خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

سهم 5 هزار میلیاردتومانی پروژه‌های عمرانی فارس در بودجه 1400/ ابهام در بهره‌برداری از آزادراه شیراز ـ اصفهان تا پایان دولت/نماینده فارس: عزم جدی برای پایان آزاد راه شیراز- اصفهان وجود ندارد

سهم 5 هزار میلیاردتومانی پروژه‌های عمرانی فارس در بودجه 1400/ ابهام در بهره‌برداری از آزادراه شیراز ـ اصفهان تا پایان دولت/نماینده فارس: عزم جدی برای پایان آزاد راه شیراز- اصفهان وجود ندارد
کد خبر : ۱۰۱۷۴۲۵

در لایحه بودجه 1400 استان فارس با بیش از 18 هزار میلیارد تومان، پس از استان تهران و خراسان رضوی، بیشترین بودجه جاری را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌ و منابع درآمدی‌اش در این لایحه نیز حدود 23 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا براساس لایحه بودجه 1400 مجموع اعتبارات هزینه‌ای یا بودجه جاری استان‌ها برای سال آینده حدود 290 هزار میلیارد تومان (تقریباً 5 برابر مجموع بودجه عمرانی استان‌ها) در نظر گرفته شده است.از سوی دیگر بیش از 64 هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی استان‌ها در لایحه بودجه سال  آینده مربوط به تملک دارایی‌های استانی یا طرح‌های عمرانی است.

در این میان نیز استان فارس با حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه، پس از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم بیشترین بودجه عمرانی استان‌های کشور قرار دارد.

نکته‌ای که با توجه به محرومیت فارس در بخش‌های مختلف عمرانی ـ سازه‌ای نسبت به بسیاری از استان‌های کشور، اتفاقی مثبت است و تداوم آن در بودجه‌های سال‌های آینده می‌تواند بخش قابل‌توجهی از محرومیت‌های استان از جمله در بخش حمل‌ و نقل را بهبود بخشد.

هنوز 60 هزار میلیارد تومان برای تکمیل 152 پروژه بزرگ استان نیاز داریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه سهم استان فارس از بودجه عمرانی سال آینده دولت حدود 5 هزار میلیارد تومان است، می‌گوید: بر اساس برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم که در پیش روست، بیش از 3 هزار و 200 پروژه عمرانی در استان در دست اجراست که از این تعداد 152 پروژه اثرگذار ملی با ویژگی استانی در فارس تعریف شده است.

محمود رضایی کوچی با بیان اینکه مجموع اعتبار این 152 پروژه بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است، می‌افزاید: تاکنون مجموع این پروژه‌ها حدود 40 درصد پیشرفت داشته‌اند و برای تکمیل نهایی، به حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

رضایی کوچی با بیان اینکه همه بودجه و اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه‌های شاخص به صورت ملی تأمین نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: برای تأمین این اعتبارات از سایر مسیرها مانند مشارکت بخش خصوصی، شیوه‌های تهاتر، استفاده از ظرفیت‌های بانکی و... نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون عمرانی استاندار فارس سپس با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی بزرگ استان به ترتیب کمیت در حوزه‌های آب‌رسانی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، مسکن، مراکز آموزشی و فرهنگی دسته‌بندی می‌شود، می‌گوید: در حوزه حمل‌ و نقل در بخش حمل و نقل زمینی 3 آزادراه‌ شیراز ـ اصفهان، شیراز ـ بوشهر و لامرد ـ پارسیان و همچنین 13 پروژه بزگراهی از جمله شیراز ـ فسا ـ داراب ـ جهرم، شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس، شیراز ـ کوار ـ فیروزآباد ـ جم ـ عسلویه در دست اجراست، در بخش حمل و نقل هوایی هم ساخت و تجهیز فرودگاه‌ها در حال انجام است و در بخش حمل و نقل ریلی نیز توسعه و راه‌اندازی راه‌آهن‌های شیراز ـ بوشهر، شیراز ـ گل‌گهر، اقلید ـ یزد، شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس و شیراز ـ خوزستان در حال اجراست.

به گفته محمود رضایی کوچی تمامی این پروژه‌ها با توزیع عادلانه و متناسب در تمامی نقاط استان تعریف شده است.

بهره‌برداری از آزادراه شیراز ـ اصفهان و 6 بیمارستان تا پایان دولت دوازدهم

معاون عمرانی استاندار فارس در ادامه می‌گوید: از بین 152 پروژه بزرگ عمرانی استان، 35 پروژه تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌‌رسد.

محمود رضایی کوچی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات دولتی در بخش عمرانی نقش محرک توسعه را انجام می‌دهد، می‌گوید: با این منابع بخش‌هایی از پروژه‌ها تکمیل می‌شود و در بخش‌هایی دیگر نیز ظرفیت‌سازی برای استفاده از سایر روش‌های تأمین سرمایه انجام می‌شود.

سهم 5 هزار میلیاردتومانی پروژه‌های عمرانی فارس در بودجه 1400/ ابهام در بهره‌برداری از آزادراه شیراز ـ اصفهان تا پایان دولت/نماینده فارس: عزم جدی برای پایان آزاد راه شیراز- اصفهان وجود ندارد

رضایی با اشاره به بودجه عمرانی 5 هزار میلیارد تومانی دولت برای بخش‌های عمرانی فارس در سال آینده می‌افزاید: فارس در این بخش جزو استان‌های پیشروی کشور است.

عزم جدی برای پایان آزاد راه شیراز اصفهان وجود ندارد

نماینده سپیدان و بیضا در مجلس هم در ادامه می گوید: نباید فراموش کرد که فرآیند اجرا و تکمیل پروژه ها به هیچ وجه با پتاسنیل های استان همخوانی ندارد چرا که با بررسی و مقایسه ای از استان فارس با دیگر استان ها متوجه می شویم که استان پهناور فارس با چنین ظرفیت هایی دچار ضعف است، به طوری که وجود تعداد زیادی از پروژه های نیمه تمام از نقاط ضعف استان فارس به شمار می رود.

محسن علیزاده در گفت و گو با ایلنا می افزاید:به رغم قول ها و وعده هایی که تمام مسئولان برای تکمیل آزاد راه شیراز اصفهان تا پایان سال 99 سر می دهند اما به نظر می رسد این پروژه  به دلیل نداشتن برنامه ریزی دقیق تا زمان وعده داده شده به بهره برداری نمی رسد.

نماینده سپیدان و بیضا در مجلس می گوید: راه مواصلاتی که در قطعه 7 آزاد راه شیراز اصفهان متعلق به شهرستان بیضا است بنا به دلایل متعددی مدت ها است که مسدود است به طوری که بی‌برنامگی مسئولان باعث شده تا راه‌های مردم مسدود و باعث ایجاد حوادث تلخ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان می‌کند:به‌رغم صحبت‌ها و شعارهای مسئولان جهت تلاش برای تکمیل آزادراه شیراز اصفهان اما در آخرین  بازدید   از  پروژه  متوجه شدم عزم جدی برای پایان این پروژه وجود ندارد.

علیزاده خاطر نشان می کند: اگرچه استاندار فارس در حوزه عمران تخصص های کافی دارد اما نمایندگان استان انتظار زیادتری برای تکمیل پروژها و آزادراه دارند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز