشته جدید کار و دانش را داریم و این آموزش ها می توانند از طریق برون سپاری وزرات آموزش و پرورش در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به دانش آموزان ارائه شوند.
هاشمی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای از کیفیت بالایی برخوردار هستند و صلاحیت مهارتی افراد دارای گواهینامه مورد تایید قرار دارد، افزود: گواهینامه های فنی و حرفه ای ایران دارای ارزش جهانی است و در کل دنیا معتبر می باشد.
وی با بیان اینکه تقویت آموزشگاه های آزاد را با جدیت دنبال می کنیم، گفت: بیشتر آموزشگاه های بخش خصوصی ما محدود به خیاطی و آرایشگری هستند و باید به سمت و سوی رشته های جدید پیش بروند.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آمادگی داریم تا به ایجاد شهرک های مهارتی در استان های مختلف از جمله قزوین کمک کنیم و این اتفاق با همت بخش خصوصی و فعالان بخش صنعت و خدمات باید با هدف پرورش نیروهای ماهر و متخصص محقق شود.
هاشمی، توانمندسازی جامعه با آموزش مهارت را موجب ایجاد فرصت های شغلی برای افراد آموزش دیده دانست و گفت: این توانمندسازی یکی از مولفه های توسعه و امنیت و ثبات در جامعه به شمار می رود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه اگر نیروی انسانی خود را به خوبی آموزش دهیم و استعدادها را شکوفا کنیم اتفاقات بزرگی را در کشور شاهد خواهیم بود، بیان کرد: بسیاری از کشورها بدون داشتن منابع خدادادی قابل توجه اما با تربیت نیروی انسانی و توجه به مهارت و کارآفرینی توانسته اند به توسعه و پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کنند.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۰ درصد مردم فنلاند پس از دوره متوسطه اول در دوره های فنی حضور پیدا می کنند و آمال و آرزوی خود را در دریافت مدرک کارشناسی و دکترا نمی ببنند،افزود: متاسفانه رویکردهای آموزشی ما در کشور به سمت تربیت نیروی متخصص و ماهر نیست و مدرک گرایی مورد توجه قرار دارد.
به گفته وی، ۹۹ درصد مردم ما به دانشگاه سوق دارند و به استعدادیابی خود و فرزندان توجه ندارند و اگر فرزندی به سمت فنی و حرفه ای یا کار دانش سوق پیدا کند انگ ضعیف بودند به او می زنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با انتقاد از تمرکز جامعه به آموزش های تئوری، اظهار کرد: هزینه در سیستم های آموزشی ما سرمایه گذاری نیست بلکه همان هزینه کردن است و متاسفانه افراد ۱۷ تا ۱۸ سال تحصیل می کنند و امیدی نیز به اشتغال ندارند و باید این رویه را تغییر دهیم.
هاشمی با بیان اینکه باید به استعدادها و قابلیت های افراد بپردازیم، اضافه کرد: در کشور هشت سطح مهارتی تعیین شده است که افراد می توانند با قرار دادن خود در این فرایندها خود را به افراد ماهر با درجه بندی مختلف تبدیل و دانش مهارتی خود را ارتقا ببخشند.
وی ادامه داد: متاسفانه صلاحیت حرفه ای در کشور ما مورد توجه قرار نمی گیرد و هرکس خود را در همه امور صاحب صلاحیت می داند که این مهم به کشور آسیب می زند.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۷۰ درصد شرکت کنندگان ما در المپیادهای جهانی مهارت به خارج مهاجرت می کنند، افزود: این آمار نشان می دهد محیط مناسبی را برای پرورش و رشد نخیگان مهارتی فراهم نکرده ایم.
هاشمی با بیان اینکه ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم که ۲۱ میلیون مربوط به بازار و بخش خصوصی است،افزود: توسعه انسانی و توانمندسازی این افراد را باید با کمک یکدیگر هدف گذاری کنیم.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت صنایع برای آموزش به افراد و تربیت نیروی ماهر گفت: هر واحد تولیدی می تواند یک واحد آموزشی داشته باشد و قانون نیز در این زمینه تکالیفی مشخص کرده که باید ادا شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه ارائه تسهیلات به افراد متقاضی کار باید منوط به داشتن مهارت باشد، اظهار داشت: این موضوع باید به شکل پایلوت از استان قزوین که فرهنگ کار و تلاش بالایی دارد مورد توجه قرار بگیرد.
در این مراسم از نظامنامه اعطای نشان ملی مهارت به بنگاه صنایع آموزش محور و اولین کتاب آموزش رایانه به خط بریل ویژه نابینایان رونمایی شد.